• daytim­3soapo­p3ra
    Fri 18 Nov 2022 17:17
    3492 visningar
    11 svar
    +1
    11
    3492

    Vårdnadstvist med psykopat

    Jag ska på muntlig förberedelse om 3 veckor ca. och undrar om det är något specieltt jag ska tänka på??

    Jag har en bra advokat men ibland undrar jag om hon verkligen förstår hur dålig denna pappan är för sitt barn. Han är en psykopat och barnet vill inte träffa honom, som tur är gjorden soc. en utredning där de lyssnade på mig men jag är orolig för att rätten inte förstår mig på samma sätt som soc., de har verkligen varit jättefina med mig. Jag vill för allt i världen hålla pappan borta från allt, det är mitt livsuppdrag nu känner jag. T.ex. har han umgänge med stöd nu 30min en gång i månaden men jag vill helst inte att han ska ha något umgänge alls pga sin olämplighet. Barnet är snart ett år och i en väldigt känslig ålder för att träffa andra människor hon inte känner.

  • Svar på tråden Vårdnadstvist med psykopat
  • Fri 18 Nov 2022 20:54
    #2

    Va saklig. Håll dig till fakta du kan visa. Hänvisa till vad oberoende sakkunniga har sagt.

    Vad har han gjort som är så olämpligt att han inte kan umgås 30 minuter med barnet i sällskap med annan?

    Du tror inte att han tröttnar på de där 30 minuterna med tiden?

  • Anonym (Att välja sina stride­r)
    Fri 18 Nov 2022 21:10
    #3

    Du ska tänka på att det är svårt att bemöta en psykopat och att du som mamma inte på fullaste allvar kan hävda att en 1 åring kan kommunicera vad den vill.

    Du har all anledning att vara orolig om du tänker att det viktigaste är att din advokat förstår... Det viktigaste är väl att vinna vårdnad och att hamna i ett läge där du visar att du vill det bästa för barnet.

  • daytim­3soapo­p3ra
    Fri 18 Nov 2022 22:03
    #4
    Friger skrev 2022-11-18 20:54:26 följande:

    Va saklig. Håll dig till fakta du kan visa. Hänvisa till vad oberoende sakkunniga har sagt.

    Vad har han gjort som är så olämpligt att han inte kan umgås 30 minuter med barnet i sällskap med annan?

    Du tror inte att han tröttnar på de där 30 minuterna med tiden?


    Tack, hoppas att jag kan få ihop tillräckligt med fakta. Ja, jag hoppas att han tröttnar, det tror min advokat att han kommer göra. Hon är väldigt bra på att dra ut på processen. Mitt ex. har varit aggressiv och anklagat mig för en massa saker som en riktig psykopat. Hela tiden har jag bara försökt hjälpa honom i hans relationer med hans tidigare barn, mamma och syskon.
    /Kimya
  • Lovely­reveng­e
    Fri 18 Nov 2022 22:06
    #5
    +3

    Låter mer som att det är du som är psykopaten i sammanhanget. Det finns ingen ettåring i världen som ?inte vill träffa? någon. Dags att börja samarbeta istället om du nu valt att skaffa barn med denna snubbe. 

  • daytim­3soapo­p3ra
    Fri 18 Nov 2022 22:10
    #6
    Anonym (Att välja sina strider) skrev 2022-11-18 21:10:54 följande:

    Du ska tänka på att det är svårt att bemöta en psykopat och att du som mamma inte på fullaste allvar kan hävda att en 1 åring kan kommunicera vad den vill.

    Du har all anledning att vara orolig om du tänker att det viktigaste är att din advokat förstår... Det viktigaste är väl att vinna vårdnad och att hamna i ett läge där du visar att du vill det bästa för barnet.


    Det märks så tydligt på henne, hon blir ledsen med tårar så fort vi kommer in på socialkontoret innan umgänge, jag tycker så synd om henne. Sen är hon nästan alltid trött och väldigt svår att trösta när hon är tillbaka :(. Jag hoppas verkligen att jag kan vinna vårdnaden, det skulle göra vårt liv så mycket bättre, det är så kämpigt detta.
    /Kimya
  • daytim­3soapo­p3ra
    Fri 18 Nov 2022 22:29
    #7
    Lovelyrevenge skrev 2022-11-18 22:06:26 följande:

    Låter mer som att det är du som är psykopaten i sammanhanget. Det finns ingen ettåring i världen som ?inte vill träffa? någon. Dags att börja samarbeta istället om du nu valt att skaffa barn med denna snubbe. 


    Det är klart att det var lite oförsiktigt men nu är det om det är :( och jag vet att han är en psykopat å de går inte att bota. Jag måste strida för det som är rätt, många som inte kan förstå sånt här. Det är ingen idé med samarbete, jag vill bara aldrig mer se honom. Som tur är har jag mitt ex. och mamma som stöttar mig.
    /Kimya
  • Anonym (sitte­r likada­nt nu till horätt­)
    Wed 3 May 2023 23:44
    #8

    Hade vart jätte skönt att få kontakt med dig, och se lite hur gjorde för att orka, att dela tankar med varandra kring sådana människor. Men du ser min epost tror jag , skriv till den isåfall mvh

  • Anonym (Emma)
    Sat 13 May 2023 10:28
    #9

    På en muntlig förhandling så är det mest ombuden som talar. 
    Skriv en punktlista med saker du vill ha fram. Mejla din advokat om dessa punkter så denne vet vad du vill få fram. Vad som är viktigt.
    Det kommer högst troligt bli en interimistisk dom tills huvudförhandlingen. Där den ene eller båda har vårdnaden. 
    Kan du uppvisa bevis som soc utredning så är det en god start.

    Sedan gäller det att dokumentera allt som händer och det gör du bäst med att mejla information löpande till din handläggare på soc. Tingsrätten kommer rätt troligt om ni inte kan komma överens på den muntliga förhandlingen döma att Familjerätten gör en utredning som kommer vara klar tills huvudförhandlingen.

    Anti narc på youtube har flera videos om när man möts i vårdnadstvist. Du får första länken, finns två videos med nyttig information. En annan person jag rekommenderar att lyssna på är Klara Leger. Hon finns också på youtube.



  • Anonym (Nja)
    Sat 13 May 2023 10:40
    #10
    daytim3soapop3ra skrev 2022-11-18 22:10:12 följande:
    Det märks så tydligt på henne, hon blir ledsen med tårar så fort vi kommer in på socialkontoret innan umgänge, jag tycker så synd om henne. Sen är hon nästan alltid trött och väldigt svår att trösta när hon är tillbaka :(. Jag hoppas verkligen att jag kan vinna vårdnaden, det skulle göra vårt liv så mycket bättre, det är så kämpigt detta.
    Men ts det beror antagligen inte på just honom. För det första känner hon säkert av att DU inte är avslappnad inför mötet, det är den mest påverkande faktorn faktiskt. Ett så litet barn fattar dessutom inte vad som är på väg att hända bara för att ni går till en viss plats, de har inte den tankeverksamheten att kunna dra sådana slutsatser. Det verkar snarare som att det är frågan om anknytning för barnets del, och det är klart det är uttröttande att umgås med en halvt främmande person en halvtimme. Det kan knappast kännas normalt för barnet. Sedan tror jag du skulle få mer empati i tråden om du talade om varför du anser att exet är en psykopat. Och varför får han bara träffa barnet en halvtimme under övervakning? Har han skadat henne eller dig?
  • Anonym (Hmmm ....)
    Sat 13 May 2023 11:06
    #11

    Har han fått diagnosen psykopat eller är det "bara" hur du upplever honom?

    I övrigt har jag lite svårt att förstå hur han bara kan få 30 min övervakat umgänge per månad?
    Han måste ju vara direkt livsfarlig. Har ni skyddat boende? Är du också med vid umgängestillfällena?

    Hoppas det går bra för er!

Svar på tråden Vårdnadstvist med psykopat