• Anonym (lilly­)
    Wed 30 Nov 2022 16:51
    1720 visningar
    6 svar
    +1
    6
    1720

    Ersättning från barnförsäkring - bipolär sjukdom

    Hej!
    Jag har fått diagnosen bipolär sjukdom typ 2. Jag fick denna diagnos en månad efter jag fyllde 25. Men jag ringde till mitt försäkringsbolag (Trygg-Hansa) och hon sa att jag kan ansöka om ersättning ändå då jag hade barnförsäkring när alla mina problem började (2011, 13 år). Jag har även GAD och haft depression. Diagnosen GAD fick jag innan 25 års ålder. Det är väldigt många vårdgivare och läkarbesök under dessa år. Dom har nu fått in en fullmakt och jag har skickat in alla datum och vårdgivare så att dom kan begära ut journalerna. Jag har varit sjukskriven 50% i cirka 2 månader nu. Det jag undrar, är det någon som fått ersättning för detta eller psykisk ohälsa överlag? Kommer jag få nånting? 
    Tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Ersättning från barnförsäkring - bipolär sjukdom
  • Anonym (Abc)
    Wed 30 Nov 2022 17:22
    #1

    Står det inte i ditt försäkringsbrev vad som täcks?

  • Anonym (lilly­) Trådstartaren
    Wed 30 Nov 2022 17:30
    #2

    Jag kan tyvärr inte se vad som täcktes i min barnförsäkring. Eftersom att jag har fyllt 25 nu så ser jag bara vuxenförsäkringen. Jag vet bara att ersättningsbeloppet uppgick till 940 000:-. 

  • Anonym (Abc)
    Wed 30 Nov 2022 18:50
    #3
    Anonym (lilly) skrev 2022-11-30 17:30:50 följande:

    Jag kan tyvärr inte se vad som täcktes i min barnförsäkring. Eftersom att jag har fyllt 25 nu så ser jag bara vuxenförsäkringen. Jag vet bara att ersättningsbeloppet uppgick till 940 000:-. 


    Ah ok, ja då förstår jag. Inga gamla handlingar sparade heller så antar jag. 
  • Anonym (Stina­)
    Wed 30 Nov 2022 19:04
    #4

    Det är väl bara att du söker fram villkoren för Trygg Hansas barnförsäkring och läser där?
    Alternativt ringer en handläggare för att få veta specifikt vad som gäller för dig. 
    Var du försäkrad då sjukdomen inträffade och det är en sjukdom som omfattas av försäkringen så lär du få pengar utbetalda.
    Det kan vara engångsbelopp, det kan vara pengar att täcka vissa behandlingar (om det har behövts genom åren) och det kan vara ersättning/livränta framåt i tiden om det är så att du inte kommer kunna jobba heltid som vuxen exempelvis.
    Men ring dem, de är bra att ha att göra med. 

  • Anonym (lilly­) Trådstartaren
    Thu 1 Dec 2022 19:44
    #5
    Anonym (Abc) skrev 2022-11-30 18:50:01 följande:
    Ah ok, ja då förstår jag. Inga gamla handlingar sparade heller så antar jag. 
    Jo jag hittade faktiskt gamla villkor från dom åren. Och det är väldigt luddigt! Men när jag pratat med försäkringsbolaget så kan jag bara få ersättning om jag varit sjukskriven 6 månader i följd eller om jag har fått beviljat omvårdnadsbidrag. Jag har inte något av dom två. Så då undrar jag ju lite vad jag söker för? Jag frågade även dom om det ens var någon idé att anmäla detta. Och enligt dom så skulle jag ju absolut göra det men om jag ändå inte kan få någon ersättning så känns det ju dumt? men jag kommer fortsätta vara sjukskriven så som det känns nu! Vi får se vad dom kommer fram till. Nu har dom iallafall begärt ut mina journaler. 
  • Anonym (lilly­) Trådstartaren
    Thu 1 Dec 2022 19:47
    #6
    Anonym (Stina) skrev 2022-11-30 19:04:20 följande:

    Det är väl bara att du söker fram villkoren för Trygg Hansas barnförsäkring och läser där?
    Alternativt ringer en handläggare för att få veta specifikt vad som gäller för dig. 
    Var du försäkrad då sjukdomen inträffade och det är en sjukdom som omfattas av försäkringen så lär du få pengar utbetalda.
    Det kan vara engångsbelopp, det kan vara pengar att täcka vissa behandlingar (om det har behövts genom åren) och det kan vara ersättning/livränta framåt i tiden om det är så att du inte kommer kunna jobba heltid som vuxen exempelvis.
    Men ring dem, de är bra att ha att göra med. 


    Jag läste villkoren och försäkringsbolaget har förövrigt hjälpt mig väldigt mycket och varit toppen! Men i mina villkor så står det att försäkringen inte täcker psykiska störningar med ICD F70-F99 men bipolär sjukdom är F31. Så då täcker det väl? Men som jag skrev till hon längre upp så kan jag bara få ersättning om jag har haft omvårdnadsbidrag eller varit sjukskriven 6 månader i följd. Inte ersättning för diagnosen i sig! 
Svar på tråden Ersättning från barnförsäkring - bipolär sjukdom