• Sat 19 Nov 2022 14:29
    3103 visningar
    5 svar
    5
    3103

    Trombyl tillsammans med proviva

    Hej!
    Jag har precis läst att man inte skall inta mediciner i tablettform tillsammans med Proviva. Jag är gravid i vecka 17 och har tagit trombyl med Proviva varje kväll i nästan tre veckor. Är super orolig nu och undrar om någon annnan tagit Trombyl med Proviva och det gått bra för?

    Länk, www.nsk.se/2009/02/05/halsodryck-kan-vara-farlig-ihop-med-medicin/

  • Svar på tråden Trombyl tillsammans med proviva
  • Sat 19 Nov 2022 14:35
    #1
    +1

    Det står i artikeln du länkar till att Trombyl är långverkande och att det inte gör något om den tas upp senare/långsammare. 
    Men ta dina tabletter med vatten från och med nu, så är du säker på att de tas upp som de ska.

  • Sat 19 Nov 2022 14:57
    #2

    Tack för ditt svar! Ja överläkaren säger att det nog är så men att det inte finns någon forskning än. Ska definitivt ta tabletterna med vatten framöver :(

  • Sat 19 Nov 2022 16:08
    #3

    Länken är också nästan 15 år gammal. Hade det varit ett stort problem hade det forskats mer, och gått ut information i samband med att medicinen skrivs ut. 

  • Sat 19 Nov 2022 16:19
    #4
    Det beror inte på att det är farligt i samband med just Pro Viva eller nyponsoppa som också nämns. Alla tabletter är tänkta att tas med vatten för då löser den upp sig som den ska. 
    Tar man fil eller nyponsoppa för att det ska bli lättare att svälja får man räkna med att tablettens verkan kan fördröjas. 
    Din graviditet har inget med detta att göra, du behöver inte vara orolig och det är inget farligt du gjort. 
  • Sat 19 Nov 2022 18:19
    #5
    +1

    Ja det är sant, antar att det inte har varit någon fara och lilla bebis mår bra. Tack för era svar, känner mig betydligt lugnare! <3

Svar på tråden Trombyl tillsammans med proviva