• Anonym (Enya)

    Träffa missbrukande familjemedlem

    Min sambos syskon bor hemma hos deras föräldrar och är aktiv drogmissbrukare sedan många år tillbaka.
    Föräldrarna vill inte se detta. 
    Nu vill min sambo hälsa på dem och de bor långt bort så vi måste sova över. 
    Till detta hör att vi har en liten bebis.
    Hade ni bott hos svärföräldrarna i denna situation?
    Jag vill inte ha missbrukare i mitt barns närhet!
    Men svårt att förklara detta för svärföräldrar som verkar vara blinda, och hur förklarar man att man vill sova på hotell istället?
    Min sambo ser det däremot inte som ett problem, men jag kommer inte rucka på detta. Även om de inte brukat droger just vid tillfället man ses, så finns det i kroppen och jag litar helt enkelt inte på dessa personer. 

  • Svar på tråden Träffa missbrukande familjemedlem
  • Anonym (ööö)

    Vill du inte så vill du inte. Boka hotell. Din partner kan däremot göra som denne vill. 

  • Anonym (Anti)

    Jag hade vägrat i sten. Bott på hotell och endast träffat svärföräldrarna utan det där syskonet närvarande.

  • Anonym (stanna hemma?)

    Låter väl enklast om du stannar hemma med bebisen.

  • Anonym (drog)
    Anonym (Enya) skrev 2022-11-16 10:21:56 följande:
    Träffa missbrukande familjemedlem

    Min sambos syskon bor hemma hos deras föräldrar och är aktiv drogmissbrukare sedan många år tillbaka.
    Föräldrarna vill inte se detta. 
    Nu vill min sambo hälsa på dem och de bor långt bort så vi måste sova över. 
    Till detta hör att vi har en liten bebis.
    Hade ni bott hos svärföräldrarna i denna situation?
    Jag vill inte ha missbrukare i mitt barns närhet!
    Men svårt att förklara detta för svärföräldrar som verkar vara blinda, och hur förklarar man att man vill sova på hotell istället?
    Min sambo ser det däremot inte som ett problem, men jag kommer inte rucka på detta. Även om de inte brukat droger just vid tillfället man ses, så finns det i kroppen och jag litar helt enkelt inte på dessa personer. 


    Om personen som missbrukar är våldsam eller obehaglig i kontakten så skulle jag avstå från att träffa hen och inte heller ta med mina barn dit. Men om personen är normal i en vardagskontakt och inte påtänd medan vi ses eller är där så skulle jag inte ha några problem att träffas och sova i samma hus. 

    Däremot så ska du göra som du känner, så bo inte där om det inte känns bra. Åk hem eller bo nån annanstans när ni besöker. 
  • Citronella

    Det beror på hur syskonet är, alla är inte våldsamma och utåtagerande. Är personen oberäknelig hade jag inte velat bo där annars hade det gått bra. Jag hade förstås velat sova i samma rum som mitt barn och absolut inte lämnat syskonet ensam med barnet. 

  • Dexter dot com
    Anonym (Enya) skrev 2022-11-16 10:21:56 följande:
    Träffa missbrukande familjemedlem

    Min sambos syskon bor hemma hos deras föräldrar och är aktiv drogmissbrukare sedan många år tillbaka.
    Föräldrarna vill inte se detta. 
    Nu vill min sambo hälsa på dem och de bor långt bort så vi måste sova över. 
    Till detta hör att vi har en liten bebis.
    Hade ni bott hos svärföräldrarna i denna situation?
    Jag vill inte ha missbrukare i mitt barns närhet!
    Men svårt att förklara detta för svärföräldrar som verkar vara blinda, och hur förklarar man att man vill sova på hotell istället?
    Min sambo ser det däremot inte som ett problem, men jag kommer inte rucka på detta. Även om de inte brukat droger just vid tillfället man ses, så finns det i kroppen och jag litar helt enkelt inte på dessa personer. 


    Personligen hade jag inte sett det som ett problem att sova där om dessa personer inte brukar bli våldsamma, högljudda, störande mm. Kan dom inte sanningen får du väl dra en vit lögn om varför du sover på hotell tex att du eller barnet är extremt lättväckt.
    Vart ska syskonen ta vägen under tiden ni är hos svärföräldrarna eftersom du vägrar ha dom i närheten av barnet? Tror du får svårare att hitta på en ursäkt att inte träffa dom än varför du sover på hotell.
  • Plantmilk

    Jag hade bott på hotell, det är inte värt risken och även om allt är odramatiskt och lugnt så kommer du ändå inte kunna slappna av. Du ska inte slita ut dig mentalt av oro för att spela med i att ignorera sanningen om problemet. Det är bra att markera att man har gränser. Och ni kan alltid skylla på att det är omständigt att resa med barn så ni vill samtidig unna er extra lyx med att bo på hotell. 

    detta är absolut inte samma sak men jag har svärföräldrar som röker inomhus och som alltid vill att vi ska hälsa på dom ute på landet i deras sommarstuga som också är sååå inrökt. Vi har en liten bebis och under vår och sommaren när vi hälsade på så bodde vi alltid på en gullig Camping i närheten och skyllde på just att vi ville ha lite extra lyx när det egentligen handlade om att vi inte ville sova med bebis i deras stuga pga röken. 
    Att ta upp problemet är inte ens värt det med dom så vi gjorde vår egna lösning. 


    hoppas allt ordna sig 

  • Anonym (Soc)

    Ditt barn ska absolut inte över tröskeln  till ett hem där det bor missbrukare! Pundaren kan få en psykos just när ni är där och då kan vad som helst hända/ misshandel/dråp/brand/knarkskuld ska drivas in/ barnet får i sig narkotika. 
    Om soc får reda på att du utsätter ditt barn för fara genom att sova över hos missbrukare, vad tror du kan hända då?

  • Anonym (Enya)
    Anonym (Soc) skrev 2022-11-18 21:17:19 följande:

    Ditt barn ska absolut inte över tröskeln  till ett hem där det bor missbrukare! Pundaren kan få en psykos just när ni är där och då kan vad som helst hända/ misshandel/dråp/brand/knarkskuld ska drivas in/ barnet får i sig narkotika. 
    Om soc får reda på att du utsätter ditt barn för fara genom att sova över hos missbrukare, vad tror du kan hända då?


    Jag håller med och tänker samma, även om personen är "vettig" till synes så har jaf träffat dem som det vänt snabbt för, och även som du säger, kan ju handla om skulder som någon ska driva in.
    Inte ens tänkt på soc, men de skulle inte vara acceptabelt såklart.
    Det kommer bli hotell och jag har redan framfört att.vårt.barn inte kommer i närheten av denna person.
    Hade du försökt förklara dig på något sätt till svärföräldrarna som är ovetande/förnekar?
  • Anonym (A)
    Yllop skrev 2022-11-17 09:15:07 följande:
    Bo på hotell. Det är överjävligt att bo hos svärföräldrar.
    +1
  • Anonym (K)
    Citronella skrev 2022-11-16 16:30:18 följande:

    Det beror på hur syskonet är, alla är inte våldsamma och utåtagerande. Är personen oberäknelig hade jag inte velat bo där annars hade det gått bra. Jag hade förstås velat sova i samma rum som mitt barn och absolut inte lämnat syskonet ensam med barnet. 


    Nej. Risken finns alltid att det blir exvis husrannsakan från polisen och då kan man åka dit trots att man aldrig har rört en drog. 


    Dessutom kan knarkarens försäljare komma och hälsa på om han ligger efter med betalningarna. 


    Jag skulle aldrig vilja befinna mig under samma tak som en knarkare. 

  • Anonym (Soc)
    Anonym (Enya) skrev 2022-11-19 01:10:44 följande:
    Jag håller med och tänker samma, även om personen är "vettig" till synes så har jaf träffat dem som det vänt snabbt för, och även som du säger, kan ju handla om skulder som någon ska driva in.
    Inte ens tänkt på soc, men de skulle inte vara acceptabelt såklart.
    Det kommer bli hotell och jag har redan framfört att.vårt.barn inte kommer i närheten av denna person.
    Hade du försökt förklara dig på något sätt till svärföräldrarna som är ovetande/förnekar?
    Jag hade försökt vara ärlig men inte brysk, lagt upp de olika riskerna. Om de fortfarande inte förstår så hade jag sagt att vi kommer gärna och hälsar på er ute på stan och äter en bit, detta är inte mot er.
  • Anonym (hm)

    Med tanke på att detta är hysteriska familjeliv.. pratar vi om en människa med svårt drogmissbruk av tunga droger som påverkar dennes beteende eller pratar vi om en människa som röker gräs ibland?

  • Anonym (Enya)
    Anonym (hm) skrev 2022-11-19 20:47:05 följande:

    Med tanke på att detta är hysteriska familjeliv.. pratar vi om en människa med svårt drogmissbruk av tunga droger som påverkar dennes beteende eller pratar vi om en människa som röker gräs ibland?


    Röker gräs dagligen i mer än hälften av sitt vuxna liv. Har inget jobb utan säljer endast droger.
    Det är vad jag vet.
    Jag har alltid tagit lätt på gräs, tills en närstående hamnade i psykos som slutade i misshandel och dödshot.
    Därför ser jag inte lätt på drogen längre 
  • Anonym (Enya)
    Anonym (Soc) skrev 2022-11-19 20:31:41 följande:
    Jag hade försökt vara ärlig men inte brysk, lagt upp de olika riskerna. Om de fortfarande inte förstår så hade jag sagt att vi kommer gärna och hälsar på er ute på stan och äter en bit, detta är inte mot er.
    Jo men svärföräldrarna vet ju inte ens om vad som händer, och ska jag verkligen behöva vara den som berättar?
    För mig är det så uppenbart att han använder, ett annat syskon har också brukat och det kom som en chock för dem.
Svar på tråden Träffa missbrukande familjemedlem