• jiffylump

Millimeterjämställdhet

Läser man lite ser man rätt snabbt att det finns en sorts besatthet av millimeterjämställdhet, ingen får vara bättre eller sämre utan grupperna är precis likadana.Väldigt vanligt att det infogas ett "men kvinnor/män är precis likadana" ungefär som att det skulle vara relevant.

Varför är det så viktigt att grupperna ska vara likadana för många?

Är det här endast ett forumfenomen som saknar praktisk verklighetsförankring utanför debattforum?

• Svar på tråden Millimeterjämställdhet
  • Anonym (jiffylump)
    Postman skrev 2022-11-29 22:26:00 följande:

Ja det har blivit ett patetiskt skyttegravskrig där båda sidorna desperat försöker hitta flest positiva eller negativa egenskaper om varandra. Det har faktiskt blivit sjukt tröttsamt. 

Jag tror det mest är ett storstadsfenomen bland en elit samt ett internetfenomen. Normalinvånaren har fullt upp i sin vardag och varken hinner eller orkar bry sig. Det finns mycket annat som är betydligt viktigare för dem.

Det var en bra förklaring, den köper jag också. Ligger mycket i det, förmodligen en ganska liten grupp som använder tillgängliga plattformar och därför syns en del just där.
  • Tukt

Är det inte bättre att säga vad man vill ha, i stället för att ifrågasätta vad andra vill ha?
    Vad är det man vill ha om man inte vill ha rättvisa?
    Om man tycker människor är "godhetsknarkare", och det är något dåligt. Vad är det man vill ha i stället?

• Citronella
     Rimligt då den största orättvisan av dem alla är att män lever kortare?

Det går inte att göra något åt, det är precis som att det är orättvist att bara kvinnor kan föda barn eller amma. 
  • Citronella
    Bygger fortfarande på frivillighet. Får väl löneförhandla bättre då eller starta eget. Det finns många män som bor ensamma utan att det blir en sanitär olägenhet. Strunta i att skaffa barn då. Så det är ju helt frivilligt påtaget arbete.

Varför anser du att du ska slippa göra saker hemma, tjäna mer och lättare få chefsposition bara för att du är man? 
  • Anonym (Peter)
    Tow2Mater skrev 2022-11-29 20:29:53 följande:

Internationella mansdagen gick de flesta förbi utan att media nämnde den. Internationella kvinnodagen har stora rubriker på de flesta mediers förstasidor om alla sätt att uppmärksamma den på.

Är det män som lyfter fokus på kvinnodagen?
    Är det män som lyfter fokus på mansdagen?

Nej, vi är generellt ganska obrydda tills det drabbar oss, jag är likadan. (Jag är en sån man brukar skoja om, som började se snedfördelningen när jag fick en dotter...)
  • Anonym (Peter)
    jiffylump skrev 2022-11-29 19:00:42 följande:
    Väldigt vanligt att det infogas ett "men kvinnor/män är precis likadana" ungefär som att det skulle vara relevant.
    Jag tror aldrig jag hört det här, däremot att män och kvinnor ska ha samma (likadana, för att använda dina ord) skyldigheter och rättigheter. Och möjligheter.
  • Anonym (Biologi)
    Tow2Mater skrev 2022-11-29 22:09:27 följande:
    Demonstration mot vad?

Vilken media menar du skrev om mansdagen?
    Varför ville du uppmärksamma den internationella mansdagen, om nu allt fungerar så superbra för män runt om i världen?

Jag antar att du ville uppmärksamma dagen för att visa på de orättvisor som män drabbas av. Då kan man ju demonstrera mot detta, eller hur? 

Men som vanligt är det någon annan som ska göra jobbet. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Peter) skrev 2022-11-30 08:55:08 följande:
    Är det män som lyfter fokus på kvinnodagen?
    Är det män som lyfter fokus på mansdagen?

Nej, vi är generellt ganska obrydda tills det drabbar oss, jag är likadan. (Jag är en sån man brukar skoja om, som började se snedfördelningen när jag fick en dotter...)
    Ar majoriteten mediapersoner (brukade vara journalister, men nu är ju det begreppet inte riktigt rätt) män eller kvinnor? borde det spela roll?
  • Tow2Mater
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-30 10:20:57 följande:
    Varför ville du uppmärksamma den internationella mansdagen, om nu allt fungerar så superbra för män runt om i världen?

Jag antar att du ville uppmärksamma dagen för att visa på de orättvisor som män drabbas av. Då kan man ju demonstrera mot detta, eller hur? 

Men som vanligt är det någon annan som ska göra jobbet. 
    Helping Men and Boys var årets tema. Hur skulle en demonstration bidra?

Det är de kulturella kraven, förväntningarna, påbuden och förbuden kring hurudan en man ska vara som upplevs som problematiska för många.
    Mansdagen är ett sätt att uppmärksamma problematiken kring mannens sociala roll i en tid då normerna omprövats drastiskt. (ref. Yle)
  • Anonym (Kaffedraken)

Jag tror att den här tråden kommer att reta upp en del.
    Det är vad jag tror.

Jag har själv retat mig på att jag tycker kvinnor kan bete sig på ett visst sätt. Jag kanske har fel eller rätt.
    Det viktigaste är att jag insett att det inte är nåt att bråka om.
    Kvinnor och män är lika på många sätt. Och så har vi olikheter.

Det är som det är.

Som man så tror jag att det enda man kan göra är att vara snäll mot kvinnor. Och hoppas att kvinnor vill vara snälla mot män.

• Tukt
    Tow2Mater skrev 2022-11-30 12:39:29 följande:
    Ar majoriteten mediapersoner (brukade vara journalister, men nu är ju det begreppet inte riktigt rätt) män eller kvinnor? borde det spela roll?
    Antalet män och kvinnor som är anställda som journalister är relativt lika, men med en marginell övervikt av kvinnor.
    I det som sedan publiceras är det en märkbar övervikt av män, som kommer till tals.
    Vad som sedan får utrymme styrs sedan mindre av kön, och vad som faktiskt händer. En icke existerande händelse får sällan lika mycket utrymme som en som faktiskt blir av.
  • Anonym (Biologi)
    Tow2Mater skrev 2022-11-30 12:43:26 följande:
    Helping Men and Boys var årets tema. Hur skulle en demonstration bidra?

Det är de kulturella kraven, förväntningarna, påbuden och förbuden kring hurudan en man ska vara som upplevs som problematiska för många.
    Mansdagen är ett sätt att uppmärksamma problematiken kring mannens sociala roll i en tid då normerna omprövats drastiskt. (ref. Yle)
    En demonstration skulle synliggöra problemet. 

Men det är lättare att tycka någon annan ska göra det. 
  • Anonym (Henologen)
    Citronella skrev 2022-11-30 08:29:20 följande:
    Det går inte att göra något åt, det är precis som att det är orättvist att bara kvinnor kan föda barn eller amma. 
    Är det så, rent biologiskt?

Kanske mansrollen vs kvinnorollen är det som ger skillnaden? Olika yrken, alkohol, rökning, inställning till vårdsökande etc. Det är ju trots allt mest män som är hemlösa, missbrukar, kör ihjäl sig, undviker vård etc. i större utsträckning.

• Anonym (Peter)
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-30 13:11:40 följande:
    En demonstration skulle synliggöra problemet. 

Men det är lättare att tycka någon annan ska göra det. 

Du menar att vi män tycker kvinnor ska fixa demonstrationer för oss?

Jo. Så är det nog.
    Jag är inte ens säker på att jag skulle gå på en demonstration, än mimdre ordna den.
    Däremot diskuterar jag gärna, både i fikarummet och på forum.

Svar på tråden Millimeterjämställdhet