• Sam Ståhl

    Laser hårborttagning - bra?

    Min fråga - ni som använder så kallade hemmalaser - hur tycker ni det funkar?


    Smärtsamt?
    Effekten?
    Mindre röda prickar?
    Tar det lång tid?
    Går det snabbare/ effektivare efter flera behandlingar!
    Nåt mer att tänka på?
    De är ju dyra - från 2 000 till uppåt 10 000 kr! Synd att köpa nåt som inte funkar - men är det bra blir det en sån! 
  • Svar på tråden Laser hårborttagning - bra?
  • Räkan77

    Jag köpte en för 3000 kr, sämsta köpet ever. Använde den primärt för bikinilinjen men körde även armhålor och ben. Höll på okt-april en gång i veckan utan resultat vilket såklart var frustrerande. 

  • Anonym (Teddy)
    Räkan77 skrev 2022-11-14 20:41:28 följande:

    Jag köpte en för 3000 kr, sämsta köpet ever. Använde den primärt för bikinilinjen men körde även armhålor och ben. Höll på okt-april en gång i veckan utan resultat vilket såklart var frustrerande. 


    Shit, vad dåligt. Menar du att det inte hände något alls?
  • Räkan77
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-14 20:42:54 följande:
    Shit, vad dåligt. Menar du att det inte hände något alls?
    Precis, inget hände! Gjorde inte ont alls så det var väl det enda positiva.

    Man ska köra den när man är nyrakad så jag rakade mig lika regelbundet som vanligt, men håret växte ut som vanligt under hela perioden. Sen köpte jag en Philips Oneblade för rakning av bikinilinjen och den ger inte speciellt mycket röda prickar efter rakning av bikinilinjen. Så nu är jag hyfsat nöjd iaf.
  • Anonym (Teddy)
    Räkan77 skrev 2022-11-14 21:31:45 följande:
    Precis, inget hände! Gjorde inte ont alls så det var väl det enda positiva.

    Man ska köra den när man är nyrakad så jag rakade mig lika regelbundet som vanligt, men håret växte ut som vanligt under hela perioden. Sen köpte jag en Philips Oneblade för rakning av bikinilinjen och den ger inte speciellt mycket röda prickar efter rakning av bikinilinjen. Så nu är jag hyfsat nöjd iaf.
    Tack för infon så man slipper göra ett meningslöst köp.
  • Anonym (My)

    Jag har en mandy-nånting, troligtvis billigast på marknaden. Den funkar superbra på benen. Är vanligtvis väldigt lurvig och det växer ut fort! Nu kan jag gå två veckor innan jag känner att jag behöver raka benen för att kunna gå i shorts. Röda prickar är borta och benen har aldrig varit på lena. 


    den funkar även toppen på armarna och bikinilinjen, mycket mindre röda prickar där. Men i armhålorna har jag inte märkt någon skillnad. Nackdelen är ju att det tar tid att lasra. Men det gör inte ont, det känn inte. 

  • Sam Ståhl

    Tack för era synpunkter.

    Intressant att det kan vara så olika erfarenheter, men det verkar verkligen vara väldigt individuellt hur man reagerar och fungerar ihop med olika hårborttagningsmetoder. 
    Den metod som fungerar bra för en person kanske inte alls fungerar för annan. Och att det funkar innebär inte självklart att slutresultatet blir lika - håret kanske försvinner för båda men en får mycket besvär med blemmor och den andra blir det slätt och fint direkt. Byter dessa två personer metod från tex rakning till laser kan det ge olika resultat beroende på person även om exakt lika maskin används..

    Även inom samma metod, tex vaxning verkar det vara så att en person upplever det mycket effektivt och bekvämt samt ger inga besvär alls med sockervax medan andra får besvär och uthärdar inte smärtan, i synnerhet vid intimvaxning. 

    Intressant nog verkar det dessutom gå olika bra på olika ställen på kroppen på samma person trots samma metod.

    Trist att konstatera att enda sättet att ta reda på om laser funkar är att testa - och då får man hoppas att just den lasermaskinen man chansar på för många tusenlappar också fungerar...

    Tacksam för mer input från fler som testat laser för hemmabruk.

    Vad skiljer en maskin för 2 000 kr gentemot en maskin för 10 000 kr exempelvis?
    Funkar det att ta hela intima partier med laser?

    / Sam

  • Kjoltyg

     


    Hej! 


    Jag har använt Braun Silk-expert Pro 5 PL5117 i två år. Det har verkligen varit en game changer för mig. Har framför allt haft problem på ben & bikinilinje med röda prickar & så pass grova hårstrån att de synts & känts även efter rakning. 


    90 % är borta nu & får inte röda prickar när jag rakat vad är kvar. Första månaderna använde jag den 1 gång i veckan vilket tog ca 30 min (bikini, ben, under armarna). Nu kanske 1 gång i veckan. 


    Under armarna har det gett kanske 30 % resultat. Så där & vid knäna har det inte fungerat så väl.

    Så nöjd! 

  • Räkan77
    Kjoltyg skrev 2022-11-16 11:37:20 följande:

     


    Hej! 


    Jag har använt Braun Silk-expert Pro 5 PL5117 i två år. Det har verkligen varit en game changer för mig. Har framför allt haft problem på ben & bikinilinje med röda prickar & så pass grova hårstrån att de synts & känts även efter rakning. 


    90 % är borta nu & får inte röda prickar när jag rakat vad är kvar. Första månaderna använde jag den 1 gång i veckan vilket tog ca 30 min (bikini, ben, under armarna). Nu kanske 1 gång i veckan. 


    Under armarna har det gett kanske 30 % resultat. Så där & vid knäna har det inte fungerat så väl.

    Så nöjd! 


    Det är en sån jag har också och fick som sagt inget resultat. Men det var ett par år sen jag körde den så jag kanske ska ge den en ny chans på bikinilinjen. 
  • Kjoltyg
    Räkan77 skrev 2022-11-16 23:06:46 följande:
    Det är en sån jag har också och fick som sagt inget resultat. Men det var ett par år sen jag körde den så jag kanske ska ge den en ny chans på bikinilinjen. 

    Om du testade i flera månader så kanske det är kört, tyvärr. Men har du den hemma så kan du ju lika gärna testa igen. 


    Kanske ska nämna att jag har mörka tjocka hårstrån som stört mig hela livet men som lyckligtvis passar bra i dessa sammanhang. 


    Brukar inte skriva om produkter jag köper, men just när det gäller detta så har verkligen tagit tillfället i akt & berättat om hur väl den funkade för mig. Så många somrar som jag inte känt mig bekväm att visa bara ben eller i badkläder för att jag antingen varit så hårig eller haft så mycket röda prickar & sår efter inåtväxta hårstrån. Vill därför att de som har samma förutsättningar som jag (mycket mörkt hår) att testa en sån produkt. 

    Men! Det bästa är ju om man kan testa före man köper. En kollega lånade min några veckor. Funkar det så märks det ju rätt snabbt, efter andra eller tredje gången. Alternativt om man kanske kan hitta en FB/tradera.

Svar på tråden Laser hårborttagning - bra?