• Tue 22 Nov 2022 11:53
    1741 visningar
    3 svar
    3
    1741

    Alkoholist utan alkohol?!

    Är så orolig för min hälsa och för att inte bli trodd av sjukvården! Snälla hjälp om du har haft liknade och vet nåt!


     


    Var och tog lite prover på vårdcentralen. Visar sig att jag har ett förhöjt levervärde, s-cdt, som är en specifik markör för att man har grava alkoholproblem. De andra levervärdena asat och alat låg inom referens. 


     


    Nu till ?bekymret?. Jag dricker inte alkohol i princip. Av nyfikenhet då jag inte kunde påminna mig senast jag var på systemet och handlade, sökte jag efter transaktioner i min bank app. Det visar sig att jag inte handlat där sedan 6 november 2021, för en mindre summa så antagligen en flaska vin (dricker inte sprit). Har alltid varit restriktiv med alkohol men kan inte kalla mig nykterist eftersom jag kan ta ett par glas vin om året ändå jag är så att säga inte emot det men inte förtjust i det. 


     


    Är nu orolig att inte få hjälp att hitta det riktiga felet eftersom ett provsvar som mitt i princip alltid innebär just alkoholproblem, kan inte betyda något annat enligt läkaren. Hon började genast förhöra mig och det kändes inte som att hon trodde på mig när jag berättade att jag i princip inte dricker. Få panik och blir frustrerad för att jag kanske inte kommer få hjälp som jag behöver. Vill ju inte dö precis, är 37 år. 


     


    Har någon här haft liknande och fått hjälp att hitta felet? Vad var felet i så fall?


    Är så orolig!

  • Svar på tråden Alkoholist utan alkohol?!
  • Tue 22 Nov 2022 12:08
    #1
    +1

    CDT är en markör som är inte specifik för alkohol. Den tas som rutinprov fortfarande men om man är ut efter att veta hur mycket en patient dricker tas B-PETH nuförtiden.

    CDT kan vara normalt hos folk som dricker och tvärtom. 

  • Tue 22 Nov 2022 12:24
    #2
    +1

    Min dotter berättade om en kamerad (16 eller 17 år) som hade levervärden som en alkoholist. Föräldrarna trodde hon dricker. Det visade sig att värden berodde på mängden av frukt hon åt.

  • Tue 22 Nov 2022 14:57
    #3
    +1

    Få saker är värre än att bli ifrågasatt inom vården! Med risk för att inte få den hjälp man har rätt till och behöver. Du ska självklart gå vidare med det här. Lyssnar inte den där läkaren så byt. Lyssnar ingen alls kontakta Patientnämnden. 

    En vän till mig dog i lungcancer. Hon rökte inte alls. Tänk om läkarna hade ifrågasatt det och beskyllt henne för att själv orsakat cancern med sitt rökande!

Svar på tråden Alkoholist utan alkohol?!