• Anonym (Papp)

Rimligt med ogiltig frånvaro?

Igår kom mina barn inte till skolan på grund av snön. Bussen gick inte.
    De fick ogiltig frånvaro för det, trots att jag frånvaroanmält dem (de frågade om det hade med snön att göra och sa att många stannar hemma pga det).

Känns som en väldigt orimlig attityd från skolans sida, det var inte vårt fel att det blev snökaos.

• Svar på tråden Rimligt med ogiltig frånvaro?
  • EnAnonumius
    Anonym (Papp) skrev 2022-11-22 07:21:16 följande:

De fick ogiltig frånvaro för det, trots att jag frånvaroanmält dem (de frågade om det hade med snön att göra och sa att många stannar hemma pga det).

Känns som en väldigt orimlig attityd från skolans sida, det var inte vårt fel att det blev snökaos.

Du ger väldigt liten info om anmälan i sig..

Berättade du för skolan att bussarna inte gick?

Om ja, så är det orimligt att skolan gett ogiltig frånvaro och du bör ta dig ett snack med skolan om detta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Papp)
    EnAnonumius skrev 2022-11-22 07:35:04 följande:
    Du ger väldigt liten info om anmälan i sig..

Berättade du för skolan att bussarna inte gick?

Om ja, så är det orimligt att skolan gett ogiltig frånvaro och du bör ta dig ett snack med skolan om detta.
    Självklart och det visste de redan... Typ hela stan stod ju still.
  • Anonym (Speak up)

Rätt ska vara rätt vänd dig till rektor el biträdande så de får korrigera, fler har råkat ut för samma och vi alla instämmer med skolplikt och inte ha mkt frånvaro men just under snö kaoset har skolan haft förståelse. Vi fick mail om hög frånvaro även bland personal. Så ge dig inte annars läggs det på hög på erat barn vilket inte känns rättvis.

• EnAnonumius
    Anonym (Papp) skrev 2022-11-22 07:36:04 följande:
    Självklart och det visste de redan... Typ hela stan stod ju still.
    Snacka med rektorn om det. För det är ju knappast rimligt att ge ogiltig frånvaro om det var rejält snökaos...

Jag bor i GBG och visst vi har massor av snö här med men inget kaos här..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (snögubben)

Relevant i frågan; avstånd till skolan, alternativ till buss och ålder på barnen.

• Anonym (Högstadiet)

När jag gick på högstadiet på 90-talet så var det en vinter snökaos så skolorna ställde in. Då ansåg de att det var svårt att ta sig fram till skolan. 

Att bussen nu inte gick är ju en sak men antagligen så ansåg det ändå att eleverna skulle kunna ta sig till skolan. Annars hade de väl nu som då ställt in. 

Skillnad också på avstånd. Är det så att man utan större problem kan ta sig till skolan på annat sätt så kan jag förstå att en elev får ogiltig frånvaro. 

Jag hade liksom 3-4 km till skolan och det var antingen gång eller cykel som gällde. 

• Anonym (.)
    Anonym (Papp) skrev 2022-11-22 07:21:16 följande:

De kanske inte anser att det är ett giltigt skäl för att inte komma. Finns ju andra sätt än buss. 

Men du får prata med skolan, ingen här vet hur de tänker. Men om de inte ställde in helt och hållet så ansåg de nog att barnen skulle kunna ta sig till skolan på ett eller annat sätt. 
  • Anonym (A)

Här frånvaro-anmäler vi i en app, man bara fyller i dagar/tider förbarnet det gäller. Ingen anledning kan anges. Skulle bli förvånad om klassläraren hörde av sig och ifrågasatte för att sen ändra till Ogiltig frånvaro.
  • Anonym (Högstadiet)
    Anonym (.) skrev 2022-11-22 11:35:34 följande:
    De kanske inte anser att det är ett giltigt skäl för att inte komma. Finns ju andra sätt än buss. 

Men du får prata med skolan, ingen här vet hur de tänker. Men om de inte ställde in helt och hållet så ansåg de nog att barnen skulle kunna ta sig till skolan på ett eller annat sätt. 

Precis. Om man inte är helt insnöad så ingen i hushållet kan ta sig någonstans och dessutom bor långt ut på landet så fixar man det. Annars får man ta sitt kast och ta ogiltig frånvaro.

Hade det varit riktigt kaos så att skolan ställt in helt. 

• Anonym (K)
    Anonym (Högstadiet) skrev 2022-11-22 12:26:13 följande:

Precis. Om man inte är helt insnöad så ingen i hushållet kan ta sig någonstans och dessutom bor långt ut på landet så fixar man det. Annars får man ta sitt kast och ta ogiltig frånvaro.

Hade det varit riktigt kaos så att skolan ställt in helt. 

Och de lärare som inte kom till skolan, eller som kom väldigt sent, får självklart löneavdrag väl?
  • Anonym (Snögumman)

1) Ring och prata med skolan igen. Kolla så att det inte har blivit fel.
    annars så 
    2)  är det en bra lärdom för barnen att det är ni själva som har ansvar för er säkerhet och att det är ni som gör bedömningen om när ni säkert kan ta er till skolan eller inte. Det är inte en god idé att avsäga sig det ansvaret och lägga det  på en skola eller någon annan auktoritet. En ogiltig frånvaro kan vara ett pris man får betala.

• Anonym (Villemo)
    EnAnonumius skrev 2022-11-22 08:02:36 följande:
    Snacka med rektorn om det. För det är ju knappast rimligt att ge ogiltig frånvaro om det var rejält snökaos...

Jag bor i GBG och visst vi har massor av snö här med men inget kaos här..
    Åhjo, strax söderom Göteborg i Kungsbacka så var kollektivtrafik och skolbussar inställda igår. Så här kom en del inte till skolan, andra kom knappt hem från skolan, eller jo, men senare än de skulle i vissa fall. 

Att ta sig till skolan ändå som en del skriver är lite missvisande. Åkte själv skolbuss som barn till skolan. Gick inte skolbussen så fanns det en anledning att inte åka bil heller. De ställer inte in bussen för att det är roligt utan för att uppmaningen är att man ska stanna hemma.

Som barn fanns det ingen möjligheten att bara börja gå, det var nästan en mil till skolan, bitvis 90-väg utan cykelbana. Däremot fick vi ta oss nästan 2 km för att komma till bussen först. 
Svar på tråden Rimligt med ogiltig frånvaro?