• Anonym (Mamma)

    Han fick orosanmälan

    Jag har barn med en som jag inte längre är tillsammans med och han har umgänge med vårt barn vid bestämda tidpunkter. Men nu fick jag veta att han har fått en orosanmälan på sitt andra barn av skolan som är några år äldre.
    Eller i anmälan står det att båda föräldrarna är kallade (de lever inte tillsammans) för anmälan är ju om barnet och fått veta det är nog om händelser hos dem båda. Men är det något jag bör tänka på som också har barn med han ? 
    Han har tidigare fått en orosanmälan ang vårt barn men den lades ner men vad jag fått till mig sparas den i två år. 
    Rätta mig om jag har fel men är det som sagt något jag behöver göra nu för vårt barn skull.? Vårt umgänge är utformat att jag ska vara med största delen av tiden pga vissa omständigheter. 

  • Svar på tråden Han fick orosanmälan
  • Anonym (ppp)

    Om anmälan rör det äldre barnet enbart så rör det inte dig just nu, men om jag var du skulle jag ringa Soc och fråga. Det kan ju bli en större utredning när de väl kommit igång, om de anser att detta rör fler än ett barn. 

  • Anonym (förälder)

    Det beror ju varför anmälan är gjord och vad den handlar om.
    Om det är något pappan till ditt barn har gjort/gör mot barnet
    eller annat.
    Orosanmälan kan även handla om något som handlar om det barnet, vad han/hon gör osv och då involveras ju inte ditt barn.

    Vet du vad anmälan handlar om? tror du att även ditt barn kan inkluderas i det som anmälan gäller kan du ringa soc och fråga.

  • Anonym (Mamma)

    Vad jag fått till mig är att det rör barnet och det finns oro kring barnet. Och att det är för barnet talat med personal på skolan om hur han varit med om saker i boende förälders hem och en händelse hos pappa. Så jag tror det är rörande om hur han skulle möjligen fara illa i hemmen. Helt min gissning nu! 

  • Anonym (förälder)

    Om du tror att det även kan ha påverkat ditt barn kan du absolut ringa och höra dig för, tycker inte soc att det ska ha påverkat ditt barn kommer dom att säga det så ring och fråga annars kommer du oroa dig, bättre om soc i så fall kan avfärda det om det inte är aktuellt, annars kanske dom tar upp det även om du kanske inte kontaktas förens senare om dom tycker att det behövs..
    Bättre att ringa en gång för mycket, dom kommer ju att förstå din oro även om dom inte tycker att du behöver kontaktas.

Svar på tråden Han fick orosanmälan