• Anonym (Less)

Betala för obligatorisk aktivitet på jobbet

Hej!
    Fick idag reda på att chefen bestämt att vi på företaget ska ha adventsfika på en lokal resturang. Det kostar 240 kr per person och det ska vi betala själva. Det är obligatoriskt under arbetstid (14-15.30) och det ska vara teambildning och planering inför våren. Kan arbetsgivaren verkligen kräva av oss att stå för kostnader på obligatorisk arbetstid? För att vara där behöver man betala, går alltså inte att delta utan att köpa fikapaket.
    Jag är ensamstående till tre barn, är knappt så jag har så det kan gå runt till julen nu, vill inte behöva betala för att jobba.

• Svar på tråden Betala för obligatorisk aktivitet på jobbet
  • ventilera mera

Som alla säger: nej. Låter helt galet, men det finns så mycket konstiga människor.

Jag jobbar fackligt och fick förra året en fråga från en medlem som jobbar på en skola.
    De hade fått till sig att det var dags för julbord. Detta skulle ske på en lokal i stan, och det var obligatoriskt för alla. Personalen i en klass hade en kollega i riskgrupp och tackade nej för hennes skull. Rektorn blev vansinnig och skällde ut dem och meddelade att om de inte skulle komma så fick de ta semester eller kompledigt. 
    De frågade då om de skulle gå på arbetstid, men nej, de skulle gå på kvällstid. 
    De frågade då om de som skulle gå alltså skulle räkna det som arbetstid och därmed få tillbaka tiden vid annat tillfälle, men nej, inte det heller.
    Hon hade alltså tänkt att det skulle vara obligatoriskt, men på fritiden, och utan ersättning i tid - och att man skulle få "betala" med komp eller liknande om man inte gick. 
    Tankevurpa deluxe.

• olof 45
    ventilera mera skrev 2022-12-01 16:06:42 följande:

Som alla säger: nej. Låter helt galet, men det finns så mycket konstiga människor.

Jag jobbar fackligt och fick förra året en fråga från en medlem som jobbar på en skola.
    De hade fått till sig att det var dags för julbord. Detta skulle ske på en lokal i stan, och det var obligatoriskt för alla. Personalen i en klass hade en kollega i riskgrupp och tackade nej för hennes skull. Rektorn blev vansinnig och skällde ut dem och meddelade att om de inte skulle komma så fick de ta semester eller kompledigt. 
    De frågade då om de skulle gå på arbetstid, men nej, de skulle gå på kvällstid. 
    De frågade då om de som skulle gå alltså skulle räkna det som arbetstid och därmed få tillbaka tiden vid annat tillfälle, men nej, inte det heller.
    Hon hade alltså tänkt att det skulle vara obligatoriskt, men på fritiden, och utan ersättning i tid - och att man skulle få "betala" med komp eller liknande om man inte gick. 
    Tankevurpa deluxe.

Löste sig den situationen?
  • Egon den stora

Har hört talas alla möjliga konstiga saker gällande sånt här,  men du kan ju inte behöva betala saker privat för att vara med på en obligatorisk jobbaktivitet. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Självklart ska arbetsgivaren stå för kostnaden om det är obligatoriskt. Du är säkert inte ensam om att reagera TS. Många har det ekonomiskt tufft idag, men även de som inte har det vill inte slänga ut 240 spänn på något de inte har valt själva. Jag skulle inte göra det, även fast vi har råd. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-12-05 17:53:14 följande:

Självklart ska arbetsgivaren stå för kostnaden om det är obligatoriskt. Du är säkert inte ensam om att reagera TS. Många har det ekonomiskt tufft idag, men även de som inte har det vill inte slänga ut 240 spänn på något de inte har valt själva. Jag skulle inte göra det, även fast vi har råd. 

Om inte annat är det en principsak skulle jag säga. Jag skulle tvärvägra. Det skulle också förvåna mig om stället vägrade släppa in en för att man inte kommer att fika, när det gäller ett abonnerat sällskap.
  • ventilera mera
    olof 45 skrev 2022-12-02 12:08:50 följande:
    Löste sig den situationen?
    Ja absolut. Vi har ett samverkansavtal med arbetsgivaren och jag sitter i toppen av det "trädet" så det räckte med ett litet samtal med områdeschefen som höll med om att rektorn hade snurrat till det och ringde och rättade till saker. 
  • Anonym (Ordning)
    ventilera mera skrev 2022-12-06 10:47:20 följande:
    Ja absolut. Vi har ett samverkansavtal med arbetsgivaren och jag sitter i toppen av det "trädet" så det räckte med ett litet samtal med områdeschefen som höll med om att rektorn hade snurrat till det och ringde och rättade till saker. 
    Du glömde visst att du heter "Less" i den här tråden!

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ordning) skrev 2022-12-06 14:00:59 följande:
    Du blandar ihop två personer. De är inte samma.
  • ventilera mera
    Anonym (Ordning) skrev 2022-12-06 14:00:59 följande:
    Haha, nej det kan jag inte påstå att jag gjorde. Det är inte jag som startat tråden. 
  • Anonym (Förskola)

Inte riktigt samma sak, men kan chefen tvinga en att betala 200 kr i personalkassa varje månad för aktiviteter och after work/fika/saker till personalrummet etc. Med motivationen att allt är så mycket dyrare nu, så företaget har inte råd att betala allt själv. 

• Ascendere

Självklart kan inte arbetsgivaren kräva att ni betalar själva för arbetsaktiviteter, det ska Arbetsgivaren så för.

är det privat, kommunal eller statlig verksamhet?

• Anonym (what?)
    Anonym (Förskola) skrev 2023-09-07 20:51:54 följande:

Inte riktigt samma sak, men kan chefen tvinga en att betala 200 kr i personalkassa varje månad för aktiviteter och after work/fika/saker till personalrummet etc. Med motivationen att allt är så mycket dyrare nu, så företaget har inte råd att betala allt själv. 

Det låter helt galet...blir mållös faktiskt.

Okej om man hade det så på en fet konsultavdelning inom IT men de som jobbar på föris är ju inte miljonärer precis.
  • Anonym (Förskola)

Det är en privat verksamhet, jag är själv fundersam på om det faktiskt är okej för chefen att begära detta. Det är frivilligt, men om man inte bidrar så får man inte vara med på aktiviteter.

• Anonym (Chef)

Givetvis kan chefen inte kräva att ni ska betala för team building-aktiviteter, något slags "klasskassa" för vuxna människor etc. Det ska arbetsgivaren/företaget bekosta.

Jag är själv enhetschef. Det har hänt någon mycket enstaka gång att min chef har sagt nej till något jag velat göra med/för mina medarbetare, och då har jag i så fall bekostat det ur egen ficka. Typ smörgåstårta på fredag för att fira fina siffror etc.

Sen kan det förstås hända att arbetsgrupper tar egna initiativ, som vinlotterier och sånt, som delas mellan alla som är med på det och som är helt frivilligt.

Men obligatoriska saker och som sker på arbetstid och/eller i jobbsyfte ska givetvis arbetsgivaren stå för. Man betalar inte för att få jobba.

• Anonym (Galet)
    Anonym (Förskola) skrev 2023-09-07 20:51:54 följande:

Nej, sådant ska vara frivilligt.

Däremot kan de ju dra in på kaffe och andra trevligheter så att de som vill ha det får köpa själva. 
  • Pixie99

Ibland åker man på att betala för saker som parkering för liknande evenemang, men jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om att man förväntas stå för något så dyrt som 240 kronor ur egen ficka. Jag skulle gå dit eftersom det är ett arbetsmöte, men jag skulle aldrig i livet betala för något "fikapaket".

Svar på tråden Betala för obligatorisk aktivitet på jobbet