• Anonym (orolig)

    En hemsk dröm om missfall

    Imorse vaknade jag av en hemsk dröm om att jag fick missfall. Jag började blöda kraftigt och innan vi hann åka på sjukhuset så kom en stor blodklump ut. Jag såg navelsträngen hänga ut så jag öppnade upp blodklumpen och såg ett litet dött foster med huvud, kropp, ben och armar. Usch det känns så hemskt och fullkomligt vidrigt att skriva om för det kändes så verkligt. Nu är jag rädd för jag hade tidigare en dröm om graviditeten som visade sig stämma. Mindre än en månad innan jag blev gravid drömde jag att jag fick en liten underbar flickebaby som jag älskade otroligt mycket. Innan dess hade jag aldrig drömt om graviditet och när det några veckor senare visade sig att jag var gravid var det fullkomligt oplanerat. Jag började tänka att drömmen ville förbereda mig och så ett frö i huvudet. Därför är jag så rädd nu. Vill kroppen förbereda mig igen på vad som kommer hända snart? 


    I drömmen såg fostret ut att vara ca 9 veckor gammalt och jag är nu i vecka 8. Var på tidigt ultraljud för bara några dagar sen och allt såg fint ut och vi lyssnade på hjärtat. Jag var så orolig för utomkveds och MA men kände mig jättelugn och glad efter ultraljudet. Nu ska oron börja igen efter den här hemska drömmen. Jag vill bara slappna av och glädjas åt att vara gravid men det går inte när jag inte vet om det blir missfall. Nu kommer ju inte ens ett nytt ultraljud kunna lugna mig. Jag är desperat nu efter sinnesro och undrar om någon annan här haft liknande drömmar? Gick det bra ändå? Det kanske är någon som är väldigt kunnig om drömmar som kan ge en förklaring på detta? Tack på förhand.

  • Svar på tråden En hemsk dröm om missfall
  • Pixify

    Förstår att drömmen var jättejobbig, men ganska säker på att den bara beror på att du är orolig nu under de första veckorna, som alla är.
    Drömmar reder ju lite ut tankarna en har under dagen, de förutser inte framtiden.

  • Anonym (Fyrklöver)

    Jag har drömt massor under mina graviditeter, hemska, konstiga och helt knäppa saker. När jag väntade mitt första barn drömde jag att jag födde en dotter alldeles för tidigt inne På en toalett på sjukhuset. Jag födde en frisk och välskapt dotter i v 41+2. 


    När jag väntade min trea drömde jag om missfall flertalet gånger. Hade en strulig första tid med mycket blödningar osv som säkert påverkade. Men sonen föddes frisk och välskapt efter fullgången tid. 


    Med tvåan och fyran drömde jag mest att Min sambo träffade en ny och lämnade mig. 

    Du bearbetar säkert bara dina rädslor och tankar i dina drömmar. Om du tycker det är extremt jobbigt och din oro tar över så tycker jag du ska be om samtalsstöd för att få verktyg hur du kan hantera allt. Jag hade det i min fjärde graviditet och det var skönt att få prata med någon. 

Svar på tråden En hemsk dröm om missfall