• Anonym (Panik)

    Avslag på inkomst

    Hej. 

    jag fick idag avslag på min ansökan om aktivitetsersättning pga att jag gått en utbildning (hade där extrahjälp) och att jag har haft jobb tidigare. 


    utbildningen jag gick hade jag aldrig klarat utan min extrahjälp med egentid med en lärare som är utbildad inom min diagnos och vet hur hen ska hjälpa mig osv. Jobben jag har haft har heller aldrig varit långvariga. Ena jobbet var jag på i 3 dagar, andra jobbet 1 månad, 3dje jobbet sjukanmälde jag mig från hela tiden och blev tillsist sjukskriven för att jag inte klarade av arbetet. 
    jag är helt knäckt, har verkligen 0 kr i inkomst just nu och har Inte ens råd med mat Utan äter hos andra som en snyltare. 


    jag har dessutom sålt bilen för att kunna överleva tidigare, så jag tar mig ingenvart och bor mitt ute i ingenstans där kollektivtrafik inte existerar. Det finns heller inga jobb häromkring som jag klarar av då jag har ganska grov svårigheter.

    att söka pengar någon annanstans är inte möjligt för mig, utan att gå in för mycket på det, så aktivitetsersättningen är mitt enda hopp just nu. 


     


    Har ni några tips på hur jag ska göra? 


    vad kan jag säga för att lyckas med min överklagan om avslaget?

  • Svar på tråden Avslag på inkomst
  • Tom Araya
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-18 21:20:55 följande:

    Oj, jag visste inte det fanns bara två sätt att bo. Antingen där det finns mkt kollektivtrafik eller där de knappt finns någon alls. 


    Men vill man bo där TS bor och vill ha bidrag, så får man uppfylla kraven, annars blir det inga pengar. Eller menar du att vi andra ska betala hans bilresor också, förutom hans bidrag?

    Folk får bo var de vill, men ta konsekvenserna av det. Gnäll inte.


    Jag betalar hellre för att berörda myndigheter gör sitt jobb och ger TS (och sådana som TS) möjlighet att bli självförsörjande än att de ska sitta och agera bromsklots för de som behöver stöd. Det sistnämnda tar ifrån dessa myndigheter deras existensberättigande.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-18 10:21:59 följande:
    Ja, väljer man att bosätta sig där det inte finns kommunala transporter och man inte har råd med bil, så blir det ju så.
    Jag tycker att staten ställer upp bra för personer med problem. Men man måste ju själv också bjuda till och ta ansvar. Inte få allt serverat på ett fat. 

    men tror du själv att jag hade flyttat hit om jag hade vetat hur mycket det skulle skita sig? Det är inte direkt enkelt att flytta utan inkomst heller. i Den delen av Sverige jag bor i är kollektivtrafik knappt tillgängligt ändå, missar du en buss, så får du vänta i många timmar för nästa. 


    om du tror att jag har fått någonting i livet serverat på ett fat så tror du fel. 

  • Anonym (H)

    Är det samma sak som gäller om man är inneboende? Jag tycker inte man ska utnyttja system men är det så att du din sambo igentligen har en uppdelad ekonomi och hon inte vill försörja dig så är det ju kanske inneboende du egentligen bör stå som. Då har inte du heller rätt till bostaden om något skulle hända och det behöver ni ju tänka på. Är det så att ni tänkt leva livet med varandra så kanske hon ändå vill försörja dig för att hon älskar dig. Försök hitta saker att göra som du mår bra av som är nästan gratis. Om du ändå inte frå någon hjälp känns det ju absurt att lägga pengar på att åka till arbetsförmedlingens program. Ta dessa pengar och lägg på färg eller verktyg eller lera eller något annat kreativt skapande så kanske du kan sälja det som du tillverkar istället. Om inte annat mår du kanske bra av att göra något kreativt. Att laga mat till sambon etc kan ju göra att hon kan orka med och jobba och så så se dig som en stolt hemmaman. 

  • Anonym (Hemlis)

    Har du en bra läkare? Som skriver bra intyg? Som är bra på att förklara dina svårigheter i arbetslivet och utanför?

    Låt mig i så fall berätta en "hemlis" : Sjuk-och aktivitetsersättningar ska man söka på våren, typ Feb-April ska man skicka ansökningarna. Det är MYCKET troligare att få godkänt då. Skickar man över sommaren är det lite 50/50 och skickar man efter oktober är det i princip alltid nej. Detta är erfarenheten från över 200 sökanden i en intressegrupp jag är medlem i. Och om du söker, sök bostadstillägg samtidigt så det inte blir eftersläp.

    Om du inte har en bra läkare, skaffa en. 

  • me33

    Ja tycker du ska se positivare på din tillvaro, det är mycket du slipper med att pendla i Sthlm kan jag säga.

    Bor du på landet har du en uppsjö av möjligheter, du har plats och ett skafferi som heter skogen. 

    Du kan förse dig själv med nästan allt därifrån, det är bara du som hindrar dig själv. 

    Lägg ned allt som heter bidrag, ersättning, sjukskrivning etc. Det är inte bra för någon, såvida du inte är cancer-sjuk(peppar peppar)

  • Anonym (qwerty)

    Om man nu utgår från att du även får avslag trots överklagan. Vad gör du då?

    Vad är det som hindrar dig från att ta ett jobb?
    Om din sambo har jobb kanske du kan söka något i närheten, pendla gemensamt på morgonen. det behöver ju inte vara en heltidsstjänst du söker utan kanske bara en - två dagar i veckan. Vari ligger dina svårigheter att arbeta? Det är nog lättare att börja i den änden.

  • Anonym (xxx)
    Tom Araya skrev 2022-11-18 23:00:20 följande:
    Jag betalar hellre för att berörda myndigheter gör sitt jobb och ger TS (och sådana som TS) möjlighet att bli självförsörjande än att de ska sitta och agera bromsklots för de som behöver stöd. Det sistnämnda tar ifrån dessa myndigheter deras existensberättigande.
    Ja, den åsikten får du gärna ha. Men nu ser regelverket inte ut så, och TS verkar inte ha någon som vill betala hans resor. 

    Mitt råd är att förhålla sig till verkligheten och de regler som gäller. Att tycka att något borde vara på ett annat sätt hjälper inte någon, såvida man inte jobbar politiskt för en förändring. Gör du det?
  • Anonym (Panik)
    me33 skrev 2022-11-22 20:14:22 följande:

    Ja tycker du ska se positivare på din tillvaro, det är mycket du slipper med att pendla i Sthlm kan jag säga.

    Bor du på landet har du en uppsjö av möjligheter, du har plats och ett skafferi som heter skogen. 

    Du kan förse dig själv med nästan allt därifrån, det är bara du som hindrar dig själv. 

    Lägg ned allt som heter bidrag, ersättning, sjukskrivning etc. Det är inte bra för någon, såvida du inte är cancer-sjuk(peppar peppar)


    Vi äger ingen skog, och äger man den inte så är det dessvärre ingenting man kan betala räkningar på. 
  • me33

    Det är inget som du måste äga för att tjäna av men till en början kan du börja leva av det bara men det verkar som du inte vill förstå mig så du kan ju svälta ihjäl därute, jag bryr mig inte för du verkar inte det heller.

  • Anonym (qwerty)
    me33 skrev 2022-11-28 08:54:54 följande:

    Det är inget som du måste äga för att tjäna av men till en början kan du börja leva av det bara men det verkar som du inte vill förstå mig så du kan ju svälta ihjäl därute, jag bryr mig inte för du verkar inte det heller.


    Upplever att TS bara vill ha hjälp med att få bidrag, inget annat
  • Anonym (Cxx)
    me33 skrev 2022-11-28 08:54:54 följande:

    Det är inget som du måste äga för att tjäna av men till en början kan du börja leva av det bara men det verkar som du inte vill förstå mig så du kan ju svälta ihjäl därute, jag bryr mig inte för du verkar inte det heller.


    Berätta gärna vilken mat som finns i skogen nu.

    Det är inte bara att gå ut och döda ett djur precis, hört talas om tjuvjakt?

    Även om det nu skulle finnas blåbär, svamp och lingon i skogen och man hittar det så är det knappast något man överlever på.

    Anser du att jag har fel så berätta gärna hur man överlever på enbart mat från skogen om man inte är jägare som ingår i ett jaktlag (och inte ens då är man garanterad kött plus att det inte är gratis).
  • Anonym (Panik)
    me33 skrev 2022-11-28 08:54:54 följande:

    Det är inget som du måste äga för att tjäna av men till en början kan du börja leva av det bara men det verkar som du inte vill förstå mig så du kan ju svälta ihjäl därute, jag bryr mig inte för du verkar inte det heller.


    Men nu vet jag väl ändå inte. Du tycker att jag ska gå ut här och ha ihjäl ett typ rådjur och käka då eller? 

    mat löser sig alltid på ett eller annat sätt, så jag behöver nog inte gå så långt att börja leva på skogen faktiskt. 
Svar på tråden Avslag på inkomst