-
Jag har sjukersättning och afa, får ut ca 12500 varje månad, av de tar jag 2000 själv till mina omkostnader som läkarbesök, linser, kläder, medeciner, försöker spara lite till pensionen osv...Resten går till hushållskassan.Min sambo får ut ca 23500 och betalar 16500 till hushållskassan.Nu om jag har förstått det rätt kommer jag få en höjning på ca 600 kr/mån vid årsskiftet pga att de höjer någon gränsnivå.När sambon fick sin lön höjd var det aldrig tal om att det skulle ingå i hushållet, utan det var till hans fickpengar.Nu är vi lite oens, jag tycker att jag också ska få behålla höjningen, medan han tycker att allt har blivit dyrare och jag betalar redan flera tusen mindre än honom i månaden...Hur hade ni gjort?
-
Svar på tråden Vem har rätt ang behålla/betala pengar?
-
Har han tagit sin löneförhöjning som sina pengar så ska du förstås ha rätt att göra detsamma. Om allt har blivit dyrare, vilket det i många fall har, så kanske det är var och ens bidrag till "potten" som ni ska diskutera.
Han kan förstås uppleva det orättvist att han i reda pengar räknat bidrar med mer.
Men principen tycker jag du har rätt i, att får han sin höjning själv så ska du också få det. -
Det finns olika sätt och man kan även diskutera vad som är gemensamma utgifter.
Hade vi haft olika inkomst hade jag tyckt att man betalar procentuellt till hushållets gemensamma utgifter och allt för barnen, och sen behåller antingen var och en sitt överskott eller slår man ihop överskottet och delar på två så har båda lika mycket fickpengar.
Exampel: Gemensamma utgifter hushåll =30 000.
Om en har 20 000 ut och den andra 40 så betalar den med lägst inkomst 10k och den med dubbla 20k till hushållet.
Sen har de 10 + 20 k kvar och då kan antingen var och en behålla sitt eller man delar det också.
Våra fickpengar ska täcka
kläder
frisör
hobbies
nöjen som inte partner vill med på/man gör med vänner
prylar som inte partnern vill betala för (vill han ha en killerdator får han t.ex. bygga på med sina fickpengar men en standard-dator går på gemensamt, om jag vill köpa något smycke eller antikvitet så betalar jag för det)
eget sparande om man vill ha det utöver det som investeras gemensamt.
Andra kan tänka annorlunda kring vad deras fickpengar ska täcka. -
Han har 7000 till sina omkostnader, du har 2000. Det är inte en rättvis uppdelning. Att han ens kan med att vilja lägga dina extra 600 till hushållskassan är upprörande.
Du är väl inte sjuk för att du vill eller?
Det som verkar ha gått många helt förbi om man ska tro på familjelivs olika berättelser, så är det att sambos normalt sätt VILL dela livet tillsammans. Man har inte en inneboende, man har inte en hyresgäst. Man delar livet med en partner och i det ingår att man inte låter den ena leva i fattigdom medan man själv har det gott ställt. För det första borde ditt pensionssparande inte vara något du ska behöva ta av de 2000 kr för att få till utan sparandet är en del av era utgifter. Vill din sambo att du ska vara utfattig som pensionär? vill din sambo att du efter läkarbesök och mediciner inte ska ha ett öre? Det låter Inte som kärlek. Och faktiskt skulle du nog ha det bättre ställt på egen hand. Då skulle du i värsta fall kunna ansöka om försörjningsstöd för du lever faktiskt under existensminimum. Du har kostnader på 10.500 när du bara får ut 12,500. Det är ju helt galet.
Du betalar alltså 84 % av din inkomst till hushållet. Han betalar 70 %. Rätt stor skillnad.
hade ni haft ett jämförelsevis likt bidrag till det gemensamma och betalade procentuellt hade det sett ut så här: ni betalar båda 75 % av era inkomster. Då betalar du 9375 och han 17600. Tillsammans 26975 kr. Vilket är ganska exakt era konstanser för hushållet i nuläget. Det är det rimliga att göra i er situation. Då har ni även procentuellt samma kvar men olika belopp vilket han ju verkar tycka är viktigt.
-
Eftersom ni har delad (separerad) ekonomi så finns det två alternativ. Antingen delar ni rakt av, 50/50 på de gemensamma kostnaderna eller så tar ni procentuellt utifrån andelen inkomst. I så fall blir det 23500/(12500+23500) för honom, dvs 65% av de gemensamma kostnaderna står han för och du står för 35% av kostnaderna. Ni får helt enkelt sätta er ner och diskutera hur ni gör.
26500*0,35= 9275 Det är vad du skulle betala med en procentuell fördelning utifrån de siffror du lagt in.
Med en ökning av din inkomst på 600kr blir det följande förändringar: Hans andel minskar med 1% och din ökar med 1%. Så din kostnad blir då 26500*0,36= 9540. -
Om era gemensamma utgifter ökat och ni båda fått höjda inkomster är det rimligt att ni båda börjar betala mer till den gemensamma kassan.
Kanske att du behåller 200 mer till dig själv och lägger 400 mer till det gemensamma, eller något i den stilen. -
Precis. Det är helt sjukt.Anonym (Stina) skrev 2022-11-18 08:31:43 följande:
Han har 7000 till sina omkostnader, du har 2000. Det är inte en rättvis uppdelning. Att han ens kan med att vilja lägga dina extra 600 till hushållskassan är upprörande.
Du är väl inte sjuk för att du vill eller?
Det som verkar ha gått många helt förbi om man ska tro på familjelivs olika berättelser, så är det att sambos normalt sätt VILL dela livet tillsammans. Man har inte en inneboende, man har inte en hyresgäst. Man delar livet med en partner och i det ingår att man inte låter den ena leva i fattigdom medan man själv har det gott ställt. För det första borde ditt pensionssparande inte vara något du ska behöva ta av de 2000 kr för att få till utan sparandet är en del av era utgifter. Vill din sambo att du ska vara utfattig som pensionär? vill din sambo att du efter läkarbesök och mediciner inte ska ha ett öre? Det låter Inte som kärlek. Och faktiskt skulle du nog ha det bättre ställt på egen hand. Då skulle du i värsta fall kunna ansöka om försörjningsstöd för du lever faktiskt under existensminimum. Du har kostnader på 10.500 när du bara får ut 12,500. Det är ju helt galet.
Du betalar alltså 84 % av din inkomst till hushållet. Han betalar 70 %. Rätt stor skillnad.
hade ni haft ett jämförelsevis likt bidrag till det gemensamma och betalade procentuellt hade det sett ut så här: ni betalar båda 75 % av era inkomster. Då betalar du 9375 och han 17600. Tillsammans 26975 kr. Vilket är ganska exakt era konstanser för hushållet i nuläget. Det är det rimliga att göra i er situation. Då har ni även procentuellt samma kvar men olika belopp vilket han ju verkar tycka är viktigt.