• AnnaSthlm

    Odrädlig svärmor/ex/bonusbarn? Googla Karpmans dramatriangel

    - Svärmor som är gränslös
    - Odrägliga bonusbarn
    - Ett galet ex
    Listan kan göras oändligt på hur människor, inklusive oss själva, dansar runt och byter roller i en relationstriangel: agressor, offer, räddare. Och sen några vittnen på det. Relationer med en inneboende beroendeproblemanik. Beroendet handlar inte alltid som om substanser. 

    Svärmor är gränslös. Hon är agressorn (kanske en passiv sådan) och jag känner mig som ett offer, och att hela familjen är ett offer. Jag ber sambon att "rädda" och prata med henne, men han säger att hon är en sån och det inte är någon fara. Då sätter jag själv stopp mot svärmor och blir en "agressor" i hennes ögon och kanske för hela släkten, för ingen har vågat säga ifrån tidigare. Sambon och barnen blir "offer". Och så fortsätter det. 

    Jag har själv varit fast i en sådan under hela min uppväxt och fattade inte förrän ett antal relationsuppbrott. Det är först i egen terapi som jag hittat det här enkla verktyget som hjälper mig varje dag. 

    Så googla Karpmans dramatriangel och börja notera när du medvetet eller omedvetet kliver in i ett samtal som räddare, till exempel. När hände det sist? 
    Det finns en väg ur det! 

  • Svar på tråden Odrädlig svärmor/ex/bonusbarn? Googla Karpmans dramatriangel
  • AnnaSthlm

    P.S. Om du är fast i triangeln kommer din första reaktion att vara antingen
    -Det här gäller inte mig, vem är du som talar om för mig? (agressor) 
    ellee
    -Tänk om det kanske kan rädda mig? Men nej, mitt fall är så speciellt... (offer)

    Är du inte fast bläddrar du troligen vidare utan att tycka att informationen är intressant eller relevant för dig ;-

Svar på tråden Odrädlig svärmor/ex/bonusbarn? Googla Karpmans dramatriangel