• Anonym (Så trött o frustrerad)

Båda har kronofogden

Ni som har kronofogden och är tillsammans med någon som har det? Jag är 44 år och är ensamstående och utmätning på min lön varje månad så det är verkligen tufft. Nu för snart 6 månader sen träffade jag en kille som har även han skulder och har utmätning. Vi träffas ibland 2ggr i veckan eller mer. Han bor ca. 4 mil ifrån mig. Detta är så svårt med bensinpengar och matpengar. Hur man ska göra? .  Det brukar bli varanann helg hos honom. Vilket är enklast?  Visst han köper mat när han får pengar och betalar bensin men det är alltid jag i slutändan som har pengar kvar. 

• Svar på tråden Båda har kronofogden
  • Anonym (Ylle)

Om du har barn så är det väl bättre att du lägger detta förhållande på is tills skulderna är borta. Jag hade ju hellre sparat de pengar jag fick över än lagt dem på massa bensinpengar.
    Men lite beroende på hur stora skulder ni har, varför och hur lång tid det är kvar att betala på dem.

Jag har själv haft skulder så jag förstår situationen, men tycker att mycket beror på varför skulderna uppkom. Det är lite skillnad på om man tex haft för låg inkomst så att man inte klarade att betala det nödvändigaste, eller om man överbelånat sig på att köpa skitsaker.

• Anonym (Pengar)

Dela på kostnaden för umgänget eftersom ni båda har ansträngd ekonomi. Om han blir sur över att du har pengar över när ni delat lika tycker jag att det är han som har problem. Ni är i dejtingfasen och du kan inte förväntas ha gemensam ekonomi med honom när ni inte ens bor tillsammans. 

• Anonym (Så trött o frustrerad)
    Anonym (Pengar) skrev 2022-11-18 08:49:36 följande:

Dela på kostnaden för umgänget eftersom ni båda har ansträngd ekonomi. Om han blir sur över att du har pengar över när ni delat lika tycker jag att det är han som har problem. Ni är i dejtingfasen och du kan inte förväntas ha gemensam ekonomi med honom när ni inte ens bor tillsammans. 

Men när han tex tycker vi ska hjälpa varann. Att betala bensin då han ska hämta mig, köra o handla. Sen äter han hos oss då han är här. Men i början av lönen köper han lite mat. Som nu dom senaste månaden sen vi blev tillsammans är det jag som får stå ut med kostnaderna. 
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Så trött o frustrerad) skrev 2022-11-18 09:50:42 följande:
    Men när han tex tycker vi ska hjälpa varann. Att betala bensin då han ska hämta mig, köra o handla. Sen äter han hos oss då han är här. Men i början av lönen köper han lite mat. Som nu dom senaste månaden sen vi blev tillsammans är det jag som får stå ut med kostnaderna. 
    Jag vill inte döma någon på grund av att den har skulder, men som någon skrev ovan beror det på. Han kanske har ett komplicerat förhållningssätt till pengar. Det låter som om han vill utnyttja dig när du ska betala för mer än vad han ska. Föreslå att ni delar lika och se hur han reagerar. 
  • Anonym (bil)

Att köra bil är så himla dyrt nu. Det är det ni måste försöka minska ner på. Finns det möjlighet att ta buss istället? 

• exandthecity
    Anonym (Ylle) skrev 2022-11-18 08:45:21 följande:

Om du har barn så är det väl bättre att du lägger detta förhållande på is tills skulderna är borta. Jag hade ju hellre sparat de pengar jag fick över än lagt dem på massa bensinpengar.
    Men lite beroende på hur stora skulder ni har, varför och hur lång tid det är kvar att betala på dem.

Jag har själv haft skulder så jag förstår situationen, men tycker att mycket beror på varför skulderna uppkom. Det är lite skillnad på om man tex haft för låg inkomst så att man inte klarade att betala det nödvändigaste, eller om man överbelånat sig på att köpa skitsaker.

Är nog lätt att må skit om man är i denna situation. Ska man dessutom avstå ett förhållande pga skulder så mår man nog ännu mer skit. 
    Jag förstår din poäng men jag tycker att det (första meningen) var ett dåligt råd. Ha en fin dag !
  • Anonym (Ylle)
    exandthecity skrev 2022-11-18 10:06:56 följande:
    Är nog lätt att må skit om man är i denna situation. Ska man dessutom avstå ett förhållande pga skulder så mår man nog ännu mer skit. 
    Jag förstår din poäng men jag tycker att det (första meningen) var ett dåligt råd. Ha en fin dag !
    Ett dåligt råd att ordna upp sin situation innan man blandar in en annan person som är i exakt samma position som man själv?

Du får gärna tycka så. Jag sa inte avstå pga skulder, utan avstå pga kostnaden. Det finns en skillnad i det.

Frågan är ju om förhållandet är mer positivt eller mer negativt, om det leder till ännu mer oro för sin ekonomiska situation. Det är ju en avvägning ts får göra.
  • Anonym (R)
    Anonym (Ylle) skrev 2022-11-18 10:16:08 följande:
    Ett dåligt råd att ordna upp sin situation innan man blandar in en annan person som är i exakt samma position som man själv?

Du får gärna tycka så. Jag sa inte avstå pga skulder, utan avstå pga kostnaden. Det finns en skillnad i det.

Frågan är ju om förhållandet är mer positivt eller mer negativt, om det leder till ännu mer oro för sin ekonomiska situation. Det är ju en avvägning ts får göra.
    Jag är benägen att hålla med dig. Ett förhållande ska berika, inte göra någon fattig. Och jag menar inte berika i ekonomisk mening, utan att man ska känna att det ger något och gör en glad. Inte att man mår dåligt över sin ekonomi. En ekonomi som är så pass ansträngd att man har utmätning. 

Alla livssituationer går inte ihop med att ha en relation.
  • Kockobello
    Anonym (Ylle) skrev 2022-11-18 10:16:08 följande:

Ditt råd är bra. Man ska ha en ordnat situation när man träffar en ny partner. Det brukar bli bäst så.
  • Anonym (Pengar)
    Kockobello skrev 2022-11-18 10:19:25 följande:
    Ditt råd är bra. Man ska ha en ordnat situation när man träffar en ny partner. Det brukar bli bäst så.
    Så är det, men livet funkar inte så. Det är inte möjligt att sätta önskan om relation på paus. I värsta fall är det inte en bra kille hon har träffat, i bästa fall så är han bara inne i ett destruktivt ekonomiskt tänkande som han behöver bli medveten om. 
  • Anonym (Ylle)
    Anonym (Pengar) skrev 2022-11-18 10:35:06 följande:
    Så är det, men livet funkar inte så. Det är inte möjligt att sätta önskan om relation på paus. I värsta fall är det inte en bra kille hon har träffat, i bästa fall så är han bara inne i ett destruktivt ekonomiskt tänkande som han behöver bli medveten om. 
    Varför skulle det inte vara möjligt att sätta önskan om en relation på paus?
    Jag har många önskningar, vissa har slagit in, vissa är på paus, vissa kommer aldrig att hända, vissa kommer att hända i framtiden.

Det är klart att är löneutmätningen i 10 år till är det inte så roligt att vänta, vilket jag också nämnde lite om i mitt första inlägg, att tid/skulder beror på.
    Har ta t ex bara 6 månader kvar att betala och killen likaså kanske det är en sak att vända på pengarna tills dess.
    Men om både hon och killen har 5 år kvar, är det då värt att lägga det lilla man har över på att träffas varannan helg?

Som allt annat får man göra avvägningar. Ts startade tråden för att situationen är jobbig. Vi ger alla vår syn på saken, men ts är såklart den som avgör hur hon vill göra. Hon måste inte lyssna på mig.
Svar på tråden Båda har kronofogden