• Anonym (Less)

Vad händer om frånvaron ökar?

Skolan är på oss om den ökande frånvaron, men jag förstår inte vad de anser att vi ska göra åt det... Vårt barn blir sjuk ofta, möjligtvis på grund av sin ätstörning, även om hon inte har några näringsbrister. I skolan ligger hon långt före och upplever sig mest sitta av tiden och helst inte går dit alls längre..

De verkar inte tro oss längre när hon blir sjuk för andra gången på två veckor och säger att "de kommer behöva ta det vidare om det inte upphör".
    Vad innebär det? Vad skulle kunna hända?

• Svar på tråden Vad händer om frånvaron ökar?
  • Anonym (?)
    Anonym (pop) skrev 2022-11-22 15:43:29 följande:

Ni behöver träffa en psykolog som utreder eventuell särbegåvning. Ring BUP, det är en start. 

Skolverket satsar mycket nu på att uppmärksamma särbegåvade elever mer, läs där och ta upp vad som står där med barnets skola. Varje skola ska känna till vad som står på Skolverkets hemsida i olika frågor, så har de inte full koll på detta, så ska de skaffa sig det. Prata med skolans specialpedagaog. 

Räknas verkligen särbegåvning som en funktionsnedsättning eller psykisk sjukdom? 
  • Anonym (?)

Kan hon inte flytta upp en klass? Ligger hon före i allt låter det vettigast. Jag förstår att hon inte vill gå till skolan om hon kan allt redan, den svenska skolan gör precis allt för att knäcka begåvade elever ofta lyckas de tyvärr.

• Anonym (Less)
    Anonym (?) skrev 2022-11-22 15:56:51 följande:

Kan hon inte flytta upp en klass? Ligger hon före i allt låter det vettigast. Jag förstår att hon inte vill gå till skolan om hon kan allt redan, den svenska skolan gör precis allt för att knäcka begåvade elever ofta lyckas de tyvärr.

Vi har varit på om det sen innan hon började fsk-klass, de vägrar och ska bara "anpassa mera".

• Anonym (hur)
    Anonym (?) skrev 2022-11-22 15:55:19 följande:
    Räknas verkligen särbegåvning som en funktionsnedsättning eller psykisk sjukdom? 
    Det man kallar särbegåvning är rätt närliggande till autism, med hög begåvning inom vissa områden och svårigheter inom andra. Så utredning är säkert på sin plats. 
  • Anonym (nja)
    Anonym (hur) skrev 2022-11-22 16:01:55 följande:
    Det man kallar särbegåvning är rätt närliggande till autism, med hög begåvning inom vissa områden och svårigheter inom andra. Så utredning är säkert på sin plats. 
    Skulle inte helt vilja hålla med om detta. Det finns en uppsjö av synsätt på särskild begåvning så det är i princip slumpen som avgör hur den psykolog man träffar ser på saken. Det finns många särskilt begåvade barn som inte har någon diagnos och vad jag har läst så är inte förekomsten av npf högre bland särskilt begåvade än hos andra i befolkningen. Men som sagt, det finns vitt spridda åsikter om detta och jag är bara lekman (förälder som blivit tvungen att sätta mig in i frågan). 
  • Anonym (M)

För att svara på TS: jag blev anmäld till soc pga hög frånvaro, också för att det var för lätt och att jag inte trivdes. Skolan hanterade det riktigt dåligt och gjorde som sagt en anmälan. Fick gå på ett möte där soc-handläggaren sa att hon också skulle ha skolkat om hon var min sits. Sen var det inget mer med det.

• Anonym (nja)

Skulle förresten skriva om TS också. Vi fick hem ett brev från skolan häromdagen att om barnet har mer än fem sjukdagar på en termin vill de ha sjukintyg från läkare. Inte Stockholm utan annan kommun. Kanske är det stort fokus på närvaro just nu från Skolinspektionen eller någon annan myndighet som gör att kommunerna måste vara på tårna kring detta? 

• Anonym (hur)
    Anonym (nja) skrev 2022-11-22 16:15:36 följande:
    Skulle inte helt vilja hålla med om detta. Det finns en uppsjö av synsätt på särskild begåvning så det är i princip slumpen som avgör hur den psykolog man träffar ser på saken. Det finns många särskilt begåvade barn som inte har någon diagnos och vad jag har läst så är inte förekomsten av npf högre bland särskilt begåvade än hos andra i befolkningen. Men som sagt, det finns vitt spridda åsikter om detta och jag är bara lekman (förälder som blivit tvungen att sätta mig in i frågan).  
    Det avgörande är väl inte hur någon enskild psykolog ser på saken utan var personen har för behov och om det finns svårigheter som påverkar vardagen. Många med autism har hög IQ och kan snabbt hämta in faktakunskaper, men har svårare med andra aspekter av tillvaron som samspel. I TS barns fall så finns det ett selektivt ätande samt syskon med autism och dessutom redan i lågstadiet svårigheter med skolsituationen. Jag tycker att det finns många orsaker att söka utredning och stöd för detta barn. 
  • Anonym (hur)
    Anonym (nja) skrev 2022-11-22 16:23:31 följande:

Skulle förresten skriva om TS också. Vi fick hem ett brev från skolan häromdagen att om barnet har mer än fem sjukdagar på en termin vill de ha sjukintyg från läkare. Inte Stockholm utan annan kommun. Kanske är det stort fokus på närvaro just nu från Skolinspektionen eller någon annan myndighet som gör att kommunerna måste vara på tårna kring detta? 

Eller så ser de att många lever kvar i de strikta reglerna för symtom som gällde under Covid och som inte gäller längre. 
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (?) skrev 2022-11-22 15:55:19 följande:
    Nej, absolut inte! Det betyder bara att man har hög intelligens. Det är ingen diagnos överhuvudtaget.
  • mari123

Jag vet inte hur det ser ut i skolorna idag och kanske är rektorer och lärare helt obstinata vad gäller närvaro/frånvaro!? Slår larm i onödan och beter sig! På min tid så kunde man vara 100% säker på att om skolan hörde av sig vad gäller ens barns frånvaro/brist på närvaro så var det ALLVAR! Man kanske inte såg det själv och tyckte att det bara var en och annan strö-dag och inget att bry sig i MEN man visste att när skolan slog larm så fanns det en anledning. Idag gör man det på lösa boliner?

Svar på tråden Vad händer om frånvaron ökar?