• Anonym (Trött mamma)

Mat- och sovrutiner 3 månader

Hej på er mammor!
    Har en nyligt bliven 3 månaders här hemma som plötsligt fått nya rutiner nattetid. Fram tills nu har hon somnat runt 22-23, vaknat vid 3-4 för att äta, sen somnat om direkt, vaknat runt 6 för att sen somna om till ca. 8. 

Nu sen ett par veckor har hon ammat betydligt mer, så vi har ökat på produktionen genom mycket amning. Men hon har fått helt nya rutiner för natten. Somnat fortfarande runt 22.30 men sen vaknar hon redan vid 1 och därefter varannan timme tills 6-tiden då hon vill upp. 

Är det fler som upplevt nya rutiner vid 3 månader och har det isåfall hållit i sig länge? 

Hur sover och äter era på dagen? Ammar ni eller ger ni ersättning? Eller kanske kombination av båda? Borde vi börja ge ersättning inför insomning på kvällen för att hon ska sova längre stunder? 

I övrigt är hon en glad och nöjd bebis :D

Mvh
    Trött mamma

• Svar på tråden Mat- och sovrutiner 3 månader
  • Anonym (Love)

Så fort man känner -Nu har vi fått till bra rutiner, då kommer ungen i en utvecklingsfas, och allt blir helt uppochner.

Det är bara att vänja sig  

• Anonym (Love)

Det är ju utvecklingssprång typ varje månad första året. 

• Anonym (3 månadersbebis)

Ja, håller med ovanstående att det är bara att följa med bebisen resa genom hens första år, som ständigt ändrar dig ha ha. Vår son får endast ersättning. han somnar runt 21:00, vaknar runt 01-02 för mat, somnar om och vaknar igen runt 04-06 för mat. Så två gånger för mat varje natt har det varit några veckor tillbaka har iaf. 

Vissa dom ammar ger ju även ersättning vid läggdags då vissa sover bättre på det. Men ja, jag vet inte. Min son är förresten 3 månader :)

• Anonym (Trött mamma)

Ja, ni har väl rätt! Jag minns dessa utvecklingsfaser från när min äldsta dotter var spädbarn (många år sen nu). Dessa var ju hela tiden! Haha, tror jag hoppades på svar som ?jo, vid tre månader var det lite jobbigt med sömnen men det gick över efter ett par veckor.? Skrattande

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (3 månadersbebis) skrev 2022-11-14 13:27:36 följande:

Ja, håller med ovanstående att det är bara att följa med bebisen resa genom hens första år, som ständigt ändrar dig ha ha. Vår son får endast ersättning. han somnar runt 21:00, vaknar runt 01-02 för mat, somnar om och vaknar igen runt 04-06 för mat. Så två gånger för mat varje natt har det varit några veckor tillbaka har iaf. 

Vissa dom ammar ger ju även ersättning vid läggdags då vissa sover bättre på det. Men ja, jag vet inte. Min son är förresten 3 månader :)

Dessa sovtider låter ju som en dröm, två sovpass om 4-5 timmar Solig  Kanske värt att testa ersättning om hon vill. Hon kanske har blivit för gammal för att vänjas. Det har gått bra att pumpa vid några tillfällen när jag vart iväg på annat så hopp finnes att hon tar flaska iaf. Glad
Svar på tråden Mat- och sovrutiner 3 månader