• LottaoLotta

    250 istället för 400/500 folsyra

    Hej!
    Jag plussade snart för en vecka sedan och har för ungefär 3 månader sedan ätit folsyra. Började att äta 400 (som rekommenderas) innan graviditet. Köpte för en månad sen graviditetstabletter och hade missat att jag skulle ta två om dagen, har därför "endast ätit" 250 dagligen i en månad. Har varierad kost!

    Insåg detta idag och är nu i vecka 5. Kommer såklart äta enligt rekommendation. 

    Är det något att oroa sig för? Har det varit tillräckligt bra att senaste månaden fått i sig 250 + varierad kost för att motverka komplikationer? 

  • Svar på tråden 250 istället för 400/500 folsyra
  • Anonym (Nja)

    Den varierade kosten har inget med folsyra att göra. Det är bra att du ätit dina tabletter, se till att få i dig normal dos framöver.

  • LottaoLotta

    Som jag förstår det så är folat det "naturliga" medan folsyra är det "syntetiska". Kan därför inte dessa komplettera varandra om det har varit lite mindre mängd än önskat (250 folsyra).

    Vad räknas som folsyrebrist/folatbrist för att det ska vara farligt för barnet? 

  • Anonym (Nja)
    LottaoLotta skrev 2022-11-27 16:02:51 följande:

    Som jag förstår det så är folat det "naturliga" medan folsyra är det "syntetiska". Kan därför inte dessa komplettera varandra om det har varit lite mindre mängd än önskat (250 folsyra).

    Vad räknas som folsyrebrist/folatbrist för att det ska vara farligt för barnet? 


    Därför att det krävs så pass stora mängder att komma upp i samma som i en tablett, och att man har koll på vad man ska äta för att få i sig motsvarande. Tablett är lättare, och så klart lika bra för bebisen.

    Det finns ingen exakt gräns, det finns de som inte äter folsyra alls och får friska bebisar också, men självklart bättre att äta tillskott för att maxa bebisens chanser.
  • Anonym (Mfnf)

    För högt folsyra är väl inte heller bra? Är inte så påläst om detta utan blev bara nyfiken 

  • LottaoLotta

    Bra fråga! Om man tar 500 mg och äter vöööldigt varierat, blir det för mycket då?

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Mfnf) skrev 2022-11-27 16:38:45 följande:

    För högt folsyra är väl inte heller bra? Är inte så påläst om detta utan blev bara nyfiken 


    För mycket är ingen fara.
  • Anonym (Kostvetare)
    Anonym (Nja) skrev 2022-11-27 21:06:12 följande:
    För mycket är ingen fara.
    Även om äldre tråd vill jag tillägga här att, nej man kan inte överdosera genom att äta mer mat rik på folsyra... Då det inte kommer tas upp vid ett överskott.
    Men det är däremot viktigt att inte överdosera folysra (eller andra vitaminer) i kosttillskott. Vilket kroppen har svårare att reglera. Det kan hända om man tar till exempel en multivitamin+hemofer plus, som båda innehåller folsyra och järn som tillskott. Folsyra verkar vara ett ämne som är svårt att överdosera i sig... Men man bör generellt se till att inte överdosera kosttillskott, utan balansera med varierad kost. 
Svar på tråden 250 istället för 400/500 folsyra