Vad är det med min mamma?
Min mamma har den senaste tiden ändrat sig väldigt mycket. Hon isolerar sig, träffar aldrig en enda vän. Gör inget om dagarna eftersom hon är sjukpensionär sedan ganska länge. Hon ljuger mig och andra rakt upp i ansiktet vilket har fått mig att tappa förtroendet helt för henne, litar inte på henne överhuvudtaget längre. Drar för gardinerna i fönsterna. Ändrar klädstil till svart och hårdrocksstil. Piercat sig på 4-5 ställen i ansiktet och tatuerat sig. Blivit ovän med sina vänner och struntar nu helt i dem. Struntar i mig också, hon har inte hört av sig på snart 1 år. Vi pratade dagligen innan. Påstår att hon vill ha kontakt med mig men sedan hör hon inte av sig ändå. Tror att en kändis är efter henne, så hon påstår sig vara tycka om honom jättemycket och säger att han ska komma och träffa henne eller så åker hon utomlands till honom. Hamnat i kronofogden, men bytte nummer för att slippa att de hör av sig hela tiden enligt henne. Hon har gått med massor i vikt, säkert 40 kg på några år. Hon säger att hon fått sämre minne. Pratar man med henne verkar hon ofokuserad och har glömt vad man sa någon sekund efteråt. Flera släktingar och även hennes förra vänner säger att hon blivit konstig och helt annorlunda.
Vad ska man göra för att hjälpa henne? Vad kan detta bero på?
Har flertalet gånger försökt prata med henne men det går inte. Skickat orosanmälan till socialen. Även kontaktat psykiatrin. Mer än så kan man väl inte göra?