• Anonym (J)

Alltid rädd för något, det tar jättemycket glädje från mitt liv. Nån mer?

Har alltid varit en orolig själ utan att det direkt märks utåt. Har varit hypokondriker sen barnsben och har ofta en ny sjukdom på gång som oroar mig. Blir ibland extremt upptagen av min oro. Är även ofta orolig för barnen, hur de mår och att det ska hända något dåligt. Känner enorm sorg över att jag en dag ska dö från dem, de är mitt allt!

Är så trött på att alltid vara rädd, stressad, orolig och ledsen. Känner ibland att jag lika gärna kan dö när livet ofta är så jobbigt och svårt känslomässigt.

Har absolut inte självmordstankar men är bara så ledsen över allt. Har gått flera omgångar i terapi och det hjälper bara ett tag.

Nån som känner igen sig som vill skriva lite?

• Svar på tråden Alltid rädd för något, det tar jättemycket glädje från mitt liv. Nån mer?
  • Anonym (Brnrm)
    Tomellen B skrev 2022-11-26 11:07:24 följande:

Åh nej och du har redan förökat dig hör jag, det borde vara förbjudet att psykiskt sjuka människor likt dig får föröka sig för det skadar barnen, de blir skadade individer som ofta presterar dåligt, så det borde anses som en form av barnmisshandel 

Håll tyst.
  • Anonym (Brnrm)

Vad tror du att din oro kan bero på i grund och botten? Hur var din uppväxt? Är själv orolig av mig men det har blivit bättre. 

• Anonym (Trams)
    Tomellen B skrev 2022-11-26 11:07:24 följande:

Åh nej och du har redan förökat dig hör jag, det borde vara förbjudet att psykiskt sjuka människor likt dig får föröka sig för det skadar barnen, de blir skadade individer som ofta presterar dåligt, så det borde anses som en form av barnmisshandel 

Sluta ljug.

Det borde bara förbjudet att såna som dig skaffar barn, då du verkar vara i total avsaknad av empati utan vill trigga andras psykiska ohälsa. Ger det dig glädje? Sjukt. Sök hjälp.

TS: Du säger att du är trött på situationen - vad bra, då har du insikt om det. Försök när tankarna kommer att säg till dig själv att ok, här är en sån där tanke igen. Den tar jag tag i i övermorgon om den är kvar. (Ofta är den nog borta då.) Livet händer här och nu, oron är något som bara gör tillvaron sämre. Om det du oroar dig för händer - vad har då oron tillfört? Om det du oroar dig för inte händer - vad har då oron tillfört?
  • Tecum

Jag är lite som du, hittar alltid saker att oroa mig för. Har svårt att känna glädje och njuta då det snart kommer att dyka upp nya problem. Eller så tänker jag på de jag redan har. Och det finns ju alltid saker att bekymra sig över även om det inte är något svårt eller allvarligt. Glaset är alltid halvtomt.

Tyvärr har jag ingen bra lösning. Har inte provat terapi men att det inte hjälper på dig gör mig inte mer sugen. Jag tror att vissa har det i sig helt enkelt och man måste leva med det. Försöka hitta och ordna saker att se fram emot.
    Jag trodde det skulle bli bättre när man blev äldre men tyvärr är det tvärtom...

• Anonym (J)
    Anonym (Brnrm) skrev 2022-11-26 11:10:13 följande:

Vad tror du att din oro kan bero på i grund och botten? Hur var din uppväxt? Är själv orolig av mig men det har blivit bättre. 

Ja säkert! Jag ses nog som en väldigt stark och robust person, det märks inte så mycket utåt. Det har varit värre men när hypokondrin slår till så blir jag dränera. Nu kan jag bättre än förr komma igen och tänka att jag märker om det är illa på riktigt och då får jag ta tag i de. Att jag fick cancer för 6 år sedan har ju inte gjort saken bättre. Nu väntar jag bara på nästa smäll. Hur har du blivit bättre.
  • Anonym (J)
    Anonym (Trams) skrev 2022-11-26 11:13:14 följande:
    Sluta ljug.

Det borde bara förbjudet att såna som dig skaffar barn, då du verkar vara i total avsaknad av empati utan vill trigga andras psykiska ohälsa. Ger det dig glädje? Sjukt. Sök hjälp.

TS: Du säger att du är trött på situationen - vad bra, då har du insikt om det. Försök när tankarna kommer att säg till dig själv att ok, här är en sån där tanke igen. Den tar jag tag i i övermorgon om den är kvar. (Ofta är den nog borta då.) Livet händer här och nu, oron är något som bara gör tillvaron sämre. Om det du oroar dig för händer - vad har då oron tillfört? Om det du oroar dig för inte händer - vad har då oron tillfört?

Så klokt! Tack! Ja, insikten har jag. Tror bara ibland att jag blir överväldigad av heltidsjobb med människor, tre barn och ett stort hus att sköta. Svårt att kliva ur och se situationen ur ett annat perspektiv. Men ditt tankesätt hjälper mig.

Oro är ju automatiserad hos mig.  Har alltid behövt oroa mig, även som barn. Mycket stress och oro i hemmet. Så fort jag tex tror jag upptäcker ett symtom på en sjukdom så blir jag lamslagen. Jag hinner inte ens värja mig. Hur ändrar man det? Det är inbyggt i min person.

• Anonym (J)
    Tecum skrev 2022-11-26 12:46:47 följande:

Jag är lite som du, hittar alltid saker att oroa mig för. Har svårt att känna glädje och njuta då det snart kommer att dyka upp nya problem. Eller så tänker jag på de jag redan har. Och det finns ju alltid saker att bekymra sig över även om det inte är något svårt eller allvarligt. Glaset är alltid halvtomt.

Tyvärr har jag ingen bra lösning. Har inte provat terapi men att det inte hjälper på dig gör mig inte mer sugen. Jag tror att vissa har det i sig helt enkelt och man måste leva med det. Försöka hitta och ordna saker att se fram emot.
    Jag trodde det skulle bli bättre när man blev äldre men tyvärr är det tvärtom...

Jag tänker iof att jag generellt är en ganska positiv person. Bara dålig på att hantera stress och oro. Eller att stå emot oro bör jag väl skriva. Oro är ju en del av livet men blir bara en enorm börda om den tar över. Sansad oro som gör att man agerar kan ju vara bra.

För mig har det gått upp och ner genom livet, det är lite värre just nu bara. Vet inte om klimakteriet ställer till det.

Terapi kan säkert hjälpa, behöver hitta rätt bara. Jag har tyckt att det hjälpt lite och för ett tag Iallafal.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (J) skrev 2022-11-26 18:38:12 följande:

Så klokt! Tack! Ja, insikten har jag. Tror bara ibland att jag blir överväldigad av heltidsjobb med människor, tre barn och ett stort hus att sköta. Svårt att kliva ur och se situationen ur ett annat perspektiv. Men ditt tankesätt hjälper mig.

Oro är ju automatiserad hos mig.  Har alltid behövt oroa mig, även som barn. Mycket stress och oro i hemmet. Så fort jag tex tror jag upptäcker ett symtom på en sjukdom så blir jag lamslagen. Jag hinner inte ens värja mig. Hur ändrar man det? Det är inbyggt i min person.

Jag är lite lagd som du. Med allt i media sista tiden om ALS tex är jag någon som extremt lätt skulle kunnat gå in i oro för det. För har vi inte alla snubblat på något ord ibland? Fått stickningar i någon hand nån gång? 

Jag har varit mer orolig. Men nu så gör jag som jag beskriver, jag skjuter upp oron några dagar - den får vänta att jag reagerar på den. Det hjälper mig mycket. Det och att jag landat i att jag inte vill oroa bort dagarna. De är för få för det även om man lever till 100. 

• Räkan77

Har du testat nätbaserad KBT? Tänker att det borde vara lättare att hinna med än vanlig terapi. 

• Anonym (J)
    Räkan77 skrev 2022-11-26 22:17:54 följande:

Har du testat nätbaserad KBT? Tänker att det borde vara lättare att hinna med än vanlig terapi. 

Ja, jag gick Mindlers KBT mot Hälsoångest. Den var ganska bra, särskilt det man kunde läsa som en del av terapin. Det stod bla att kroppen är brusig och att det ständigt händer saker som inte alltid går att förklara. Den tanken hjäpte mig.

Men sen ska man hålla i det nya mindsetet och det blir lätt att ens vanliga sätt tar över. Särskilt i en dålig period. Skulle kanske be om remiss till vanlig psykolog.

• Anonym (J)
    Anonym (Trams) skrev 2022-11-26 18:52:45 följande:

Jag är lite lagd som du. Med allt i media sista tiden om ALS tex är jag någon som extremt lätt skulle kunnat gå in i oro för det. För har vi inte alla snubblat på något ord ibland? Fått stickningar i någon hand nån gång? 

Jag har varit mer orolig. Men nu så gör jag som jag beskriver, jag skjuter upp oron några dagar - den får vänta att jag reagerar på den. Det hjälper mig mycket. Det och att jag landat i att jag inte vill oroa bort dagarna. De är för få för det även om man lever till 100. 

Min dröm är att sluta oroa mig jämt. Det är sååå energikrävande och ledsam. Verkligen slöseri på tid. Bättre att tag i saker. Men samtidigt kan det bli mycket att ta tag i om allt ska kollas upp när allt oroar.
Svar på tråden Alltid rädd för något, det tar jättemycket glädje från mitt liv. Nån mer?