Anonym (Va?) skrev 2022-11-12 23:37:40 följande:
Men om jag aktivt kämpad med att bli gravid i tre år utan att lyckas och så träffar man bara en kille lite spontant och ja, eftersom jag räknats som infertil så va ju inte skydd pga graviditet något som oroade mig alls då det skulle vara igenmurat på båda äggledarna.
Det måste ju blivit något fel innan? Vrf funkar det nu?
För att allt inte går att förklara.
Jag har haft vänner som inte kunnat bli gravida där förhållandet sprack till slut efter alla försök.
Båda hittade nya partners, båda har nu barn på varsitt hål, utan ivf. Ingen vet varför, de verkar inte ha varit kompatibla helt enkelt.
Jag delade rum på bb med en kvinna som jag blev vän med och som hade försökt i flera år med sin man, de hade gjort ivf, både de man får hjälp med via landstinget och privat men inget hade fungerat. Till slut bestämde de sig för att ta en resa ihop och prata om hur de skulle gå vidare. De kom fram till att sluta försöka, hur jobbigt det än var för dem, för de klarade inte av fler försök. Dels pga ekonomin och dels pga besvikelsen.
De talade om att adoptera, men ville låta det gå en tid först innan de bestämde sig. Hon berättade att det ändå var en lättnad att ha bestämt sig även om det så klart var ett tufft beslut. Tre månader efter resan blev hon gravid, helt av sig själv.
Min allra bästa vän kunde bli gravid, men fick missfall efter missfall. Jag erbjöd mig att vara surrogatmamma om vi kunde få det att fungera (många många år sen, då fanns inte ens internet som det gör idag). Hon blev otroligt glad och grät av lycka.
Jag behövde dock aldrig göra det då hon sex månader senare funderade på varför mensen inte kom som den skulle. Då var hon gravid i nästan tredje månaden.
Så... Vissa saker kan man inte förklara helt enkelt.