• Anonym (Hanna)

    Olagligt att sprida övervakningsfilm på barn?

    Vi har haft störande barn som springer och ringer på dörren och sen drar iväg. Har flera filmer från övervakningskameran och visade en annan granne som haft samma problem. Denne spred den sen på fb.

    Nu är jag rädd att vi ska åka dit på det. Det syns ju att det är från vårt hus det är filmat.

  • Svar på tråden Olagligt att sprida övervakningsfilm på barn?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Satungen) skrev 2022-11-20 13:27:35 följande:

    Undrar lite hur gammal ungen på filmen är... ts?


    Vet inte, det är ett helt gäng, antagligen syskon. Yngsta är kanske 7, de äldsta 10-11.
  • Anonym (GA)

    De gör ju bara bort sig om de anmäler. Då förstår ju alla som sett filmen att här finns en familj som dels inte vill uppfostra sina barn, dels är otroligt lättkränkta.

  • Anonym (Mims)
    Anonym skrev 2022-11-19 21:11:25 följande:

    Så länge det bara är filmat på er egendom så är det inte på något vis olagligt.
    Fattar inte varför folk ska gissa en massa baserat på eget tyckande. Vet man inte så håll käften. Ni har filmat er egen mark och inte ofredat någon under filmandet.


    Man får filma på egen mark, men däremot inte sprida filmen. Vet man inte det ska man hålla käften.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Lex) skrev 2022-11-21 09:31:58 följande:

    Kan bli tal om förtal BrB 5 kap


     


    Men för vem?

  • Anonym (Lex)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-11-21 09:35:14 följande:

     


    Men för vem?


    Den som sprider, dvs lägger ut filmerna. Läs 1§
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Lex) skrev 2022-11-21 09:42:32 följande:
    Den som sprider, dvs lägger ut filmerna. Läs 1§

     


    Så vi kan inte drabbas, även fast det är vår film?

  • Anonym (Lex)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-11-21 09:43:17 följande:

     


    Så vi kan inte drabbas, även fast det är vår film?


    Jo, ni delat/givit filmen till den som la ut. Men här påverkar mycket till hur många. Att lägga ut på internet så många kan se är värre än att skicka till en

    Sen kommer hela biten med kamerövervakning men den kan jag inte. Grunden är att man som privatperson får kameraövervaka sin egen tomt/bostad men inte på så sätt att t ex trottoar, allmänna trapphus, grannarnas tomt finns med i bilden.
  • Anonym (Lex)

    Sen, förtal faller inte under allmänt åtal så den som känner sig utpekad måste i de flesta fall själv driva ärendet till domstol. 

  • Anonym (Hehe)

    Skaffa en dörrklocka som ger stötar när någon ringer på dörren. Då kanske de slutar;)

  • Anonym (M)
    Anonym (Satungen) skrev 2022-11-20 13:24:58 följande:

    När jag var barn band vi dragsnören i folks dörrhandtag och andra änden i räcket till trappan.
    Sen ringde vi på och sprang ner och väntade på smällen.

    Det är kul att busa!


    Jag fattar inte, hur blir det en smäll av det?
    Ytterdörrar brukar väl öppnas utåt också så det kommer ju hända absolut ingenting?
  • Anonym (Mims)
    Anonym (M) skrev 2022-12-23 14:56:07 följande:
    Jag fattar inte, hur blir det en smäll av det?
    Ytterdörrar brukar väl öppnas utåt också så det kommer ju hända absolut ingenting?
    Om räcket är på samma sida som dörrhantaget fungerar det.

Svar på tråden Olagligt att sprida övervakningsfilm på barn?