• Upptaget

    Lågt P-ferritin, vad innebär det?

    Har fått tillbaka mina blodprover och kollat igenom. Olika typer av järn prover (förstår typ hälften). Men hade iallafall ett värde på 6 i P-ferritin. Ganska lågt va?
    Vad innebär det? 
    Läste att S-ferritin är järndepåer. Så vad är P-ferritin då? Måste jag ta tillskott nu?
    Har inte blivit kontaktad av läkaren ännu, men vill börja med tillskott redan nu om det är det som behövs. 

    Någon kunnig på detta?

  • Svar på tråden Lågt P-ferritin, vad innebär det?
  • S c h n a

    S- och P- står bara för om ferritinet blivit mätt i serum eller plasma. Oavsett är det lågt, men man behöver titta på resten av dina prover för att säga något om det. 

  • Jag är bara jag

    Jag hade 8 en gång och blev ordinerad järntabletter. Åt Sideral Forte vilket inte pajar magen så dom rekommenderar jag starkt.

  • Upptaget
    S c h n a skrev 2022-12-01 16:01:43 följande:

    S- och P- står bara för om ferritinet blivit mätt i serum eller plasma. Oavsett är det lågt, men man behöver titta på resten av dina prover för att säga något om det. 


    Ok tack. Resten av järn proverna var normala. Inom referens. 
  • Upptaget
    Jag är bara jag skrev 2022-12-01 17:46:02 följande:

    Jag hade 8 en gång och blev ordinerad järntabletter. Åt Sideral Forte vilket inte pajar magen så dom rekommenderar jag starkt.


    Tack. Fick duroferon. Tagit det för längesedan, minns inte hur det påverkade magen.
    Vet du om man kan kombinera tablett med Blutsaft? Eller blir det "för mycket"?
  • Upptaget
    erikaABC skrev 2022-12-01 17:38:51 följande:

    Ja du har lågt blodvärde och behöver tillskott
    Tex Blutsaft eller Niferex


    Tack har både tabletter och Blutsaft hemma. 
  • Jag är bara jag
    Upptaget skrev 2022-12-01 19:55:28 följande:
    Tack. Fick duroferon. Tagit det för längesedan, minns inte hur det påverkade magen.
    Vet du om man kan kombinera tablett med Blutsaft? Eller blir det "för mycket"?
    Blutsaft är blahablaha vad gäller järninnehåll så det kan du skippa hur som helst. Du ser ju om du tål Duroferon, annars kan du byta till Sideral.
Svar på tråden Lågt P-ferritin, vad innebär det?