• Pauline123

    Ska jag betala?

    Behöver råd. 


    Ska försöka göra en jävligt lång historia kort. 


     


    I våras flyttade jag och två andra släktingar till en gård. Jag skulle köpa in mig på gården genom att betala ?hyra? varje månad. Del av hyran skulle gå till el, sophämtning m.m och resterande in på lånet. 


    Lånet gick dock aldrig igenom och på min födelsedag fick jag (av en slump) veta att vi hade en vecka på oss att flytta. Jag hade alltså ingenstans att ta vägen, ingenstans att ha mina saker och den fick därför sälja/skänka bort hela mitt hem. Hade ett stort hus jag spenderat mkt tid och pengar på under dom här 6 månaderna. Jag fick göra mig av med 90% av det jag ägde och flytta hem till min mamma med min 4-åring. 


    På detta är jag nu också arbetslös. 


    Nu kommer min släkting och vill ha 10 000kr för dem sista elräkningarna. Hon vet mycket väl om min situation och att jag inte har en krona. Men hon tycker ändå att vi ska hjälpas åt med det här. Jag föreslog att hon skulle ta av dom pengarna som skulle in på lånet men dom har hon köpt grejer för till gården. Jag har dock aldrig godkänt att pengarna fick användas till något annat än lånet. 


    Aldrig under dom här månaderna har hon nämnt elen, vilket inte är konstigt då den skulle ingå i hyran. Tycker också det är konstigt att komma och vilja ha för 3 månader på en gång och inte säga något direkt. Lättare att få fram 3000kr än 10000kr. För ca 2 månader sen berättade hon även att elen skulle stängas av samma dag men då betalade hon fakturorna så att dom inte behövde stänga av. 


    I vilket fall så finns inte pengarna så även om jag vill betala så kan jag inte. 


    Notera att hon behöll sitt gamla hus så hon har flyttat tillbaka dit och pengar finns, vet att hon har iallafall ett par hundra tusen på kontot. Och hon vet att jag inte har en krona sparad eller någon inkomst just nu. 


     


    Tycker ni att jag bör lösa dom här 10000kr eller är det hennes ansvar? 

  • Svar på tråden Ska jag betala?
  • Anonym (Hmm)

    Elen ingick så du ska inte betala en krona. Hur släktingen löser räkningen är inte ditt problem. Jäkligt fräckt gjort dessutom måste jag säga.

    Varför flyttade du så snabbt? Visste du inte om att du har flera månader på dig enligt lag?

  • Anonym (Kontrakt?)

    Undrar också varför du flyttade så snabbt, 3 månader är väl standard? Vad står det i kontraktet om elen? Du skriver att hyran bland annat ska gå till el, men elen kan ju i princip ha fördubblats så hur skulle ökade kostnader regleras?

  • Pauline123

    Anledningen till att vi flyttade så snabbt var för att lånet inte gick igenom och ägaren började bli frustrerad och min släkting bestämde sig för att göra en ?ånger?. (dock pga lite andra orsaker som ägaren ska ha gjort fel). 


    jag vet inte ens om det är lagligt av henne att ta någon hyra när hon inte ens ägde gården. 


    min elkostnad gick aldrig över mer än vad jag betalade i ?hyra?. 


    papper skulle skrivas när lånet gick igenom och hon ägde gården vilket aldrig hände som sagt. Allt var liksom på paus och lånet skulle gå igenom ?när som helst?. 


    jag kan skriva en novell om all skit men försöker hålla mig inom just dom här pengarna. 

  • Anonym (Titti)

    Om jag förstår rätt:

    släktingarna skulle köpa en gård.
    Du skulle hyra en del av gården/bo med dem utan att äga men betala hyra
    ni alla flyttade in INNAN köpet ens var klart?
    Lånet gick inte igenom och ägaren slängde ut er

    Vad gjorde du med ditt förra boende?
    Varför flyttade ni in innan köpet var klart?
    Varför behöll släktingen sitt gamla hus?


    Och som svar på frågan: nej du ska inte betala elräkningen om du betalat den hyra som var sagt att du ska betala där elen ingick.

    Hur länge hann ni bo på gården egentligen?

  • Anonym (Jk)

    Du borde ju få tillbaka lånedelen?? Och nej, betala inte. Det var inte överenskommelsen. 

  • Pauline123

    Nästan. Jag skulle köpa in mig långsamt med ?hyran?. ca en tredjedel av hyran skulle dock gå till el, sophämtning m.m 
    vi flyttade in tidigare för att släktingarna gjorde en deal ägaren. 


    mitt förra boende var ett andrahandskontrakt som jag sa upp.

    är inte helt säker på varför hon behöll sitt hus, vet att hon försökte sälja vid ett tillfälle men fick inte det hon ville ha för det. 


    vi hann bara bo där 6 månader. 


    håller med (jk) att jag egentligen bör få tillbaka och inte behöva betala mer men så ser inte dom det. Eller dom andra släktingarna som nu tycker jag gör fel. 


    Dom anser att vi alla behöver hjälpas åt nu med ?det sista?. 

  • Anonym (Hmm)
    Pauline123 skrev 2022-11-21 10:56:30 följande:

    Nästan. Jag skulle köpa in mig långsamt med ?hyran?. ca en tredjedel av hyran skulle dock gå till el, sophämtning m.m 
    vi flyttade in tidigare för att släktingarna gjorde en deal ägaren. 


    mitt förra boende var ett andrahandskontrakt som jag sa upp.

    är inte helt säker på varför hon behöll sitt hus, vet att hon försökte sälja vid ett tillfälle men fick inte det hon ville ha för det. 


    vi hann bara bo där 6 månader. 


    håller med (jk) att jag egentligen bör få tillbaka och inte behöva betala mer men så ser inte dom det. Eller dom andra släktingarna som nu tycker jag gör fel. 


    Dom anser att vi alla behöver hjälpas åt nu med ?det sista?. 


    Påpeka att du snarare borde få tillbaka lånedelen eftersom du nu inte fick köpa in dig i huset. Räkna ut hur mycket det är och lägg fram summan. Då kanske det blir tyst.
  • Earlgrey

    Du är inte skyldig att betala någonting... Din släkting har behandlat dig och din dotter otroligt dåligt. Jag skulle rekommendera att du bryter kontakten , såna personer klarar du dig utan. Förhoppningsvis så kommer du att bli klokare av detta. Fundera på om du har ngn i din omgivning som är pålitligt och bra på ekonomi, bostäder etc. hur du ska göra nu för att hitta ett boende....
    Låt dig inte bli uttnyttjad och lurad av snåla släktingar som har gott om pengar men saknar empati.....

Svar på tråden Ska jag betala?