• PappaPatrik69

    Tonårskläder 16 åriga pojkar

    En fråga jag vill få synpunkter på är:

    Mina barns mamma och jag är skilda sedan drygt 4 år och har delad vårdnad/vv,  hon vill påverka mina klädinköp till barnen med att jag skall köpa kläder som ?dom trivs i? vilket enligt mig i praktiken i största del om jag frågar tonåringen handlar om priset på kläderna mer än funktionen och syftet med plaggen.


    Detta beteende återkommer oförändrat även när de handlar om: mobiler, abonnemang, surfmängder, hur länge barnet får vara ute, vilka krav, regler och rutiner i största allmänhet som skall råda mm mm

    Detta förvirrar barnen mer än nödvändigt å lägger grunden till diskussioner med tonåringarna som jag helst hade klarat mig utan.


    Konsekvensen på kort sikt: jag får ständigt täcka skott för min egna ?vuxenutbildning ? och jag då ofta blir den elaka.

    Konsekvensen på längre sikt: det tar längre tid för barnen att skaffa sig stadiga/hållbara grunder att stå på inför sitt kommande vuxenliv.

    Barnen är tvillingpojkar på 16 år.

    Hur är era reaktioner på detta?

  • Svar på tråden Tonårskläder 16 åriga pojkar
  • LFF

    Fattar inte mycket av vad det är du och barnens mamma tjafsar om men jag ser det så här:

    När man är 16 år så bör man som regel ha sitt studiebidrag att hantera. Det ska täcka upp för de allra flesta klädinköpen, förutom kanske de lite större i form av vinterjacka etc. Då sätter man en budget på jackan och vill de ha en dyrare så får de se till att ha sparat ihop mellanskillnaden. 

    Vill barnen ha mer pengar får de antingen ta ett extrajobb eller så får man prissätta olika hushållssysslor och sen får de betalt utifrån vad de utfört.

    Eftersom du och barnens mamma inte lever tillsammans längre behöver ni därmed inte ha samma regler för hur länge man får vara ute etc.

    Vad gäller mobiltelefon och surfmängd så får ni helt enkelt komma överens. Vill barnen ha något att säga till om där så får de vänta tills de är 18 och kan ta över sina egna abonnemang, alternativt ha kontantkort med surf och då får de stå för den kostnaden på egen hand med studiebidraget.

    När man är 16 år får man inte heller pengar under två månader på sommaren vilket man bör lägga undan pengar för de övriga 10 månaderna så man täcker upp sommarens kostnader.

  • PappaPatrik69
    LFF skrev 2022-11-14 11:10:35 följande:

    Fattar inte mycket av vad det är du och barnens mamma tjafsar om men jag ser det så här:

    När man är 16 år så bör man som regel ha sitt studiebidrag att hantera. Det ska täcka upp för de allra flesta klädinköpen, förutom kanske de lite större i form av vinterjacka etc. Då sätter man en budget på jackan och vill de ha en dyrare så får de se till att ha sparat ihop mellanskillnaden. 

    Vill barnen ha mer pengar får de antingen ta ett extrajobb eller så får man prissätta olika hushållssysslor och sen får de betalt utifrån vad de utfört.

    Eftersom du och barnens mamma inte lever tillsammans längre behöver ni därmed inte ha samma regler för hur länge man får vara ute etc.

    Vad gäller mobiltelefon och surfmängd så får ni helt enkelt komma överens. Vill barnen ha något att säga till om där så får de vänta tills de är 18 och kan ta över sina egna abonnemang, alternativt ha kontantkort med surf och då får de stå för den kostnaden på egen hand med studiebidraget.

    När man är 16 år får man inte heller pengar under två månader på sommaren vilket man bör lägga undan pengar för de övriga 10 månaderna så man täcker upp sommarens kostnader.


    Självfallet hade en kommunikation/ ett samarbete mellan oss föräldrar men då den ene totalvägrar om hen inte får sätta regeln/riktlinjen å inte kan acceptera olikheterna/förutsättningarna i dom olika hemmen så blir de mer än omöjligt. 


    Men tack för din point.

Svar på tråden Tonårskläder 16 åriga pojkar