• anonym2005

    Vikariera på annat jobb under föräldraledighet?

    Hej på er!

    En fundering som dök upp bara...

    Säg att du har en fast heltidsanställning på en arbetsplats och blir föräldraledig, under föräldraledigheten börjar du jobba som vikarie/timanställd inom samma bransch men i en annan kommun och ett annat företag. 
    Under dessa dagar du arbetar tar du inte ut föräldrapenning, och barnet har du ordnat passning för så något bidragsfusk är det inte tal om.

    Men, är detta enligt lagens mening tillåtet, eller är det både otillåtet och oetiskt? 

  • Svar på tråden Vikariera på annat jobb under föräldraledighet?
  • Anonym (Ja)

    Det är otillåtet och oetiskt. Du har ansökt om FL från ditt jobb, då ska du också vara det.

  • Anonym (Sandra)

    Utöver att du är föräldraledig på ditt ordinarie arbete så kan företaget och ha regler för bisysslor. 


    är det liknande som det du har ska du med stor sannolikhet rapportera det till arbetsgivaren. 

  • Anonym (Ellen)

    Om det faktiskt är så att du är anställd inom avtalet för kommun & region så är du skyldig enligt kollektivavtalet att informera arbetsgivaren att du har en så kallad bisyssla. Det kan du läsa rakt upp och ner i kollektivavtalet.  Så det är det första.
    Om du sen aktivt tjänstgör på denna bisyssla som inte är godkänd och dessutom under pågående föräldraledighet så blir det dubbelt fel.
    Kan du arbeta någon annanstans så har du inte rätt att vara frånvarande på premissen föräldraledig. 
    Din arbetsgivare kan vilja och anse att OM du har möjlighet och förmåga till arbete under föräldraledigheten så ska den förläggas hos dem, inte hos någon annan.
    Hur andra avtal ser på saken rent avtalsmässigt vet jag inte men normalt sett skulle jag inte tro att det tillåts utan att det är förankrat hos arbetsgivaren. 

  • Anonym (D)

    Problemet är snarast att det möjligtvis kan ses som avtalsbrott mot din arbetsgivare, och i värsta fall illojalitet. Beror väldigt mycket på vad du har för avtal också.

    Är du medlem i facket rekommenderar jag att prata med dem, för att få bättre koll på vad ditt avtal säger.

    I vissa fall skulle det ju vara svårt för arbetsgivaren att hävda att det är ett problem.

    Om man t.ex. i vanliga fall arbetar på en förskola som är öppen måndag-fredag, och kommunen inte har någon helgöppen förskola, är det ju knappast illojalt att under föräldraledigheten jobba på en jourförskola i en annan kommun på helgen när den andra föräldern är hemma med barnet.

    Samma sak om du i vanliga fall jobbar i skolan, men på helgerna håller i pass på SATS. 

    Går du in och jobbar hos en konkurrent till ditt företag, eller även om du väljer att jobba timmar någonstans när du istället skulle kunnat bryta/minska din föräldraledighet och jobba hos din vanliga arbetsgivare så blir situationen givetvis mer komplicerad.

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (D) skrev 2022-11-29 11:41:52 följande:

    Problemet är snarast att det möjligtvis kan ses som avtalsbrott mot din arbetsgivare, och i värsta fall illojalitet. Beror väldigt mycket på vad du har för avtal också.

    Är du medlem i facket rekommenderar jag att prata med dem, för att få bättre koll på vad ditt avtal säger.

    I vissa fall skulle det ju vara svårt för arbetsgivaren att hävda att det är ett problem.

    Om man t.ex. i vanliga fall arbetar på en förskola som är öppen måndag-fredag, och kommunen inte har någon helgöppen förskola, är det ju knappast illojalt att under föräldraledigheten jobba på en jourförskola i en annan kommun på helgen när den andra föräldern är hemma med barnet.

    Samma sak om du i vanliga fall jobbar i skolan, men på helgerna håller i pass på SATS. 

    Går du in och jobbar hos en konkurrent till ditt företag, eller även om du väljer att jobba timmar någonstans när du istället skulle kunnat bryta/minska din föräldraledighet och jobba hos din vanliga arbetsgivare så blir situationen givetvis mer komplicerad.


    Just det du beskriver är fall där det kan anses vara tillåtet. I verksamheten där jag arbetar så har arbetsgivaren godkänt bisysslan på grund av att det arbete man normalt utför sker på dagtid måndag-fredag och att det man är ute efter är ett kvällsjobb eller helger extra. 
    Dock ska man fortfarande informera arbetsgivaren och få sin bisyssla godkänd. 
  • Anonym (PV)

    Det får man inte, nej. Arbetsgivaren kan dock godkänna det om de är okej med det. 

  • Anonvm
    anonym2005 skrev 2022-11-28 20:17:37 följande:
    Men, är detta enligt lagens mening tillåtet, eller är det både otillåtet och oetiskt?
    Det finns ingen lag i världen som reglerar detta.

    Det du ev kan göra är att bryta mot ditt anställningsavtal, vilket mycket väl kan vara skäl för uppsägning.

    Hurvida det är oetiskt eller inte avgör bara du själv.
    Personligen anser jag att min arbetsgivare ska skita fullständigt i vad jag gör på tid som h*n ej betalar mig för.
    Min arbetsgivare äger inte mig, h*n har precis noll o intet med att göra hur jag väljer att spendera min lediga tid, oavsett om jag spelar tv-spel, hoppar fallskärm eller jobbar extra på grann-företaget.....
  • Anonym (PV)
    Anonvm skrev 2022-11-29 20:05:07 följande:
    Det finns ingen lag i världen som reglerar detta.

    Det du ev kan göra är att bryta mot ditt anställningsavtal, vilket mycket väl kan vara skäl för uppsägning.

    Hurvida det är oetiskt eller inte avgör bara du själv.
    Personligen anser jag att min arbetsgivare ska skita fullständigt i vad jag gör på tid som h*n ej betalar mig för.
    Min arbetsgivare äger inte mig, h*n har precis noll o intet med att göra hur jag väljer att spendera min lediga tid, oavsett om jag spelar tv-spel, hoppar fallskärm eller jobbar extra på grann-företaget.....
    Det är just det, det är inte din lediga tid. Den tiden skulle du egentligen ha varit på jobbet. 
  • Anonvm
    Anonym (PV) skrev 2022-11-29 20:47:01 följande:
    Det är just det, det är inte din lediga tid. Den tiden skulle du egentligen ha varit på jobbet. 
    Nä?

    Jag ska vara på jobbet när min arbetsgivare betalar mig för att vara det, tid som inte h*n betalar för har inte h*n med att göra.

    Enligt min egen etik och moral då.
  • Anonym (D)

    Det är inte straffbart på det sättet att man kan dömas till fängelse eller krävas på böter om man arbetar någon annanstans under föräldraledigheten.

    Däremot kan det bryta mot avtal man har med sin arbetgsivare, och skulle potentiellt kunna vara grund för avsked. 

    Många arbetsgivare kräver att man åtminstone rapporterar in andra jobb man har, också för att de som arbetsgivare kan få kostnader om arbetstagaren blir sjuk p.g.a. för mycket jobb. Risken finns ju också att man är för trött för att göra ett bra jobb på sitt vanliga jobb. Andra skäl kan ju vara att man inte vill att arbetstagaren jobbar hos en konkurrent. När det gäller extrajobb under föräldraledighet vill kanske arbetsgivaren ha "första tjing" på arbetstagarens tid, och kunna utnyttja sin kunniga personal snarare än att någon annan ska få dra nytta av arbetstagaren.

    Ska man extrajobba hos sin arbetsgivare gäller det dock att få dokumenterat skriftligt att det inte ska påverka antalet perioder man kan ta föräldraledighet, så att ett inhopp inte innebär att man anses ha förbrukat en av sina tre föräldraledighetsperioder under året. 

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (D) skrev 2022-11-29 21:43:18 följande:

    Det är inte straffbart på det sättet att man kan dömas till fängelse eller krävas på böter om man arbetar någon annanstans under föräldraledigheten.

    Däremot kan det bryta mot avtal man har med sin arbetgsivare, och skulle potentiellt kunna vara grund för avsked. 

    Många arbetsgivare kräver att man åtminstone rapporterar in andra jobb man har, också för att de som arbetsgivare kan få kostnader om arbetstagaren blir sjuk p.g.a. för mycket jobb. Risken finns ju också att man är för trött för att göra ett bra jobb på sitt vanliga jobb. Andra skäl kan ju vara att man inte vill att arbetstagaren jobbar hos en konkurrent. När det gäller extrajobb under föräldraledighet vill kanske arbetsgivaren ha "första tjing" på arbetstagarens tid, och kunna utnyttja sin kunniga personal snarare än att någon annan ska få dra nytta av arbetstagaren.

    Ska man extrajobba hos sin arbetsgivare gäller det dock att få dokumenterat skriftligt att det inte ska påverka antalet perioder man kan ta föräldraledighet, så att ett inhopp inte innebär att man anses ha förbrukat en av sina tre föräldraledighetsperioder under året. 


    Bra tillägg!
  • GGN

    Du har skrivit på ett avtal att du "tillhör" arbetsgivaren. Gillar du inte det är det bara att säga upp sig. 


    Anonvm skrev 2022-11-29 21:28:53 följande:
    Nä?

    Jag ska vara på jobbet när min arbetsgivare betalar mig för att vara det, tid som inte h*n betalar för har inte h*n med att göra.

    Enligt min egen etik och moral då.
  • Anonvm
    GGN skrev 2022-11-30 08:07:16 följande:

    Du har skrivit på ett avtal att du "tillhör" arbetsgivaren. Gillar du inte det är det bara att säga upp sig.


    Jag väljer perspektivet att om denna arbetsgivare anser sig ha rätt att styra mitt liv utanför den tid h*n betalar mig för så får h*n se sig om efter någon annan att anställa...

    Jag kan garantera dig att min AG har mer att förlora på att jag säger upp mig än tvärtom.
    Det perspektivet skulle väldigt många må otroligt bra av att anamma, ingen mår bra av att leva ett liv som ständigt går ut på att vara sin AG till lags och leva i fruktan att bli uppsagd... Om ni inte hört så avskaffades slaveriet för rätt länge sen nu.
  • Anonym (Ellen)
    Anonvm skrev 2022-11-30 17:15:45 följande:
    Jag väljer perspektivet att om denna arbetsgivare anser sig ha rätt att styra mitt liv utanför den tid h*n betalar mig för så får h*n se sig om efter någon annan att anställa...

    Jag kan garantera dig att min AG har mer att förlora på att jag säger upp mig än tvärtom.
    Det perspektivet skulle väldigt många må otroligt bra av att anamma, ingen mår bra av att leva ett liv som ständigt går ut på att vara sin AG till lags och leva i fruktan att bli uppsagd... Om ni inte hört så avskaffades slaveriet för rätt länge sen nu.
    Du har rätt att känna så och tycka så om du vill. Det kan vara sunt med distans.
    Men avtal och lagar är just avtal och lagar och står det att man ska upplysa sin arbetsgivare om bisyssla så är det så. 
    Det kan man "tycka" vad man vill om. 
    Man är inte livegen men det är få som är oumbärliga också. 
  • GGN
    Anonvm skrev 2022-11-30 17:15:45 följande:
    Jag väljer perspektivet att om denna arbetsgivare anser sig ha rätt att styra mitt liv utanför den tid h*n betalar mig för så får h*n se sig om efter någon annan att anställa...

    Jag kan garantera dig att min AG har mer att förlora på att jag säger upp mig än tvärtom.
    Det perspektivet skulle väldigt många må otroligt bra av att anamma, ingen mår bra av att leva ett liv som ständigt går ut på att vara sin AG till lags och leva i fruktan att bli uppsagd... Om ni inte hört så avskaffades slaveriet för rätt länge sen nu.
    Det behöver ju inte vara svart eller vitt. Jag tar ingen skit och har sagt upp mig från ett par jobb där jag inte blivit respekterad. Men det går åt båda håll. 
  • Anonym (Bisyssla)

    På min arbetsplats är det tillåtet att ha en bisyssla (dvs utföra annat arbete på ledig tid), men denna måste godkännas av arbetsgivaren först. Konkurrerande bisyssla godkäns aldrig, samt är grund för avsked, dvs jag får inte utföra arbete åt annat företag inom samma bransch på min lediga tid. Då kan jag kyssa farväl till jobbet.

    Sedan kan man komma och påstå att "min arbetsgivare äger inte mig" precis hur mycket man vill - är sam fast anställd har man skrivit ett avtal med sin arbetsgivare och det är avtalet som gäller. Bryter man mot ingånget avtal blir man kickad, så enkelt är det.

  • Anonvm
    Anonym (Ellen) skrev 2022-11-30 19:00:05 följande:
    Men avtal och lagar är just avtal och lagar
    Vilken lag reglerar detta?
    GGN skrev 2022-11-30 20:01:47 följande:
    Det behöver ju inte vara svart eller vitt. Jag tar ingen skit och har sagt upp mig från ett par jobb där jag inte blivit respekterad. Men det går åt båda håll. 
    Anonym (Bisyssla) skrev 2022-11-30 20:22:06 följande:

    På min arbetsplats är det tillåtet att ha en bisyssla (dvs utföra annat arbete på ledig tid), men denna måste godkännas av arbetsgivaren först. Konkurrerande bisyssla godkäns aldrig, samt är grund för avsked, dvs jag får inte utföra arbete åt annat företag inom samma bransch på min lediga tid. Då kan jag kyssa farväl till jobbet.

    Sedan kan man komma och påstå att "min arbetsgivare äger inte mig" precis hur mycket man vill - är sam fast anställd har man skrivit ett avtal med sin arbetsgivare och det är avtalet som gäller. Bryter man mot ingånget avtal blir man kickad, så enkelt är det.


    Det är ju upp till var och en givetvis, men jag har då noll intresse att arbeta åt en AG som känner att h*n har rätt kräva denna respekt av mig.

    Som simpel anställd ÄR det i mina ögon just så svart-vitt. Att arbeta är endast ett sätt att omvandla tid till pengar.
    Jag är på min arbetsplats för att jag får betalt för att vara där. Jag utför det arbete min arbetsledare tilldelar mig eftersom de betalar mig för min tid och under denna tid utför jag det arbete jag blir tilldelad.
    När arbetstiden är slut och betalningen upphör så kan de dra åt hel*ete.
    Vad jag gör efter att jag stämplat ut och slutat få betalt har de precis inget med att göra. De får börja ha åsikter när klockan är dags att stämpla in igen dagen därpå.

    Jag blir f*n snudd på upprörd att någon ens ifrågasätter detta grundresonemang.
    Om jag slutar kl 16 och ska börja igen kl 07 dagen efter så frågar väl för hel*ete inte jag min AG om h*n anser mina aktiviteter tiden där emellan acceptabla? Vem gör det? Varför? Vem känner ens ett behov att informera sin AG vad man gör på tiden mellan arbetspassen?

  • Anonym (Bisyssla)

    För att bisysslan konkurrerar med din arbetsgivares verksamhet. Det är inget konstigt alls. Du kan kräva din rätt att få arbeta med vad du vill på din fritid, men då kommer många arbetsgivare säga "Ok varsågod, men då kickar vi dig och anställer vi någon annan." Och du kan glömma att försöka processa och hävda att uppsägningen är olaglig, arbetsdomstolen kommer att ta arbetsgivarens sida. Det hela kallas lojalitetsplikt och är något som du som arbetstagare har en skyldighet att visa din arbetsgivare.

  • Anonym (Ellen)
    Anonvm skrev 2022-11-30 21:36:55 följande:
    Vilken lag reglerar detta?
    GGN skrev 2022-11-30 20:01:47 följande:
    Det behöver ju inte vara svart eller vitt. Jag tar ingen skit och har sagt upp mig från ett par jobb där jag inte blivit respekterad. Men det går åt båda håll. 


    Du har till exempel Lag om offentlig anställning som jag skulle säga omfattar ganska många på svensk arbetsmarknad. 
Svar på tråden Vikariera på annat jobb under föräldraledighet?