• Nisse7­0
    Mon 21 Nov 2022 14:32
    2954 visningar
    33 svar
    33
    2954

    Männens spermier halverade på 40 år

    "Antalet spermier hos europeiska män har halverats på 40 år.
    Det är en dramatisk försämring av spermakvaliteten som nu presenteras av ett brittiskt forskarlag. Forskningen bygger på 185 studier från hela världen som visar att vändningen skedde på 1980-talet och att trenden är fortsatt nedåtgående. Faktum är att spermiernas antal och kvalitet sjunker för varje generation.
    Försämringarna syns hos män i hela västvärlden. Bland män i Nordamerika, Europa, Australien och Nya Zeeland har spermiekoncentrationen sjunkit med 52,4 procent mellan åren 1973 till 2011.
    Länge ansågs de finska spermierna vara speciellt livskraftiga, men nu sjunker kvaliteten även där."
    Tankar och funderingar kring detta?
    Hur kommer detta påverka parbildning?
  • Svar på tråden Männens spermier halverade på 40 år
  • Anonym (Z)
    Mon 21 Nov 2022 21:36
    #21

    Du får gärna bifoga länk till källan. 🙂

  • Anonym (Z)
    Mon 21 Nov 2022 21:40
    #22
    +1

    Det blir svårt att diskutera något utan att veta vad forskarna tror är orsaken till detta.  Fanns det inte med i texten eller varför har du inte skrivit det? Du får som sagt gärna länka källan så man får ta del av texten i sin helhet. 

  • Mon 21 Nov 2022 21:56
    #23
    Tecum skrev 2022-11-21 16:47:55 följande:
    Men längre tillbaka i tiden hade folk mycket sämre hälsa, man svalt, fick inte i sig tillräckligt av vitaminer, mineraler eller näring. LIvsmiljön var bedrövlig, trångt, rökigt, fuktigt och allmänt ohälsosamt, Sjukdomar som vi knappt märker grasserade, folk var svårt sjuka eller dog. 
    Myten om att det var hälsosammare förr är något som miljömupparna lurat i oss, sluta gå på det!

    Om detta med spermierna stämmer är det sannolikaste skälet exponeringen för alla dessa kemikalier och syntetiska hormoner som omger oss dygnet runt, inte övervikt eller livsstil.
    Ja jag tror så med. Bra sammanfattat.
  • Anonym (Teddy­)
    Mon 21 Nov 2022 22:18
    #24
    Anonym (Z) skrev 2022-11-21 21:40:27 följande:

    Det blir svårt att diskutera något utan att veta vad forskarna tror är orsaken till detta.  Fanns det inte med i texten eller varför har du inte skrivit det? Du får som sagt gärna länka källan så man får ta del av texten i sin helhet. 


    En av forskarnas teorier är det jag skrev i mitt första inlägg i tråden om hormonella preventivmedel. 
    Detta med sjunkande spermieantal har man vetat i några år nu.
  • Anonym (Tulle­)
    Mon 21 Nov 2022 22:25
    #25
    -1
    exandthecity skrev 2022-11-21 18:41:12 följande:

    eeehhh... varför skällde läkaren?? och hur lät läkarens argumentation??

    Gjorde ni abort båda gångerna??


    Vi vart själva lite chockade, vi höll bara med i allt, vi ville bara ha abort och inget annat.
    Var allt från oansvariga, inte tagit ansvar, att det är ett liv, lång förklaring till att det var hennes tredje graviditet, att hon verkligen skulle förstå att det är hennes tredje, vi skulle tänka igenom allt, inget vi brydde oss om, vi har barn sedan innan, pratat ihop oss, bägge kom fram till inga fler barn redan innan läkaren.

    Andra var även den medicinsk. men inte lika hård uppläxning.
  • Anonym (M)
    Mon 21 Nov 2022 22:55
    #26
    -2 +1

    Detta hörde jag om för flera år sedan. Sen upptäckte jag att även jag själv har fertilitetsproblem tack vare pcos. Det var ärligt talat en ganska stor anledning till varför jag hamnade med en somalisk man. Jag vill ha barnbarn i framtiden och göra vad jag kan för att mina egna barn ska slippa ångesten det innebär att inte veta om man någonsin kommer kunna få barn. Nu finns ju inga garantier och mina dåliga gener bättrar inte på oddsen men jag känner ändå att det ökar chanserna. Det känns som infertilitet är otroligt vanligt här jämfört med exempelvis Afrika och Mellanöstern. Jag blev lyckligtvis hyfsat lätt gravid med våra två barn och det beror nog delvis på hans sperma och delvis på att jag äter en kost anpassad för pcos.

  • Tue 22 Nov 2022 16:13
    #27
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-21 18:36:11 följande:
    Nja, men själva övervikten kanske?
    Men alla män är inte överviktiga, då borde det finnas en statistiskt mätbar skillnad mellan överviktiga och normalviktiga män.

    Varför skulle just övervikt påverka spermierna negativt?
  • Anonym (Biolo­gi)
    Tue 22 Nov 2022 16:23
    #28
    +1

    Över 20 procent av alla män i Sverige snusar dagligen.


    Nu visar en ny svensk studie hur snusningen kan påverka fertiliteten ? och minska chanserna att bli pappa.


     


    Män som snusar har 25 procent färre spermier jämfört med män som inte snusar. Det gör att män som snusar kan behöva fler försök på sig för att bli pappor.


    Det visar en studie som gjorts av Skånes universitetssjukhus och vid Lunds universitet. I studien ingick 613 män, 112 av dem var snusare.


    www.aftonbladet.se/family/a/eEVVAa/man-som-snusar-har-farre-spermier-visar-ny-studie

  • Anonym (40ish­)
    Tue 22 Nov 2022 16:24
    #29
    Anonym (Tulle) skrev 2022-11-21 17:48:54 följande:

    Man ska ta allt med en nypa salt.


    Vi har kört med finska rycket i 12 år och lyckats bli gravida direkt varje gång som jag sprutat i fittan på min hustru under ägglossningen.

    Antagligen är både du och jag anekdoter och spelar inte så stor roll för statistiken. Jag tror att det är en kombination på många saker, men främst miljögifter och livsstilsförändringar!
  • Anonym (Teddy­)
    Tue 22 Nov 2022 16:32
    #30
    Tecum skrev 2022-11-22 16:13:20 följande:
    Men alla män är inte överviktiga, då borde det finnas en statistiskt mätbar skillnad mellan överviktiga och normalviktiga män.

    Varför skulle just övervikt påverka spermierna negativt?
    Man har väl inte hunnit så långt i forskningen så att man har jämfört män med olika livsstilar.
    Fett versus muskelmassa. Fett leder till många negativa hälsoeffekter och muskelmassa leder till många hälsofördelar bla är din muskelmassa av positiv vikt för din livslängd. Och ja, människor med fetma kan ha muskler men chansen till det är längre.
  • Anonym (P-pil­ler (en hypote­s))
    Tue 22 Nov 2022 16:56
    #31
    +1

    Vet inte om detta är sant, så kolla gärna fakta och efterforska innan du köper det rakt av men en hypotes är kvinnors konsumtion av p-piller som överförs via kretsloppet till män. 

    I västvärlden konsumeras mycket p-piller, många män i väst är födda av kvinnor som brukat p-piller i många år.

    Vattnet vi dricker, maten vi äter, vatten vi tvättar oss i har rester av p-piller i sig.

    Inte så mycket de moderna varianterna av p-piller som de sorterna som konsumerades för flera decennier sedan.  

  • Tue 22 Nov 2022 20:22
    #32

    Och lite mer nyanserat istället for kvällsblaskornas alarmism:

    www.nytimes.com/2021/06/04/health/sperm-fertility-reproduction-crisis.html

    In a study published in May in the journal Human Fertility, they re-evaluated the 2017 review and found that it relied on flawed assumptions and failed to consider alternate explanations for the apparent decline of sperm.

  • Anonym (Z)
    Fri 25 Nov 2022 00:15
    #33
    +3
    Anonym (M) skrev 2022-11-21 22:55:05 följande:

    Detta hörde jag om för flera år sedan. Sen upptäckte jag att även jag själv har fertilitetsproblem tack vare pcos. Det var ärligt talat en ganska stor anledning till varför jag hamnade med en somalisk man. Jag vill ha barnbarn i framtiden och göra vad jag kan för att mina egna barn ska slippa ångesten det innebär att inte veta om man någonsin kommer kunna få barn. Nu finns ju inga garantier och mina dåliga gener bättrar inte på oddsen men jag känner ändå att det ökar chanserna. Det känns som infertilitet är otroligt vanligt här jämfört med exempelvis Afrika och Mellanöstern. Jag blev lyckligtvis hyfsat lätt gravid med våra två barn och det beror nog delvis på hans sperma och delvis på att jag äter en kost anpassad för pcos.


    Bland det sjukaste jag läst. 🙄
Svar på tråden Männens spermier halverade på 40 år