• Sia123

    Hur mycket låter en hamster

    Är i tankar att skaffa guldhamster med dottern. men funderar på var buren ska stå . hur mycket låter det om hamstern på natten?

    kan man ha en bur precis utanför sovrummet? 

  • Svar på tråden Hur mycket låter en hamster
  • FruNyfiken

    Vi har haft hamstrar och de lät ganska mycket under nätterna. Framför allt när de springer i hjulet. De lät så mycket att barnet vägrade att ha buren i sitt rum då hon inte kunde sova.

  • Litorina

    De kan gnaga väldigt envetet och det låter mycket. Hjulet kan man köpa ett dyrt och bra så är det så gott som tyst. Undvik gallerbur så kan de inte gnaga på gallret. Det är både skadligt för hamstern och låter hemskt. 


    Tänk på att buren behöver vara stor. Vår är en halv kvadratmeter och känns tyvärr lite för liten. Sandbad, grävyta (helst minst 20 cm djupt), hjul 30 cm i diameter, hus med flera rum, kojor och skojiga prylar är saker hamstern måste ha för att må bra. Vi får med nöd och näppe in det på vår kvadratmeterhalva. 


    Titta gärna på Victoria Raechen på TouTube, hon har massa bra hamstertips. :) 

    Och köp hamster av registrerad uppfödare. 


    (Även om det förhoppningsvis är lögn från den som dränkte hamstrarna så var det förmodligen marsvin de hade. Marsvin piper när det vankas mat och man kan ha flera stycken. Har man tre guldhamstrar är risken stor att man till sist bara har en, för de lever ensamma och biter ihjäl inkräktare.) 

  • Litorina

    Min dotter ville absolut att jag också skulle skriva att man inte får hålla på och väcka hamstern om den inte vill och att de behöver pinnar att gnaga på. 
    :) 

  • Hope12

    När jag skaffat hamster (har haft det i perioder) så har jag haft svårt att sova ett par nätter pga ljuden, sedan har jag haft svårt att sova när hamstern dött och ljuden slutat. Jag tycker det är ganska rytmiska ljud som går lätt att sova till men det är klart att det låter. 

  • Sia123
    FruNyfiken skrev 2022-11-17 12:31:25 följande:

    Vi har haft hamstrar och de lät ganska mycket under nätterna. Framför allt när de springer i hjulet. De lät så mycket att barnet vägrade att ha buren i sitt rum då hon inte kunde sova.


    Hur långt bort skulle du säga den behöver vara 😅 för att inte störa på nätter 
  • Sia123
    Litorina skrev 2022-11-17 15:06:29 följande:

    Min dotter ville absolut att jag också skulle skriva att man inte får hålla på och väcka hamstern om den inte vill och att de behöver pinnar att gnaga på. 
    :) 


    Tacka henne för tipset 😊. 


    Vi ska absolut ge hamstern ett stort och fint hem. OM jag bara vet var buren ska vara 😅

  • Litorina
    Sia123 skrev 2022-11-18 14:44:57 följande:

    Tacka henne för tipset 😊. 


    Vi ska absolut ge hamstern ett stort och fint hem. OM jag bara vet var buren ska vara 😅


    Lycka till! Vår lilla kompis sitter just nu och knaprar och knaprar. :)

    Dottern blev glad för hälsningen!

    En sak jag kom på var att det är bra att ha buren där solen inte lyser på den. I synnerhet om man har glasbur. Det kan bli jättevarmt. 


    Vi har buren där vi kan bygga upp en rasthage omkring den. Då kan barnen sitta i hagen och enkelt lyfta ut hamstern från buren utan rymningsrisk (vår hamster är rätt vild och knasig). 

Svar på tråden Hur mycket låter en hamster