• Rosastjärna

    Kan läkare på fertilitetsenhet sjukskriva?

    Hej,

    Jag och min sambo har försökt bli gravida i över ett år sedan missfall förra året. Vi har nästan gjort färdigt en fertilitetsutredning och jag känner mer hopplöshet, nedstämdhet och bitterhet ju längre tiden går nu. Jag klarar helt enkelt inte av att arbeta heltid och har därför varit på vårdcentralen för sjukskrivning. Läkaren var helt oförstående till min ångest och stress över vår ofrivilliga barnlöshet, hon gav mig rådet att slappna av och inte försöka planera en graviditet. När jag upplyste om att min slemhinna är för tunn och att fertilitetsläkaren inte vet varför så sa hon ungefär att jaha men då får du stimulering med hormoner så går det bra sen. Hon verkade inte känna till att IVF inte alltid fungerar heller utan kvittrade glatt att det där löser sig när jag sitter och gråter utan att ens bli erbjuden papper att torka tårar med.

    Jag undrar därför om någon vet ifall läkaren på fertilitetsenheten kan sjukskriva mig när jag behöver förlängning? Självklart kan jag be om en annan läkare på vårdcentralen men jag tror att den här typen av psykisk ohälsa är svår att förstå om man inte själv har haft fertilitetsproblem. Jag känner också att det stämmer som läkaren sa, jag behöver slappna av. Men så gav hon mig två veckors sjukskrivning, vilket för mig känns som en sekund. 

  • Svar på tråden Kan läkare på fertilitetsenhet sjukskriva?
  • Millan644

    Jag blev sjukskriven av min fertilitetsläkare, dock inte av samma orsak som du. Gick på Karolinska Reproduktionsmedicin. Prata med läkaren och nämn gärna bemötandet du fick från VC om de försöker bolla över frågan dit

  • Rosastjärna
    Millan644 skrev 2022-11-15 13:05:34 följande:

    Jag blev sjukskriven av min fertilitetsläkare, dock inte av samma orsak som du. Gick på Karolinska Reproduktionsmedicin. Prata med läkaren och nämn gärna bemötandet du fick från VC om de försöker bolla över frågan dit


    Tack för svaret! Jag får kontakta min läkare och hoppas att det går att lösa en förlängning via honom :) Mådde sämre efter läkarbesöket igår så det känns avlägset att jag skulle vara återställd på två veckor.
Svar på tråden Kan läkare på fertilitetsenhet sjukskriva?