• Anonym (Panik)

    Förstadagsintyg FK

    Hej! 


    Jag ska prata med handläggaren men vill höra om någon annan varit med om samma sak. Jag är föräldraledig med vår minsta dotter, att vara hemma med henne innebär att ta han dom våra två andra barn också. Den äldsta dottern är 9 år ovh har en grav cp skada, utvecklingsstörning och epilepsi. Hennes motorik är som hos ett spädbarn och det är bärande i alla moment. 


    De gånger ryggen gjort för ont så har jagVad kan jag göra? KAN jag göra något? 

  • Svar på tråden Förstadagsintyg FK
  • Anonym (Panik)

    Allt kom inte med FORTS

    Hennes motorik är som hos ett spädbarn och det är bärande i alla moment. 
    De gånger ryggen gjort för ont så har


    sjukskrivit mig via försäkringskassan det har aldrig varit några problem. I veckan fick jag brev om att dom överväger förstadagsintyg då jag varit sjuk 7 gånger senaste 12 månader och man får endast vara sjuk 6 ggr. En av dessa gånger har jag läkarintyg till och de övriga gångerna har jag inte varit sjukt längre än 2-3 dagar tills den värsta smärtan i ryggen släppt. 



    Till saker hör att jag inte visste att jag inte fick vara sjuk fler än de gånger, isf hade jag försökt lösa det på annat sätt. Jag har inte fått nån ?varning? heller och vi har blivit nekade assistans för dottern pga ?föräldraransvar?. 
    När jag inte är föräldraledig så jobbar jag heltid och har aldrig varit sjukskriven förutom när jag varit gravid. 




    Någon som varit med om samma? Får jag det så blir vardagen ännu mer helvete än det redan är pga svårt sjukt barn då jag måste ha Med henne till läkaren osv. 


     

  • Anonym (Gurkan)

    Det ser ut som halva ditt inlägg försvann?

    Men då vi just haft diskussionen om sjukintyg från första dagen på jobbet så fick vi följande info:

    Om man haft sjukfrånvaro mer än 6 ggr på 12 månader (olika företag sätter olika antal ggr) så kallas man till rehabsamtal för att undersöka vad orsaken är, eftersom arbetsgivaren ju har ett ansvar vid vissa problem som alkoholmissbruk osv.

    Om man varit frånvarande mycket utan intyg eller läkarbesök som visar att man varit sjuk så kan man bli ålagd att visa sjukintyg från första dagen. Men då måste arbetsgivaren se till att man kan få det också, och inte bara hänvisa till VC (mitt VC har typ 5 veckors kö för en tid).

    Så vårt företag har nu avtal med Kry och då får man ringa upp dem och förklara vad det är man lider av, och få papper på det första dagen.

  • Anonym (Panik)

    Tack för ditt svar men detta kommer inte från min arbetsgivare utan försäkringskassan då jag är föräldraledig i 6 månader till. 


    När jag arbetade vart jag inte sjuk och har inte vart på rehabsamtal men man tycker ju då att försäkringskassan borde varnat innan än att plötsligt kräva det?

    Ja halva är i kommentarerna 

  • Anonym (Gurkan)
    Anonym (Panik) skrev 2022-11-18 14:58:11 följande:

    Tack för ditt svar men detta kommer inte från min arbetsgivare utan försäkringskassan då jag är föräldraledig i 6 månader till. 


    När jag arbetade vart jag inte sjuk och har inte vart på rehabsamtal men man tycker ju då att försäkringskassan borde varnat innan än att plötsligt kräva det?

    Ja halva är i kommentarerna 


    Myndigheter behöver inte varna, vi förväntas läsa på och känna till det som gäller.

    Jag försökte surfa på detta nu med krav på förstadagsintyg av FK, på FKs sidor, men hittar inget utom det som arbetsgivaren kräver. Så är detta kanske något den nya regeringen har bestämt då?? Jag har ingen aning...

    Här var något om hur länge det gäller i alla fall, och att man vid kroniska/kända tillstånd kan ifrågasätta det:

    www.lag-avtal.se/nyhetsarkiv/hur-lange-maste-jag-sta-ut-med-forstadagsintygen-6551178

  • Anonym (Panik)
    Anonym (Gurkan) skrev 2022-11-18 15:16:28 följande:
    Myndigheter behöver inte varna, vi förväntas läsa på och känna till det som gäller.

    Jag försökte surfa på detta nu med krav på förstadagsintyg av FK, på FKs sidor, men hittar inget utom det som arbetsgivaren kräver. Så är detta kanske något den nya regeringen har bestämt då?? Jag har ingen aning...

    Här var något om hur länge det gäller i alla fall, och att man vid kroniska/kända tillstånd kan ifrågasätta det:

    www.lag-avtal.se/nyhetsarkiv/hur-lange-maste-jag-sta-ut-med-forstadagsintygen-6551178
    Ja tyvärr är det nog så, hade dom beviljat assistans till sjuka barn så hade föräldrarna orkat längre.. Så jäkla onödigt 😔 tack för din input 
  • Anonym (Agnes)

    Jag tänker att FK försöker spegla arbetsgivarens regler i den här frågan.
    När du jobbar så är det din arbetsgivare som ska inleda samtal vid x antal sjuktillfällen under en kortare tid, vanligen 6 tillfällen. 
    Nu är du f-ledig = arbetsgivaren är inte inblandad utan det är till FK du sjukanmäler dig. Och då är det inte så konstigt egentligen om de också vill ha styrkt vad det är som gör din arbetsförmåga nedsatt för att de ska betala ut sjukpenning. Se om du kan få tag i en vettig handläggare som kan förklara vad det innebär, vad som kommer att krävas (om de inför förstadagsintyg), vilken läkarkontakt du behöver ta och vid vilka tillfällen. 

  • Tow2Mater

    Om du sjukskriver dig från fl-ledighet, vem tar då hand om barnen? Det måste väl vara någon annan, och isåfall ska du ju inte släpa med dig barn till läkaren.

  • mammatill6

    De följer nog samma regler som arbetet gör annars. Men när du är sjukskriven, vem tar hand om barnen? För sjukskriver fyndig måste ju någon ta hand om dem?

  • Anonym (S)
    Anonym (Panik) skrev 2022-11-18 14:50:36 följande:

    Allt kom inte med FORTS

    Hennes motorik är som hos ett spädbarn och det är bärande i alla moment. De gånger ryggen gjort för ont så har


    sjukskrivit mig via försäkringskassan det har aldrig varit några problem. I veckan fick jag brev om att dom överväger förstadagsintyg då jag varit sjuk 7 gånger senaste 12 månader och man får endast vara sjuk 6 ggr. En av dessa gånger har jag läkarintyg till och de övriga gångerna har jag inte varit sjukt längre än 2-3 dagar tills den värsta smärtan i ryggen släppt. 


    Till saker hör att jag inte visste att jag inte fick vara sjuk fler än de gånger, isf hade jag försökt lösa det på annat sätt. Jag har inte fått nån ?varning? heller och vi har blivit nekade assistans för dottern pga ?föräldraransvar?. 
    När jag inte är föräldraledig så jobbar jag heltid och har aldrig varit sjukskriven förutom när jag varit gravid. 


    Någon som varit med om samma? Får jag det så blir vardagen ännu mer helvete än det redan är pga svårt sjukt barn då jag måste ha Med henne till läkaren osv. 


     


    Varför måste du ha barnet med till läkaren? Pappan är väl hemma om du är sjukskriven?
Svar på tråden Förstadagsintyg FK