• Sat 19 Nov 2022 23:38
    29030 visningar
    36 svar
    -5
    36
    29030

    Hur kan man frivilligt storhandla på helgerna?

    Jag bor i en förort till Stockholm och här finns alltså hemleverans av mat från samtliga stora matbutiker som exempelvis ICA och Willys. Trots detta är butiker som ICA Maxi och andra fulla med folk på helgerna när det finns många smidiga alternativ.

    De flesta har numera en dator hemma och känner till hur man handlar på nätet och ändå väljer en mängd människor att frivilligt ta av sin lediga tid på helgen för att gå i mataffärer och handla mat.

    Jag själv handlar och planerar för en hel månad och handlar endast till exempelvis någon enstaka mjölk, någon frukt eller liknande.

    Jag kan förstå sådana som har shopping som ett stort intresse men det är knappast så att många har ett så stort intresse för mat så att man spenderar tid på lördagen eller söndagen för att handla. Många verkar tvärtom vara mest irriterade och trötta på att gå i en matbutik och varför göra detta när så bra alternativ finns?

    Sker detta i brist på andra nöjen eller för att hitta ursäkter för att köpa skräpmat, godis, chips och annat istället för att planera? Varför inte göra något roligare av tiden som att åka ut i något fint naturområde, spela sällskapsspel, lära sig någon ny hobby antingen tillsammans med barn om man har det eller ensam.

  • Svar på tråden Hur kan man frivilligt storhandla på helgerna?
  • Sun 20 Nov 2022 09:49
    #21

    Men varför väljer så många att ta gott o väl en halvdag av helgen till något så tråkigt som att handla mat?

    Jag har som regel att helgen ska vara fri från måsten och "vardagssysslor" som handling, städning, tvättning o liknande... På helgen ska man bara slappna av och göra sånt man vill göra, just för att man vill, inte måste.... Sova så länge man vill, ägna sig åt hobby/nöjen, hälsa på familj och vänner..

    Man behöver ju inte beställa online med leverans, men se för tusan till att få detta gjort under veckan istället.

    Ett ganska långt och seriöst förhållande har faktiskt tagit slut för mig just pga detta ämne.
    Hon fann det fullständigt omöjligt att pussla in alla dessa "vardagsmåsten" under arbetsveckan, så allt bara staplades på hög o sen fick vi ägna en utan dagarna på helgen till att storstäda, storhandla och tvätta... 
    Det blev för mig ohållbart i längden, så det orsakade friktion i relationen som till slut gjorde att vi valde att gå isär.

  • Sun 20 Nov 2022 09:51
    #22
    Erika4321 skrev 2022-11-19 23:38:41 följande:
    Sker detta i brist på andra nöjen eller för att hitta ursäkter för att köpa skräpmat, godis, chips och annat istället för att planera? Varför inte göra något roligare av tiden som att åka ut i något fint naturområde, spela sällskapsspel, lära sig någon ny hobby antingen tillsammans med barn om man har det eller ensam.

     


    "Sker detta i brist på andra nöjen eller för att hitta ursäkter för att köpa skräpmat, godis, chips och annat istället för att planera?"

    Vilken märklig fråga.. Säger en hel del om din inställning till dina medmänniskor...

    Vad är det som gör att du utgår från att andra familjer inte skulle planera för att de inte handlar online?

    Vad är det som gör att du väljer att utgå från att de som handlar i butik måste nödvändigtvis göra detta för att skapa en ursäkt att köpa skräpmat, chips och godis?

    Du vet, köpa skräpmat, chips och godis kan man köpa online med. Påtalar det för dig i fall du missat det, och att köpa online skulle ju knappast vara en orsak till att inte köpa detta. Vill man ha skräpmat, chips och godis så köper man det oavsett om man går till butiken och handlar eller handlar online. 
    Erika4321 skrev 2022-11-20 00:36:21 följande:

    Många är irriterade och stressade när de går i butik och börjar planera först när de väl är i butiken och ska handla. Det lär inte bli billigare än att planera noga i lugn och ro framför datorn. 


    Hur vet du av fakta att folk börjar  planerar först i butiken?
    Och hur vet du av fakta att folk är irriterade när de handlar i butiken? Du handlar ju online så hur kan du veta det? Har du tillgång till butikskameran?

    Du vet, nu med smartphones era så finns det appar, som man kan skapa shoppinglistor i. 

    Den form av "planering" du talar om är jag rätt så övertygad om att de som handlar diskuterar alternativ om nu en viss vara är slut i butiken..

    Dessutom så kan ju folk planera hemma i lugn och ro innan de sticker till butiken för att handla.

    Alltså det är otroligt att du skriver två inlägg och har så otroligt med förutfattade meningar om de som fortfarande väljer att handla i butiken. 

    Låt var och en göra som de vill.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (en annan fru)
    Sun 20 Nov 2022 09:53
    #23

    Jag handlar kl 9 på morronen, då är där knappt en katt. 45 minuter och sen är man hemma, inga problem.

    Men jag hatar också att veckohandla om min man såsar runt så vi av någon anledning inte kommer dit förrän efter lunch- DÅ är det ett elände.

  • Anonym (KS)
    Sun 20 Nov 2022 10:08
    #24
    Erika4321 skrev 2022-11-20 00:36:21 följande:

    Både Coop och Willys skriver på sina hemsidor att priserna online är de samma som i butik. Dessutom kommer varorna från samma lager oavsett om man beställer online eller handlar i fysisk butik så majoriteten av varorna kommer att ha exakt samma kvalitet som när man handlar i fysisk butik.

    Det som skiljer är förstås leveranskostnaden men då denna är runt 100 kr i medeltal och de flesta som storhandlar använder bil så blir inte det någon vinst att handla i butik då bensinen till och från, ofta mer än en gång i månaden, blir dyrare än att månadshandla online och betala ca 100 kr för själva hemleveransen.

    Dessutom är det inte bara priset jag tänker på när jag ställde frågan utan om den tid och ork som går till att handla när tiden på helgerna redan är knapp.

    Många är irriterade och stressade när de går i butik och börjar planera först när de väl är i butiken och ska handla. Det lär inte bli billigare än att planera noga i lugn och ro framför datorn. 


    Jobbar du på helgen? Vi som är lediga på helgen har istället 24 timmar per dygn då som vi kan fördela som vi vill, till skillnad från vardagarna som är fyllda med jobb, fritidstider, barnens aktiviteter, mat som behöver stå på bordet i tid, städning och disk efter mat och matlagning, läxläsning mm. 


    För att få vardagen att bli trevlig har vi veckomatsedel och alla råvaror till den maten köps på helgen. Minutiöst planerad veckohandling med andra ord. 

  • Anonym (Elvis­)
    Sun 20 Nov 2022 10:39
    #25

    Det får väl var och en svara för, varför man gör så. Som flera skrivit, det är ett fritt land. Jag personligen gillar inte att handla online, annat än typ toapapper, ris, olivolja och annat sånt där det liksom inte kan bli fel. Gällande färskvaror så vill jag välja själv. Det är sällan billigare att handla online så varför ska jag då få hem dåliga varor (har den erfarenheten). Så vi gör det ibland.
    Men framför allt planerar vi ca 2v framåt, gör menyer osv utifrån butikernas reklamblad. Har nära till i princip alla stora kedjor så planerar om maken ska jobba på en plats en dag så handlar han i butiken x på vägen hem, andra dagen ska jag åt andra hållet osv. Så att det inte drar massa bränsle för att handla. Det kostar också pengar.

    Det jag däremot kan tycka är dåligt är att släpa med sig barn. Den som tar sina dagisbarn förbi ICA en vardag när småttingarna är helt slut. Det är taskigt. Jag FÖRSTÅR att det kan vara det enda alternativet för vissa och det respekterar jag. man gör det man måste. Men de flesta jag ser i butiken på hemorten vid den tiden är inte ensamstående utan barnvakter utan de kunde absolut ha planerat bättre. Har också avlägsna bekanta som tycker att det är att göra en utflykt att dra till ett köpcentrum och "låta kidzen springa av sig". Åk till närmsta skogsdunge....

  • Anonym (KS)
    Sun 20 Nov 2022 10:53
    #26
    Anonym (Elvis) skrev 2022-11-20 10:39:52 följande:

    Det jag däremot kan tycka är dåligt är att släpa med sig barn. Den som tar sina dagisbarn förbi ICA en vardag när småttingarna är helt slut. Det är taskigt. Jag FÖRSTÅR att det kan vara det enda alternativet för vissa och det respekterar jag. man gör det man måste. Men de flesta jag ser i butiken på hemorten vid den tiden är inte ensamstående utan barnvakter utan de kunde absolut ha planerat bättre. Har också avlägsna bekanta som tycker att det är att göra en utflykt att dra till ett köpcentrum och "låta kidzen springa av sig". Åk till närmsta skogsdunge....


    Verkligen! Det är precis därför vi veckohandlar på helgen, för att slippa de situationerna, som ju är jobbiga för alla inblandade. Det är skittrist att skriva veckomatsedel och handlingslista, men alternativet är så mycket värre. 
  • Anonym (Spont­anitet­)
    Sun 20 Nov 2022 11:05
    #27
    Anonym (Elvis) skrev 2022-11-20 10:39:52 följande:

    Det får väl var och en svara för, varför man gör så. Som flera skrivit, det är ett fritt land. Jag personligen gillar inte att handla online, annat än typ toapapper, ris, olivolja och annat sånt där det liksom inte kan bli fel. Gällande färskvaror så vill jag välja själv. Det är sällan billigare att handla online så varför ska jag då få hem dåliga varor (har den erfarenheten). Så vi gör det ibland.
    Men framför allt planerar vi ca 2v framåt, gör menyer osv utifrån butikernas reklamblad. Har nära till i princip alla stora kedjor så planerar om maken ska jobba på en plats en dag så handlar han i butiken x på vägen hem, andra dagen ska jag åt andra hållet osv. Så att det inte drar massa bränsle för att handla. Det kostar också pengar.

    Det jag däremot kan tycka är dåligt är att släpa med sig barn. Den som tar sina dagisbarn förbi ICA en vardag när småttingarna är helt slut. Det är taskigt. Jag FÖRSTÅR att det kan vara det enda alternativet för vissa och det respekterar jag. man gör det man måste. Men de flesta jag ser i butiken på hemorten vid den tiden är inte ensamstående utan barnvakter utan de kunde absolut ha planerat bättre. Har också avlägsna bekanta som tycker att det är att göra en utflykt att dra till ett köpcentrum och "låta kidzen springa av sig". Åk till närmsta skogsdunge....


    Mina ungar älskar att gå och handla efter förskolan. Varför skulle det vara ett problem menar du? 
  • Anonym (Elvis­)
    Sun 20 Nov 2022 11:13
    #28
    +3
    Anonym (Spontanitet) skrev 2022-11-20 11:05:47 följande:
    Mina ungar älskar att gå och handla efter förskolan. Varför skulle det vara ett problem menar du? 
    Du tror att dina ungar är i majoritet?
  • Anonym (Spont­anitet­)
    Sun 20 Nov 2022 11:16
    #29
    Anonym (Elvis) skrev 2022-11-20 11:13:00 följande:
    Du tror att dina ungar är i majoritet?
    Jag har ytterst sällan upplevt barn som får frispel i mataffärer om eftermiddagarna. Och då bor jag ändå i ett mycket småbarnstätt område med enbart en affär i närheten.
  • Sun 20 Nov 2022 14:17
    #30

    För att folk inte hinner eller orkar på vardagarna och inte vill handla på nätet. Enkelt.

  • Anonym (en annan fru)
    Sun 20 Nov 2022 14:37
    #31
    Jag är bara jag skrev 2022-11-20 14:17:45 följande:

    För att folk inte hinner eller orkar på vardagarna och inte vill handla på nätet. Enkelt.


    Jag vill välja mina frukter och grönsaker själv bara.
  • Anonym (E)
    Sun 20 Nov 2022 14:39
    #32
    Anonvm skrev 2022-11-20 09:49:06 följande:

    Men varför väljer så många att ta gott o väl en halvdag av helgen till något så tråkigt som att handla mat?

    Jag har som regel att helgen ska vara fri från måsten och "vardagssysslor" som handling, städning, tvättning o liknande... På helgen ska man bara slappna av och göra sånt man vill göra, just för att man vill, inte måste.... Sova så länge man vill, ägna sig åt hobby/nöjen, hälsa på familj och vänner..

    Man behöver ju inte beställa online med leverans, men se för tusan till att få detta gjort under veckan istället.

    Ett ganska långt och seriöst förhållande har faktiskt tagit slut för mig just pga detta ämne.
    Hon fann det fullständigt omöjligt att pussla in alla dessa "vardagsmåsten" under arbetsveckan, så allt bara staplades på hög o sen fick vi ägna en utan dagarna på helgen till att storstäda, storhandla och tvätta... 
    Det blev för mig ohållbart i längden, så det orsakade friktion i relationen som till slut gjorde att vi valde att gå isär.


    Halvdag? Vilka problem har du när du handlar?
  • Sun 20 Nov 2022 15:18
    #33
    Anonym (en annan fru) skrev 2022-11-20 14:37:06 följande:
    Jag vill välja mina frukter och grönsaker själv bara.
    Ja, det var ju det jag sa- du tillhör dom som inte vill köpa sånt på nätet. Det gör inte jag heller.
  • Sun 20 Nov 2022 16:36
    #34
    Erika4321 skrev 2022-11-20 00:36:21 följande:
    Både Coop och Willys skriver på sina hemsidor att priserna online är de samma som i butik. Dessutom kommer varorna från samma lager oavsett om man beställer online eller handlar i fysisk butik så majoriteten av varorna kommer att ha exakt samma kvalitet som när man handlar i fysisk butik.

    Det som skiljer är förstås leveranskostnaden men då denna är runt 100 kr i medeltal och de flesta som storhandlar använder bil så blir inte det någon vinst att handla i butik då bensinen till och från, ofta mer än en gång i månaden, blir dyrare än att månadshandla online och betala ca 100 kr för själva hemleveransen.

    Dessutom är det inte bara priset jag tänker på när jag ställde frågan utan om den tid och ork som går till att handla när tiden på helgerna redan är knapp.

    Många är irriterade och stressade när de går i butik och börjar planera först när de väl är i butiken och ska handla. Det lär inte bli billigare än att planera noga i lugn och ro framför datorn. 
    Fast det gäller långt ifrån alla butiker. Där jag bor är det bara ICA som erbjuder onlinebeställningar och där blir det som jag skrev tidigare 800 kr dyrare på en månad.
  • Anonym (Snodd­as)
    Sun 20 Nov 2022 16:38
    #35
    Erika4321 skrev 2022-11-20 00:36:21 följande:

    Både Coop och Willys skriver på sina hemsidor att priserna online är de samma som i butik. Dessutom kommer varorna från samma lager oavsett om man beställer online eller handlar i fysisk butik så majoriteten av varorna kommer att ha exakt samma kvalitet som när man handlar i fysisk butik.

    Det som skiljer är förstås leveranskostnaden men då denna är runt 100 kr i medeltal och de flesta som storhandlar använder bil så blir inte det någon vinst att handla i butik då bensinen till och från, ofta mer än en gång i månaden, blir dyrare än att månadshandla online och betala ca 100 kr för själva hemleveransen.

    Dessutom är det inte bara priset jag tänker på när jag ställde frågan utan om den tid och ork som går till att handla när tiden på helgerna redan är knapp.

    Många är irriterade och stressade när de går i butik och börjar planera först när de väl är i butiken och ska handla. Det lär inte bli billigare än att planera noga i lugn och ro framför datorn. 


    I min värld är det olika sorters ork att handla online och att handla i butik. Man har haft många år på sig att vänja sig vid att handla i butik, och online har inte funnit lite länge.

    Jag tycker det är supertrist med ersättningsvaror och att behöva läsa hur många gram det är i smörgåsgurkburken... Det är mycket svårare att få överblick på skärmen, än i butiken!

    Att åka och handla på helgen kan ibland vara lättare än att sitta och tänka vad som behövs imorgon,eller om några dar. Ibland sitter man "fast" och behöver vara hemma 3 timmar.... Ibland är det inget problem.

    Min erfarenhet är att hemleverans tyvärr inte alltid är så smidigt.... Kul att få leveransen mitt i nattningen, middagen eller 15 minuter innan man ska iväg på träningen! 

    Sen handlar vi absolut online också. Jättesmidigt när vi är hemma och vabbar.... Eller när vi ska köpa mycket skafferi, eller frysvaror. Mindre smidigt när man vill ha mycket frukt och grönsaker.... 
  • Anonym (För att man får välja själv)
    Mon 21 Nov 2022 21:57
    #36

    Jag ogillar starkt att behöva ägna halva lördagen flera gånger i månaden åt att handla. En gång försökte vi oss på att månadshandla alla basvaror i en Ica maxi i Storstockholmsområdet.  Det gick tyvärr sådär! Vi fyllde vagnen med råge på grund av tonåring, bebis och hund  Det var faktiskt folk som pekade och skrattade åt vår kundvagn.
    Dessutom tog det galet lång tid att lägga allt på bandet samt plocka i det i kassar. Efter detta gick jag över till basvaror online. Handlar inte online idag men det fyller absolut en funktion.

    Grönt och frukt fungerar dock inte online man får inte det som man skulle valt själv utan bara slumpmässigt valt. Sen är det självklart billigare att gå till affären direkt då de online har Sverigepriser men den lokala butiken kan ha annat på utförsäljning.

Svar på tråden Hur kan man frivilligt storhandla på helgerna?