• Sat 12 Nov 2022 10:48
    13142 visningar
    7 svar
    7
    13142

    Kluckande i vasken

    Bor i lägenhet och fick mitt kök renoverat för ett år sedan pga vattenläcka. Det togs inte reda på vart ifrån läckan kom utan de byggdes bara igen efter att de fått det torrt.
    Sen ett halvår tillbaka har det börjat att klucka i vasken när någon annan spolat vatten i sin lägenhet. Det kommer flera gånger varje dag och ibland låter det högre. Sen 2 månader tillbaka har det även kommit upp skum från diskmedel när någon använt det.

    Nu är de så att jag undrar vad jag ska göra?

    Vad kan detta bero på?

  • Svar på tråden Kluckande i vasken
  • Anonym (Täppt­)
    Sat 12 Nov 2022 12:28
    #1

    Det är förmodligen på väg att bli stopp någonstans. Du kan ju testa och se om du kan lösa upp det med diskmedel och hett vatten, men går det inte så kontakta hyresvärden/föreningen så kan de leja någon som spolar ledningarna.

  • Anonym (123gg­g)
    Sat 12 Nov 2022 12:52
    #2

    Så började det för mig en gång för många år sedan.
    Det slutade med att det formligen sprutade diskvatten med ris upp ur avloppet, som tur var bodde jag längst ner med en lite trädgård så vi öppnade fönstret och hivade ut skiten med hink så fort vi förmådde.

    Ring värden omedelbums.

  • Anonym (klägg­)
    Sun 13 Nov 2022 01:18
    #3

    Det ska inte klucka i en "frisk" vask, sa rörmokaren till oss.

    Vår köksvask var sån innan och det var lite för dålig lutning på röret ner mot brunn, det var en specialare som var drygt 2 m lång. De spolade ur den sidogrenen ordentligt och efter två besök lärde vi oss att aldrig köra diskmaskinen på ECO för den måste köra varmt program för att inte fettet ska falla ut för tidigt och sätta sig i röret.

    Nu har vi varken kluckande eller stopp mer.

  • Anonym (L)
    Sun 13 Nov 2022 05:29
    #4

    Det där hände oss i våras fick använda alla metoder och kemikalier som fanns och det funka halvt, det behövdes stamspolning av hela fastigheten så kolla upp när det gjordes sist hos er. Ligg på och ge dig inte för annars slarvar gärna fastighetsägarna med sånt då det kostar.

  • Tue 15 Nov 2022 09:41
    #5

    Har haft samma av och till.
    varmt vatten och rätt mycket diskmedel. Spola och låt verka ett tag.
    Använd gärna sugkopp för att få ner det ordentligt 😊


  • Anonym (vs)
    Tue 15 Nov 2022 11:08
    #6

    Garanterat på väg att bli stopp någonstans, det kan klucka vid dåliga lutningar och så men då hade det gjort det från början.

  • Tue 15 Nov 2022 18:44
    #7
    Det är dåligt flöde i avloppsledningen av någon anledning nedanför din lägenhet. Jag tvivlar på att det hjälper med hetvatten och diskmedel. Kanske det funkar med propplösare. Värt att prova. Men fastighetsägaren bör se till att få ledningarna spolade och kanske filmade. Ju förr desto bättre. 
Svar på tråden Kluckande i vasken