• Anonym (Bmi)

Någon som varit kraftigt överviktig och lite äldre, som är eller varit gravid? Hur var det?

Jag fick barn för 10 år sedan, var då yngre och lättare.

Idag 39 år med kraftig övervikt, orolig över hur en graviditet ska påverka mig och barnet, tänker främst på övervikten ( bmi 34) men även i kombination med åldern.

Vad är största riskerna? 

• Svar på tråden Någon som varit kraftigt överviktig och lite äldre, som är eller varit gravid? Hur var det?
  • LFF
    Anonym (Bmi) skrev 2022-11-17 09:33:25 följande:
    Någon som varit kraftigt överviktig och lite äldre, som är eller varit gravid? Hur var det?

Jag fick barn för 10 år sedan, var då yngre och lättare.

Idag 39 år med kraftig övervikt, orolig över hur en graviditet ska påverka mig och barnet, tänker främst på övervikten ( bmi 34) men även i kombination med åldern.

Vad är största riskerna? 

Risker med övervikt och fetma vid graviditet - rapport från Socialstyrelsen:
    www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2019-12-6460.pdf

Fetma - en riskfaktor vid graviditet:
    ki.se/forskning/fetma-en-riskfaktor-vid-graviditet

Två av de länkar jag fick upp vid en googling av "risker graviditet övervikt"
  • Anonym (Bmi)

Ok , kanske borde skippat sista meningen.
    Att det finns risker vet jag. Ville mer höra av andras personliga erfarenheter, hur det var, om de drabbades av något osv.

• Anonym (Bmi)

Tex antar att det blir kejsarsnitt oftast då man är kraftigt överviktig? 

• Anonym (H)

Jag var 36 år och hade ett bmi på 34 när jag blev gravid. Jag fick göra glukosbelastning, men det gick bra (ingen graviditetsdiabetes alltså). Från ungefär vecka 35 hade jag lite förhöjt blodtryck och blev sjukskriven. Dottern föddes i vecka 37 med kejsarsnitt eftersom hon låg i säte. Hon var liten för tiden (46 cm/2,8 kg). Jag gick upp 8 kg under graviditeten, men två veckor efter förlossningen (när allt vatten försvunnit från fötterna Skrattande) hade jag gått ner 11 kg. Efter förlossningen fick jag (på grund av min ålder och vikt) ta blodförtunnande sprutor någon vecka för att förebygga blodpropp 

Svar på tråden Någon som varit kraftigt överviktig och lite äldre, som är eller varit gravid? Hur var det?