Kan inte slappna av bland andra
Hej
Jag har väldigt svårt att slappna av bland andra människor. Det kvittar om det är nära personer eller om det inte är det. Hur ska jag göra för att göra detta bättre?
Besvär med ångest har jag haft sedan tonåren, dvs över 15 år. Som person har jag sedan jag var liten varit lite blyg och så. Rädd för att folk inte ska tycka om mig.
Försöker klura ut vad det är jag tänker när jag blir orolig. Jag vet att jag tänker saker som att, jag är rädd att jag ska se ful ut. Att jag gör saker på fel sätt. Är rädd att bli kritiserad. Göra fel.
Jag gör tex alltid en massa saker när min man är iväg och gör nägot. Men när han sitter och kollar på tv tex så gör jag ingenting. Jag städar inte, diskar inte, målar inte som jag gillar att göra, jag sitter mest bara och glor och har lite ångest. Jag kan inte ens sätta igång en film själv och fokusera på den. Vissa dagar är jag lugn och då kan jag göra saker. Så det krävs att jag är det för att det ska gå.
Hur ska jag någonsin kunna få bort det här problemet? vad kan detta beteende bottna i? Har ni några tips på vad jag kan göra för att få det bättre? Hur ska jag tänka? Vad kan jag göra? Är det kanske ändå vanligt att det är såhär?