• Anonym (Embla)

Hur planerar ni saker med er partner?

Jag och min kille väntar barn tillsammans vilket många i vår omgivning också gör. Min kille är en otroligt engagerad person och vi gör alltid lite som vi själva vill. 

Jag har märkt att folk i vår omgivning agerar på ett annat sätt än oss. 

Saker som vi gör är då att jag går och köper kläder och söta saker till vårt barn. 

Ibland kan det bli så komiskt att vi båda kommer hem med varsin påse med samma klädesplagg fast som tur var i olika storlekar. Vi pratar ju inte med varandra om inköp till barnet utan hittar vi något som är fint så handlar vi. 

När det kom till barnvagn så valde jag ut en och sedan fick han gå med till affären och provköra den också och så fick jag bestämma iaf. Jättesmidigt.

När det kommer till planering av MVC så brukar vi inte prata så mycket om det egentligen. Det är mer att jag skickar en inbjudan till hans kalender om dag och tid?.

När jag bokade profylaxkurser så frågade jag bara honom om en dag och tid. Jag gick inte in på några detaljer om kostnad eller något sånt heller utan mer bara sa att vi skulle gå och undra vilken dag och tid som passa honom?.

Vi delar inte på kostnaden där heller. Detsamma med gravidförsäkring. Jag fixar det och säger sen att vi är försäkrade. Men jag säger ingenting om kostnad då heller och jag kräver inte pengar för detta av honom heller.

Mina kompisar som ska ha barn sitter hemma och gemensamt läser på och diskuterar och räknar. Jag har aldrig tänkt tanken på att vi ska sitta och räkna kronor och ören. 

Vi gör såhär med allt i livet för övrigt. Typ han bokar en weekend och så frågar han om jag kan den helgen och så ber han mig packa väskan. Jag vet inte va jag ska och han betalar då allt också. Jag gör samma sak med honom. Frågar typ om han också är sugen på värme och säger sedan datum och tider som vi ska vara borta och så lägger han in det i kalendern. 

Är vi konstiga?? 

• Svar på tråden Hur planerar ni saker med er partner?
  • Anonym (Ni är ingen familj ännu)

Nä ni har skild ekonomi och verkar inte göra så mkt tillsammans. Det kan verka konstigt för andra som också skaffar barn. Alla i vårt umgänge var gifta, hade gemensam ekonomi, delade fl lika och shoppade tillsammans när dom skaffade barn. Det är väl normen? Ni verkar ha rätt skilda liv med ditt och mitt och uttryck som min kille. Antagligen därför folk reagerar

• Anonym (Embla)
    Anonym (Ni är ingen familj ännu) skrev 2022-11-11 20:14:09 följande:

Nä ni har skild ekonomi och verkar inte göra så mkt tillsammans. Det kan verka konstigt för andra som också skaffar barn. Alla i vårt umgänge var gifta, hade gemensam ekonomi, delade fl lika och shoppade tillsammans när dom skaffade barn. Det är väl normen? Ni verkar ha rätt skilda liv med ditt och mitt och uttryck som min kille. Antagligen därför folk reagerar

Inte gör saker tillsammans? Om jag går på stan och ser ett sött klädesplagg så handlar jag. Han gör detsamma. Sedan gör vi massor emot. Vi går ut minst en gång i veckan på typ konsert, vinprovning (innan graviditet) eller någon annan aktivitet. Vi har alltid söndagsfrukosten gemensam och varje söndagkväll har vi mys i vardagsrummet. Så va menar du? Vi lägger oss inte i varandras pengar? 
  • Anonym (Embla)
    Anonym (Hp) skrev 2022-11-11 19:07:36 följande:

Såg nu att ni har en "okej" inkomst på totalt 160 000 kr i månaden. :') 

Då fattar jag att ni inte behöver räkna kronor och ören som du skrev i trådstarten. Är det här en tråd bara för att du ska få skryta? 

Det jag menar med kalldusch är att ni kanske inte kommer kunna vara så spontana när bebisen kommer. Det kanske inte är lika kul att boka in en helg hipp som happ och så när ni ska åka så har bebisen kolik/förstoppning/tandsprickning och bara är jätteledsen hela tiden. 

Har inget behov av skryt. Sen om du blir avundsjuk eller blir provocerad e det en annan sak.

Och vi är aldrig spontana eller impulsiva när det kommer till resor. 
  • Mascaraklumpar

Ser inget konstigt alls i något av det du beskriver. Den enda eventuella risken jag kan se med att var och en sköter sitt och är generös mot den andra med resor och dylikt, är att det inte blir något sparat. Just den biten kan vara bra att prata igenom. 

• Anonym (Embla)
    Mascaraklumpar skrev 2022-11-11 22:12:00 följande:

Ser inget konstigt alls i något av det du beskriver. Den enda eventuella risken jag kan se med att var och en sköter sitt och är generös mot den andra med resor och dylikt, är att det inte blir något sparat. Just den biten kan vara bra att prata igenom. 

jag sparar runt 20 tusen i månaden så tycker det är helt okej. 
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Embla) skrev 2022-11-11 22:13:48 följande:
    jag sparar runt 20 tusen i månaden så tycker det är helt okej. 
    Toppen! Jag har inte heller förstått varför alla ska diskutera varenda litet inköp eller detalj som om det vore något livsavgörande. Här skulle vi aldrig ens ha tid med det. Vi har gemensam ekonomi men litar på varandra och det räcker med att en anser att något behövs/ska köpas för att det ska inhandlas. En förutsättning för detta är ju dock att båda är ansvarsfulla nog att se till att det blir tillräckligt med pengar kvar till fasta utgifter och sparande. 
  • Anonym (Embla)
    Mascaraklumpar skrev 2022-11-11 22:37:30 följande:
    Toppen! Jag har inte heller förstått varför alla ska diskutera varenda litet inköp eller detalj som om det vore något livsavgörande. Här skulle vi aldrig ens ha tid med det. Vi har gemensam ekonomi men litar på varandra och det räcker med att en anser att något behövs/ska köpas för att det ska inhandlas. En förutsättning för detta är ju dock att båda är ansvarsfulla nog att se till att det blir tillräckligt med pengar kvar till fasta utgifter och sparande. 
    Ja alltså inköpen går ju till rätt spontant. Jag och min kille jobbar båda väldigt mycket men om vi säger att jag har ett möte på stan så kan jag efter mötet glida förbi en butik och köpa något fint men som självklart är praktiskt. Jag och min kille har massa saker att prata om men just barnkläder sitter inte högst upp på agendan. Allt kan inte vara ett projekt. 
  • Anonym (D)
    Anonym (Embla) skrev 2022-11-11 16:30:29 följande:
    Ja alltså vi båda har varsin okej ekonomi. Vi får in över 160 tusen tillsammans i månaden och jag har över 60 av dom själv då. Vet inte om det påverkar. Jag har möjlighet att jobba lite under föräldraledigheten också så det klart vi planerar men det är inte liksom ett samtal om att vi diskuterar föräldraledigheten utan det är mer att vi pratar om att vecka 10 mellan måndag till tisdag så ska jag göra dom här affärerna, och vecka 12 har jag detta på fredag eftermiddag och så vidare. Och så planerar vi utifrån det. Vi behöver ju inte ta ut några föräldradagar för det då heller egentlige för att vi pusslar. Vissa saker kan vi göra själva och inte på plats på något fysiskt möte eller så. Och ingen kontrollerar våra arbetstider utan mer att vårat arbete blir gjort.  Vi båda har klarat oss på betydligt mindre pengar också. :) en aktivitet behöver ju inte vara dyr och lyxig liksom. 

Självklart påverkar det att ni har fett med pengar! Det är hur lätt som helst att vara spontan och ta utgifter med en klackspark när man vet att det finns pengar över ändå. Många andra behöver tänka sig för, ifall de inte ska gå back månad efter månad. Då behöver man prata ihop sig och komma överens om vad som ska prioriteras.
  • Anonym (Hp)
    Anonym (Embla) skrev 2022-11-11 21:15:33 följande:
    Har inget behov av skryt. Sen om du blir avundsjuk eller blir provocerad e det en annan sak.

Och vi är aldrig spontana eller impulsiva när det kommer till resor. 

Jag själv tjänar inget men min man tjänar bra, så vi har inte problem med pengar men ja, lite provocerad blir jag. Jag förstår inte vad som är grejen liksom. Det är väl inget unikt att du ibland köper nåt plagg på vägen hem? Tror dom flesta gör så. Inte diskuterar minsta socka. 

din ts säger väl exakt att det är just spontana ni är med resor? 

som sagt, fattar inte vad som är grejen. Lev som ni vill. Men du behöver kanske inte sitta och säga att 160 000 är en -okej inkomst-  

• Anonym (Ungefär samma)

Skulle säga att min och min partners förhållande är ungefär samma, lättsamt. Vi har alltid haft en lättsam stämning kring ekonomin och gör inte en stor grej av det. Vi har det gott ställt men lever absolut inte med överflöd av pengar.

Tror det beror på vad för inställning man har till både pengar och vad för slags relation man har med sin partner. Ska man köpa bara det dyraste så kanske man behöver hjälpas och planera åt för att ha råd?

Jag har köpt det mesta till vårt första barn, medan sambon har köpt några dyrare saker t.ex. babyskydd/bilbarnstol, dubbelvagn etc. Nu med andra barnet blir det knappt nå saker att köpa överhuvudtaget. Vi planerar inte direkt våra köp med varandra, utan den som hinner först får välja vad som blir köpt Drömmer

Anonym (Embla) skrev 2022-11-11 21:09:24 följande:
    Inte gör saker tillsammans? Om jag går på stan och ser ett sött klädesplagg så handlar jag. Han gör detsamma. Sedan gör vi massor emot. Vi går ut minst en gång i veckan på typ konsert, vinprovning (innan graviditet) eller någon annan aktivitet. Vi har alltid söndagsfrukosten gemensam och varje söndagkväll har vi mys i vardagsrummet. Så va menar du? Vi lägger oss inte i varandras pengar? 
    Men det där låter som pojkvän/flickvän inte familj. JAG säger inte att det är fel men om era vänner reagerar och du vill veta varför så är det ett svar.
    Dejta en gång i veckan, frukost /kväll ihop en gång i veckan kan Verka rätt lite. 
    Jag är gift och har två barn med min make. Innan vi fick barn så gifte vi oss, bodde ihop och umgicks varje dag. Det är svårt att börja dela upp saker i dina och mina när man har barn. Att inte umgås aktivt dagligen är också något många som skaffar familj ihop kan se som konstigt.

Sen är du som skriver och undrar varför era vänner reagerar. Vi bara svarar.
  • Anonym (Embla)
    Anonym (Ni är ingen familj ännu) skrev 2022-11-12 09:02:34 följande:
    Men det där låter som pojkvän/flickvän inte familj. JAG säger inte att det är fel men om era vänner reagerar och du vill veta varför så är det ett svar.
    Dejta en gång i veckan, frukost /kväll ihop en gång i veckan kan Verka rätt lite. 
    Jag är gift och har två barn med min make. Innan vi fick barn så gifte vi oss, bodde ihop och umgicks varje dag. Det är svårt att börja dela upp saker i dina och mina när man har barn. Att inte umgås aktivt dagligen är också något många som skaffar familj ihop kan se som konstigt.

Sen är du som skriver och undrar varför era vänner reagerar. Vi bara svarar.
    Men vi har inte tid att göra massa saker varje dag. Vi bor ju ihop och har en vardag också. Men vi sitter inte och käkar frukost i flera timmar varje morgon utan jag pratar om kvalitetstid 
    Anonym (Embla) skrev 2022-11-12 09:24:17 följande:
    Men vi har inte tid att göra massa saker varje dag. Vi bor ju ihop och har en vardag också. Men vi sitter inte och käkar frukost i flera timmar varje morgon utan jag pratar om kvalitetstid 

Nä och det är helt okej. För det funkar för er! 

men du påstår att era vänner reagerar på er relation. Antingen skiter du i vad vännerna tycker eller så frågar du dom. 

När ni får barn så kommer den lilla tiden med varandra vara viktig. 
    När jag var gravid så la vi mycket tid tillsammans för att vi visste att vi snart skulle få betydligt mindre tid som par.  
    Jag tycker att det är värdefullt för våra barn att få tid med båda sina föräldrar varje dag. Som en familj. Ut och rida, bada, pyssla mm. 

Men det är klart att alla har olika prioriteringar. Det handlar ju också om var man är i livet. Är man väldigt unga och i början på karriären så är det svårare att ta det lugnare ett tag. Då tappar man lätt om man exempelvis tar lång föräldraledighet. Vi hade jobbar länge och hade stabila platser. Vi kunde ta längre gemensam ledighet utan att tappa karriärmässigt. Nu kan vi också styra vår arbetstid så vi har mycket ledig tid ihop.

Svar på tråden Hur planerar ni saker med er partner?