• värmebölja

Hur är det att prata med en präst?

Då mycket i mitt liv tynger mig och får mig att känna mig stressad för tillfället, så har jag funderat på att ta kontakt och prata med en präst, i hopp om att det ska lätta lite av tyngden på mina axlar.

Jag har aldrig pratat med en präst förut, så jag vill mest ställa en allmän fråga och veta hur det är att få samtalsstöd av en präst? Har det hjälpt någon av er? Jag uppskattar att höra både positiva och negativa upplevelser, jag vill mest få en uppfattning om hur det är/hur ett samtal går till, för att avgöra om det är värt att prova för min del!

Tack på förhand.

• Svar på tråden Hur är det att prata med en präst?
  • Anonym

Det är väldigt beroende på person. Det går inte att säga generellt.
    Det finns jourhavande präst som du kan nå via 112.
    Man kan även chatta med präst, se svenska kyrkans hemsida

• Anonym (Värt prova)

Det beror nog på hur prästen är som person vilket gensvar du får. Men vissa saker skiljer ju mot att prata med en inom vanliga vården eller psykvården. En präst är just präst och inte utbildad kurator, psykolog, terapeut eller psykiater. Prästen kommer alltså mest troligt inte komma med de vanliga infallen- jag vill kalla dom inlärda floskler- utan tala utifrån sin utbildning som präst och personliga erfarenhet av människor som mår dåligt. Och där vet man som sagt aldrig innan hur det kommer gå. De har även tystnadsplikt vilket jag tycker är extremt bra. Man riskerar inte att det man säger sparkar bakut på nåt vis.
    Jag har pratat med en diakonissa och det var givande. Bara ett vanligt samtal om ditt och datt jag ville ta upp.

• Anonym (Ja)

Jag kan rekommendera det. Jag har pratat med jourhavande präst via 112 vid ett fåtal tillfällen och alltid fått ett väldigt fint bemötande som har fått mig att må bättre.

• Anonym (A)
    Anonym skrev 2022-11-10 20:50:36 följande:
    Det är väldigt beroende på person. Det går inte att säga generellt.
    Det finns jourhavande präst som du kan nå via 112.
    Man kan även chatta med präst, se svenska kyrkans hemsida
    Håller med
Svar på tråden Hur är det att prata med en präst?