• Klartsomvatten

    Frågor till er som arbetar/har arbetat som lokförare!

    Hur är det att arbeta som lokförare? Vad är det bästa och det sämsta med arbetet? Hur är arbetstiderna och lönen? Är arbetet svårt? Långtråkigt? Sover man borta ofta?

    Och sist men inte minst: hur svåra är testerna man måste genomföra? Jag är intresserad av att bli lokförare men jag vet inte om jag kommer klara testerna :/ 
    Är ganska dålig på matte, till exempel. Vet inte om det är mycket sådant i testerna?

  • Svar på tråden Frågor till er som arbetar/har arbetat som lokförare!
  • Anonym (Puff)

    Spännande intressant fråga faktiskt hoppas du får svar, vi är fler som vill höra 😁

  • Anonym (GC)
    Klartsomvatten skrev 2022-11-14 14:55:38 följande:
    Frågor till er som arbetar/har arbetat som lokförare!

    Hur är det att arbeta som lokförare? Vad är det bästa och det sämsta med arbetet? Hur är arbetstiderna och lönen? Är arbetet svårt? Långtråkigt? Sover man borta ofta?

    Och sist men inte minst: hur svåra är testerna man måste genomföra? Jag är intresserad av att bli lokförare men jag vet inte om jag kommer klara testerna :/ 
    Är ganska dålig på matte, till exempel. Vet inte om det är mycket sådant i testerna?


    En kompis är  lokförare. Godståg. Tjänar mycket bra och har ofta möjlighet att tjäna extra på extrapass. Långa pass där långa vilotider på hotell och övernattningsrum ingår. De yngre utan familj kan tjäna stora summor. 
    Det finns olika varianter, tex att ständigt jobba 8 dagar och ledig 6 dagar. Han är inte ledig 5 v på sommaren utan har flera längre perioder året om. Tågen är ofta försenade så ibland  han kan inte börja eftersom tåget inte kommit än. Ibland kommer han inte hem eftersom hans eget är sent. 
    Han kan mycket sällan hämta barnen på dagis och skola så det får frun göra. 
    Svårt? Ja det tror jag. Datorer och sånt, felsökning/gå ut på spåret och banka och slå på hjul och bromsar. 
    Man måste klara ett test varje år för att få fortsätta. 
    Jag mycket imponerad över honom och hans fru för den delen. 
  • Anonym (Också intresserad)
    Anonym (GC) skrev 2022-11-14 16:30:32 följande:
    En kompis är  lokförare. Godståg. Tjänar mycket bra och har ofta möjlighet att tjäna extra på extrapass. Långa pass där långa vilotider på hotell och övernattningsrum ingår. De yngre utan familj kan tjäna stora summor. 
    Det finns olika varianter, tex att ständigt jobba 8 dagar och ledig 6 dagar. Han är inte ledig 5 v på sommaren utan har flera längre perioder året om. Tågen är ofta försenade så ibland  han kan inte börja eftersom tåget inte kommit än. Ibland kommer han inte hem eftersom hans eget är sent. 
    Han kan mycket sällan hämta barnen på dagis och skola så det får frun göra. 
    Svårt? Ja det tror jag. Datorer och sånt, felsökning/gå ut på spåret och banka och slå på hjul och bromsar. 
    Man måste klara ett test varje år för att få fortsätta. 
    Jag mycket imponerad över honom och hans fru för den delen. 
    Du menar att yrket är svårt? Vet du något om testerna?
    Jag har aldrig hört att man måste klara ett test varje år för att få fortsätta. Är det verkligen så - att de genomför ett test varje år med de anställda? 
  • Anonym (Också intresserad)
    Anonym (GC) skrev 2022-11-14 16:30:32 följande:
    En kompis är  lokförare. Godståg. Tjänar mycket bra och har ofta möjlighet att tjäna extra på extrapass. Långa pass där långa vilotider på hotell och övernattningsrum ingår. De yngre utan familj kan tjäna stora summor. 
    Det finns olika varianter, tex att ständigt jobba 8 dagar och ledig 6 dagar. Han är inte ledig 5 v på sommaren utan har flera längre perioder året om. Tågen är ofta försenade så ibland  han kan inte börja eftersom tåget inte kommit än. Ibland kommer han inte hem eftersom hans eget är sent. 
    Han kan mycket sällan hämta barnen på dagis och skola så det får frun göra. 
    Svårt? Ja det tror jag. Datorer och sånt, felsökning/gå ut på spåret och banka och slå på hjul och bromsar. 
    Man måste klara ett test varje år för att få fortsätta. 
    Jag mycket imponerad över honom och hans fru för den delen. 
    Hade en kompis som arbetade som lokförare men hörde aldrig att man måste genomföra tester varje år som kontroll. Men det kanske är så. 
  • Anonym (GC)
    Anonym (Också intresserad) skrev 2022-11-14 16:40:14 följande:
    Du menar att yrket är svårt? Vet du något om testerna?
    Jag har aldrig hört att man måste klara ett test varje år för att få fortsätta. Är det verkligen så - att de genomför ett test varje år med de anställda? 
    Ja jag är 100 på det. Om det inte är varje år så åtminstone varannat. Fortlöpande kompetenskontroll. Syn och hörsel ska också vara felfri. Du kan inte vara färgblind heller.
  • Anonym (GC)
    Anonym (Också intresserad) skrev 2022-11-14 16:40:14 följande:
    Du menar att yrket är svårt? Vet du något om testerna?
    Jag har aldrig hört att man måste klara ett test varje år för att få fortsätta. Är det verkligen så - att de genomför ett test varje år med de anställda? 
    Det är  helt förståeligt att tester utförs kontinuerligt och att du inte hört om det betyder ju ingenting. De har  en sorts licens som ska förnyas. 
    Jag känner en annan och vi var på samma grej som han egentligen inte kunde gå på för han skulle jobbat. Han blev plockad ur tjänst den helgen  eftersom han fick för många fel på testet så på måndagen efter hade han omprov. 
  • Anonym (Också intresserad)
    Anonym (GC) skrev 2022-11-14 17:06:21 följande:
    Ja jag är 100 på det. Om det inte är varje år så åtminstone varannat. Fortlöpande kompetenskontroll. Syn och hörsel ska också vara felfri. Du kan inte vara färgblind heller.
    Vet du om de godtar linser/glasögon? Jag är närsynt (inte färgblind) men jag har ju b-körkort och linser/glasögon och då ser jag ju. 
  • Anonym (GC)
    Anonym (Också intresserad) skrev 2022-11-14 17:29:48 följande:
    Vet du om de godtar linser/glasögon? Jag är närsynt (inte färgblind) men jag har ju b-körkort och linser/glasögon och då ser jag ju. 
    Min kompis har läsglasögon och progressiva är också ok. 
    Synen är ju något som kontrolleras regelbundet för alla i yrkestrafik. Om glasögon inte vore tillåtet så är det inte många som kan jobba...
  • Anonym (GC)

    SJ kör lokförarutbildning i egen regi nu. 

    Gå in på olika företag som t.ex SJ, Green Cargo, Hector Rail och kolla. De har säkert en "jobba hos oss"-flik med info. 
    Om jag inte vore 56 år  skulle jag sökt. 
    (Kvinna)

  • Anonym (Puff)

    Helt korrekt de får utföra tester som de ska klara säkerhetskrav om jag läste rätt någonstans 🧐Varken känner någon el vet någon som kör tåg och har inga som helst rättigheter yttra mig utan konkret fakta. Dock har min son autism och hans specialintressen är tåg och om än drömmen ev aldrig kommer bli sann då man ej vet ens om han någonsin kommer att bli självständig, så vill jag inte frånta vare sig mitt barn el någon annan deras dröm. Så jag har forskat tagit reda på så mkt jag bara kan 🙈 Nyttig tråd och jag håller alla tummar Ts att du aldrig ger upp någon dröm önskan heller 🌷 pga osäkerheten gällande kunskap inom matematik alla börjar någonstans glöm aldrig det. Fyll gärna Ts tråd med info så gott det går ni är guld värda. Heja dig Ts!

  • Anonym (anonym)

    Jobbat som operativ personalplanerare på SJ i många år och känner många förare.

    Arbetstiderna varierar verkligen beroende på vart man arbetar. Hos oss på sj är det skiftarbete och man kan börja 03 eller sluta 01.. det är väldigt spritt och många klagar över arbetstiderna när de har barn eller runt helgerna när man gärna vill fira nyår eller midsommar och då får ha jour istället.

    Jag skulle bli lokförare igår om inte för alla tragiska olyckor som sker på järnvägen. Kan man hantera det, så skulle jag själv säga att det är ett fantastiskt jobb! 

    SÖK!

  • Anonym (Också intresserad)
    Anonym (anonym) skrev 2022-11-15 20:04:12 följande:

    Jobbat som operativ personalplanerare på SJ i många år och känner många förare.

    Arbetstiderna varierar verkligen beroende på vart man arbetar. Hos oss på sj är det skiftarbete och man kan börja 03 eller sluta 01.. det är väldigt spritt och många klagar över arbetstiderna när de har barn eller runt helgerna när man gärna vill fira nyår eller midsommar och då får ha jour istället.

    Jag skulle bli lokförare igår om inte för alla tragiska olyckor som sker på järnvägen. Kan man hantera det, så skulle jag själv säga att det är ett fantastiskt jobb! 

    SÖK!


    Vet du något om testerna? 
Svar på tråden Frågor till er som arbetar/har arbetat som lokförare!