• Anonym (Va?)

Gravid efter att haft sex en gång

Jag har gått ofrivilligt barnlös i många år. Sådär 12 år?.. Jag har provat att bli gravid två gånger tidigare med olika partners och då försökt i ca 1,5 år per person. 

Gjorde en fertilitetsutredning förra året som visade att jag inte skulle kunna bli gravid utan IVF pga icke funktionella äggledare.

Sedan hade jag sex med en random kille och blev gravid direkt. Hur är det möjligt? En gång??

• Svar på tråden Gravid efter att haft sex en gång
  • Anonym (Biologi är sällan ett eller noll)

Du har helt enkelt inte total stopp i dina äggledare. Uppenbarligen har du ägglossning och ägget har hittat fram trots att det verkar vara nästintill omöjligt. inte ens sterilisering är ju 100 % säker prevention. Det är sällan ett eller noll med biologi. 

• Anonym (Va?)
    Anonym (Biologi är sällan ett eller noll) skrev 2022-11-12 23:34:15 följande:

Du har helt enkelt inte total stopp i dina äggledare. Uppenbarligen har du ägglossning och ägget har hittat fram trots att det verkar vara nästintill omöjligt. inte ens sterilisering är ju 100 % säker prevention. Det är sällan ett eller noll med biologi. 

Men om jag aktivt kämpad med att bli gravid i tre år utan att lyckas och så träffar man bara en kille lite spontant och ja, eftersom jag räknats som infertil så va ju inte skydd pga graviditet något som oroade mig alls då det skulle vara igenmurat på båda äggledarna. 

Det måste ju blivit något fel innan? Vrf funkar det nu? 

• Anonym (för att)
    Anonym (Va?) skrev 2022-11-12 23:37:40 följande:

Men om jag aktivt kämpad med att bli gravid i tre år utan att lyckas och så träffar man bara en kille lite spontant och ja, eftersom jag räknats som infertil så va ju inte skydd pga graviditet något som oroade mig alls då det skulle vara igenmurat på båda äggledarna. 

För att allt inte går att förklara. 

Jag har haft vänner som inte kunnat bli gravida där förhållandet sprack till slut efter alla försök.
    Båda hittade nya partners, båda har nu barn på varsitt hål, utan ivf. Ingen vet varför, de verkar inte ha varit kompatibla helt enkelt. 

Jag delade rum på bb med en kvinna som jag blev vän med och som hade försökt i flera år med sin man, de hade gjort ivf, både de man får hjälp med via landstinget och privat men inget hade fungerat. Till slut bestämde de sig för att ta en resa ihop och prata om hur de skulle gå vidare. De kom fram till att sluta försöka, hur jobbigt det än var för dem, för de klarade inte av fler försök. Dels pga ekonomin och dels pga besvikelsen. 

De talade om att adoptera, men ville låta det gå en tid först innan de bestämde sig. Hon berättade att det ändå var en lättnad att ha bestämt sig även om det så klart var ett tufft beslut. Tre månader efter resan blev hon gravid, helt av sig själv. 

Min allra bästa vän kunde bli gravid, men fick missfall efter missfall. Jag erbjöd mig att vara surrogatmamma om vi kunde få det att fungera (många många år sen, då fanns inte ens internet som det gör idag). Hon blev otroligt glad och grät av lycka. 
    Jag behövde dock aldrig göra det då hon sex månader senare funderade på varför mensen inte kom som den skulle. Då var hon gravid i nästan tredje månaden. 

Så... Vissa saker kan man inte förklara helt enkelt. 

• Anonym (S)
    Anonym (Va?) skrev 2022-11-12 23:37:40 följande:

Har du någonsin funderat på att killen du hade då kanske inte hade så friska spermier? En kombination av två personer med dåliga förutsättningar (oavsett orsak) kan skapa ofrivillig barnlöshet,
  • Anonym (Va?)
    Anonym (S) skrev 2022-11-13 00:15:57 följande:
    Har du någonsin funderat på att killen du hade då kanske inte hade så friska spermier? En kombination av två personer med dåliga förutsättningar (oavsett orsak) kan skapa ofrivillig barnlöshet,
    Jag har ju varit med två killar och försökt i 1,5 år med båda. En av dessa har ju barn sedan 7 år tillbak så hans spermier verkar funka iaf 
  • Anonym (S)
    Anonym (Va?) skrev 2022-11-13 00:19:43 följande:
    Jag har ju varit med två killar och försökt i 1,5 år med båda. En av dessa har ju barn sedan 7 år tillbak så hans spermier verkar funka iaf 
    Ja men spermiernas kvalitet påverkas av rätt många saker. Han kan ha ändrat på vissa saker i sin livsstil sedan dess t ex och sådant som alkohol mm påverkar också. Sedan med dina egna problem så är det redan väldigt liten chans att bli gravid och ja, då funkar det ju inte.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (S) skrev 2022-11-13 00:22:33 följande:
    Ja men spermiernas kvalitet påverkas av rätt många saker. Han kan ha ändrat på vissa saker i sin livsstil sedan dess t ex och sådant som alkohol mm påverkar också. Sedan med dina egna problem så är det redan väldigt liten chans att bli gravid och ja, då funkar det ju inte.
    Men jag hade ju sex med den tredje gången EN gång. Dom andra männen har jag haft sex med massa gånger. Det känns bara så overkligt och korkat från min sida egentligen. Jag skulle ju vara infertil 
  • Anonym (S)
    Anonym (Va?) skrev 2022-11-13 00:25:08 följande:
    Men jag hade ju sex med den tredje gången EN gång. Dom andra männen har jag haft sex med massa gånger. Det känns bara så overkligt och korkat från min sida egentligen. Jag skulle ju vara infertil 
    Den killen hade tydligen bättre spermier plus att du just den gången hade lyckats knöla fram ett ägg tillräckligt långt för att bli befruktad. Jag kan på ett sätt hålla med om att det var korkat men jag skulle tänka mer på sexuella sjukdomar än att råka bli gravid om jag hade varit du. Vad ska du göra nu då med fostret? Vet killen om att du är gravid...?
  • Anonym (qwerty)

Ni var bättre kompatibla, och antagligen för att du inte hade kroppen full av stresshormoner som när du aktivt försökte.

Grattis till barnet, dags att planera namn och shoppa babykläder.

• Anonym (Slumpen)

Inget är ju 100%. En bekant kämpade på med IVF i många år, hon fick veta att hon aldrig någonsin skulle kunna bli spontant gravid pga endometrios. De fick sitt efterlängtade barn efter 6 år med IVF. 9 månader senare blev hon spontant gravid.

• Anonym (från 2:a till barn)

Vi hade försökt i nästan ett år utan framgång och då bestämde vi oss att inte längre ha sex extremt planerat som tidigare men istället fortsätta ha sex mer spontant utan barn i syfte.

En gång körde vi analt och jag kom i hennes rumpa o sen låg vi i sängen o somnade (hon somnade på magen). Det som hände är att utlösningen läkte ut från rumphålet o hamnade i fittan och ja, det blev ett barn. Hur otroligt det än låter så föddes vårt barn 9 månader efter.

Kontentan är: ge inte upp 

• Anonym (Va?)
    Anonym (från 2:a till barn) skrev 2022-11-13 09:39:34 följande:

Vi hade försökt i nästan ett år utan framgång och då bestämde vi oss att inte längre ha sex extremt planerat som tidigare men istället fortsätta ha sex mer spontant utan barn i syfte.

En gång körde vi analt och jag kom i hennes rumpa o sen låg vi i sängen o somnade (hon somnade på magen). Det som hände är att utlösningen läkte ut från rumphålet o hamnade i fittan och ja, det blev ett barn. Hur otroligt det än låter så föddes vårt barn 9 månader efter.

Kontentan är: ge inte upp 

Jag vet inte om du bara är ute efter att provocera nu faktiskt. Och en graviditet är längre än 9 månader?. 

Så behåll dina äckliga fantasier för dig själv 

• Anonym (Chans)
    Anonym (Va?) skrev 2022-11-13 12:12:07 följande:

Jag vet inte om du bara är ute efter att provocera nu faktiskt. Och en graviditet är längre än 9 månader. 

Nej, det är ytterst ovanligt att en graviditet är längre än nio månader. Föder man på b.f har man varit gravid 38 veckor. Det är ca 8,5 månad.

Hur eller hur... Jag känner till en kvinna som hade försökt bli gravid i många år, men fått beskedet att hon hade stopp i båda äggledarna. Efter 6 år blev hon spontant gravid. Att vara helt steril är ganska ovanligt. Då ska en kvinna sakna äggledare eller äggstockar helt och hållet eller en man tom sakna spermier i bitestiklarna.

Så bara att gratulera! Glad
Svar på tråden Gravid efter att haft sex en gång