• ännuenanvändare

Vet inte riktigt hur jag hittar rätt efteråt..

Levde i en relation i 6-7 år med en kvinna som var väldigt kontrollerande i vem jag skulle umgås med och ej, vart vi skulle bo, vad vi skulle göra etc.

Fanns väldigt lite respekt i relationen från hennes sida, och kände mig varken respekterad eller uppskattad. Fanns inte där för mig när min mamma blev svårt sjuk och vi bråkade väldigt mycket. Stängde av mina känslor och blev rätt småirriterad hela tiden som en konsekvens. Mådde bäst när jag var själv. Kände mig rätt nedbruten i slutet av relationen och började prata med en nybliven bekant som berättade att jag förtjänade bättre, att kärlek är respekt, att finnas där för varandra osv. Det var väl det sista som behövdes för att jag skulle känna att jag förtjänade bättre.

När jag väl lämnade råkade hon vid ett tillfälle erkänna att hon inte respekterade mig "för att hon inte trodde att jag skulle lämna henne".

Sen höll det på i ett halvår ungefär med att hon ville att vi skulle försöka igen, lovade guld och gröna skogar. Att hon skulle vara den "perfekta frun" osv. Jag dödade allt och hon hotade så gott det gick med olika saker när hon inte fick sin väg.

Vänskapen med den nya bekanta blev snabbt kärlek. Hon hade själv gått igenom ett destruktivt förhållande förklarade hon, och blev trakasserad av sitt ex. Vi pratade mycket, var lite som varandras terapeuter och hennes liv var turbulent. Exet skapade mycket, vilket jag såg, och när hon blev arg eller stängde ute mig så förklarades det senare med att hon mådde dåligt av hans trakasserier. Mot mig växlade det mellan att jag var hennes livs kärlek, hon älskade mig, ville leva med mig resten av livet till att "om det inte passar, så får det vara" och att hon frös mig ute, dumpade mig, kastade ut mig ur bostaden. Uppskattade inte att jag umgicks med vänner som var kvinnor eller många av mina vänner. Har aldrig känt mig så älskad och så värdelös i en relation. Betytt så mycket sen så lite. Till slut sa jag att det fick vara. Jag låg väl och grät i typ två veckor, gick i terapi massor och började bygga upp mig själv igen.

Kastade mig in i en ny relation och har träffat en jättefin människa som uppskattar

Nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-11-25 18:57
    Träffat en ny person som är jättefin mot mig: snäll, omtänktsam, vill mig väl, respekterar mig. Hon får mig att bli tryggare i mig själv, få bättre självkänsla och må bra. Tycker om henne mycket, men får inte riktigt kärlekskänslor och har inte förstått varför. Vi har det väldigt bra ihop.

Nu träffade jag på mitt ex häromdagen och märkte hur mitt huvud och och mina känslor inte rimmar. Trots att hon har fått min självkänsla att gå i botten, sagt mycket hemska saker och fått mig må dåligt så kände jag att jag saknar henne. Jag vet att det aldrig skulle gå att få en fungerande relation så stör mig extremt att känslor finns kvar efter 4 månader. Jag vet inte heller hur jag ska få bort den biten så jag kan komma vidare på riktigt.
  • Svar på tråden Vet inte riktigt hur jag hittar rätt efteråt..
  • Anonym (ååå)

du behöver professionell hjälp!

• ännuenanvändare
    Anonym (ååå) skrev 2022-11-25 19:15:15 följande:

du behöver professionell hjälp!

hahaha, jo därav terapi min vän.
  • Tecum

Du låter som de kvinnor som går in i den ena destruktiva relationen efter den andra och när de till slut träffar en vettig man tröttar hon på honom ganska snart.

I bästa fall hjälper det med proffshjälp, annars får du leva ensam och ha kk eller ons. Att få snälla kvinnor att bli kär i dig och sen tröttna på henne är bara taskigt.

• ännuenanvändare
    Tecum skrev 2022-11-25 19:54:56 följande:

Du låter som de kvinnor som går in i den ena destruktiva relationen efter den andra och när de till slut träffar en vettig man tröttar hon på honom ganska snart.

I bästa fall hjälper det med proffshjälp, annars får du leva ensam och ha kk eller ons. Att få snälla kvinnor att bli kär i dig och sen tröttna på henne är bara taskigt.

Jag förstår din liknelse men skulle inte säga att jag tröttnar på henne. Snarare att känslorna inte kommit på det sätt jag är van vid.

Jag har ingen intention att vara taskig och säger inget jag inte menar till den jag träffar, så det köper jag inte riktigt. Och att alternativet ska vara att leva ensam resten av livet är ju inte direkt något jag tänker acceptera. Skrev här för att kanske kunna få konstruktiva tips. Terapi går jag redan i, tänkte att någon annan varit i liknande situation och kunde komma med sina erfarenheter och lösningar för att komma vidare.

• Tecum
    ännuenanvändare skrev 2022-11-26 22:11:09 följande:

Jag förstår din liknelse men skulle inte säga att jag tröttnar på henne. Snarare att känslorna inte kommit på det sätt jag är van vid.

Jag har ingen intention att vara taskig och säger inget jag inte menar till den jag träffar, så det köper jag inte riktigt. Och att alternativet ska vara att leva ensam resten av livet är ju inte direkt något jag tänker acceptera. Skrev här för att kanske kunna få konstruktiva tips. Terapi går jag redan i, tänkte att någon annan varit i liknande situation och kunde komma med sina erfarenheter och lösningar för att komma vidare.

Tror inte att du har någon intention att vara taskig, men hon drar ju sina egna slutsatser och får hon känslor så får hon. Då är det lätt att önsketänka och förtränga det du ev sagt om att du tvekar och inte vill lova något.
  • Everlo00ong
    ännuenanvändare skrev 2022-11-26 22:11:09 följande:

Fjärilar i magen och att ens partner upptar en tankar och känslor totalt är något som brukar användas för att beskriva en förälskelse, men det kan också beskriva oro och ångest i ett förhållande. När man är nykär vill man vara sitt bästa jag, och man vill inte att den man är kär i lämnar eller blir missnöjd. Samma sak gäller till och med i större grad när man är i ett förhållande med någon destruktiv. Så det finns risk att du förväxlar den oro du kände i tidigare destruktiva förhållanden med förälskelse, och när du nu inte känner samma sak lika intensivt så tror du att det är förälskelse som saknas. Försök lära dig skillnaden.
  • Anonym (Fnf)

Hur ser du på sig själv? 

• Anonym (M)
    Everlo00ong skrev 2022-11-28 12:19:19 följande:
    Fjärilar i magen och att ens partner upptar en tankar och känslor totalt är något som brukar användas för att beskriva en förälskelse, men det kan också beskriva oro och ångest i ett förhållande. När man är nykär vill man vara sitt bästa jag, och man vill inte att den man är kär i lämnar eller blir missnöjd. Samma sak gäller till och med i större grad när man är i ett förhållande med någon destruktiv. Så det finns risk att du förväxlar den oro du kände i tidigare destruktiva förhållanden med förälskelse, och när du nu inte känner samma sak lika intensivt så tror du att det är förälskelse som saknas. Försök lära dig skillnaden.
    Det är komplext det där...känner igen det TS beskriver, att det finns starka känslor kvar när man varit i ett stormigt/destruktivt förhållande. Vad är vad...med vissa får man en mkt bra "connection", den kan vara svår att inte längre ha i ett nytt förhållande.
  • ännuenanvändare
    Anonym (Fnf) skrev 2022-11-28 12:22:53 följande:

Hur ser du på sig själv? 

Ja, det är väl där jag är lite kluven.

Jag saknar att känna en väldig attraktion till personen jag försöker dela mitt liv med, vilket jag gjorde med min förra. Känner ju fortfarande något där, även om jag vet att situationen var allt annat än sund.

Sen känner jag ju lite attraktion till hon jag träffar nu med, men inte på samma sätt. Som person är hon vädligt go och vi har det bra ihop. Konflikter löser vi enkelt genom att diskutera, utan att det blir kaos. Annars tycker jag vi är snälla mot varandra, har roligt ihop osv. Det är en väldigt bra person på alla sätt och vis. Vi har mycket fysiskt kontakt också, men det känns inte riktigt på samma sätt. Vet inte om det beror på "kastandet" fram och tillbaka i min förra relation, att det fick mig att längta och söka det som bekräftelse där. Eller om jag bara inte känner samma för den nya jag träffar.

Sen undrar jag ibland om man kan ha samma passion i ett sunt förhållande som i ett destruktivt förhållande. Det kanske är så enkelt att det bara går att känna så om det är kaos?

• ännuenanvändare
    Everlo00ong skrev 2022-11-28 12:19:19 följande:
    Ja, jag har suttit och reflekterat över detta sedan du skrev det. Tror det kan ligga en sanning i hur du tänker.
  • ännuenanvändare
    Tecum skrev 2022-11-27 18:40:07 följande:
    Tror inte att du har någon intention att vara taskig, men hon drar ju sina egna slutsatser och får hon känslor så får hon. Då är det lätt att önsketänka och förtränga det du ev sagt om att du tvekar och inte vill lova något.

Samtidigt kan jag ju inte anklagas för att ha gett falska intentioner om jag är tydlig från början.

Jag har varit tydlig med att jag haft det rätt stökigt, berättat vissa delar för henne och sagt att jag inte vet vart vi hamnar. Det är hon med på. Båda vill långsiktigt ha en relation, men förstår att det får gå långsamt framåt och vi får känna efter vad vi vill längst vägen.

Svar på tråden Vet inte riktigt hur jag hittar rätt efteråt..