• clarababa

    Hur söver man en bebis utan tutte eller napp?

    Hej!
    Jag ammar min fyramånaders bebis tillsömns varje natt.
    En natt varannan helg tar pappan bebis så att jag ska få sova ostört men jag blir ändå väckt varje natt på grund av att pappan inte lyckas söva honom.

    Pappan vaggar bebis till sömns men så fort han lägger ner honom i våran bedside crib så vaknar bebis. Han tar ej napp MEN han tar flaska.

    Har ni några supertips på hur pappan får bebis att sova utan tutte utan att behöva väcka mig?!

  • Svar på tråden Hur söver man en bebis utan tutte eller napp?
  • Anonym (Sluta amma på natten)

    Om bebis växer som han skall är nog bästa tipset att avänja honom från amning på natten. Det blir några jobbiga nätter men värt det sedan när man slipper amma på natten 

  • Räkan77

    Jag skulle inte sluta nattamma en fyramånaders. Ligger du i sängen när pappan har bebisen? Då känner hem nog av din lukt och blir amningssugen. Bästa är nog om du sover någon annanstans den natten. 

  • Cusoon

    Jag tycker det är för tidigt att sluta nattamma barnet. Det klart det blir knepigt om pappan ska flaskmata dom nätter du vill sova själv men sen ger du tutten igen, det tycker jag säger sig självt varför, det blir förvirrande för barnet, barnet känner också lukten av dig när ni sover i samma rum. Vill du inte nattamma alls då är mitt bästa tips att sova i separata rum och helt gå över till flaska på kväll och natt, även när det är din tur. Mat på natten behöver barnet några månader till iaf. Barn känner trygghet att få samma rutiner varje dag. 

  • clarababa

    Tack för alla svar! Jag sover inte i samma rum dessa nätter.
    Pappan matar bebis med ersättning och försöker sedan vagga till sömns. 


    Jag håller med om att det är för tidigt att sluta nattamma. Då är det kanske som Cusoon säger att bebis blir förvirrad av flaska Istället för tutte på natten. Dock får bebis 2-3 flaskor per dag.

    Har funderat på att av olika anledningar sluta amma och endast ge ersättning. Men då är jag rädd att vi aldrig kommer att få sova eftersom bebis inte tar napp. Frågan är om han hade börjat ta napp om han bara fick flaska i och med att konsistensen på nappen är liknande flaskan? Har ni någon erfarenhet av det? :)

  • Cusoon

    Alla barn gillar inte napp men visst kan du prova olika sorters nappar också, endel barn trivs med att suga på sina fingrar eller en snuttefilt. Har du provat ge barnet en filt?

    Om du vill sluta amma helt så gör det. Ersättning fungerar likabra. 

  • Anonym (P)

    Om pappan ger flaska när barnet ligger i sängen? 


    Att sluta äta på natten vid fyra månader låter lite tidigt men ni kan gå över helt och hållet till flaska. Det är helt ok att göra så. Mitt ena barn vaknade väldigt ofta och hade hon tagit flaska hade vi utan tvekan gjort så. (Jag mådde mycket dåligt av sömnbristen.)

  • Jårdi

    Har ni testat att pappan lägger sig bredvid och sover med bebis efter att han har gett ersättning?

  • clarababa

    Har provat att ge bebis en snuttefilt att suga på och han suger lite grann. Tummen har han hittat för ett par dagar sedan så förhoppningsvis kanske har blir en tummsugare haha.

    Vi ska testa att pappa ger flaskan när bebis ligger ner.

    Pappan sover bredvid bebis efter att jag ammat honom till sömns och sedan smitit därifrån. Pappan vaggar som sagt bebis efter matningen men bebis vaknar när han lägger ner honom. Spelar ingen roll vart pappa lägger ner bebis utan då vaknar han och pappan lyckas inte söva om honom. Det är fan inte lätt haha

  • Cusoon

    Ibland är det bara så att det som fungerar bra ena dagen fungerar inte nästa dag. Ni får prova er fram. White noise i mitt fall dammsugaren på låg sugeffekt har fungerat hos oss i perioder när inget annat hjälpt. Bara starta och låta den stå på ett tag.

Svar på tråden Hur söver man en bebis utan tutte eller napp?