• Anonym (Moam)
    Fri 2 Dec 2022 12:49
    1285 visningar
    15 svar
    15
    1285

    13-åring färga håret rosa

    Min mörkhåriga dotter vill färga håret rosa... Jag är väldigt kluven till att hälla i massa starka kemikalier i hennes hår, ännu mer för att hon har superkänslig hud.

    Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden 13-åring färga håret rosa
  • Anonym (Laura­)
    Fri 2 Dec 2022 13:02
    #1
    Anonym (Moam) skrev 2022-12-02 12:49:01 följande:
    13-åring färga håret rosa

    Min mörkhåriga dotter vill färga håret rosa... Jag är väldigt kluven till att hälla i massa starka kemikalier i hennes hår, ännu mer för att hon har superkänslig hud.

    Någon med erfarenhet?


    Kanske att det kan vara bra att rådgöra med en frisör så att hon får höra från en professionell att det kan ta tid och slita väldigt mycket på håret för att hon ska kunna få resultatet som hon vill ha? 
  • Fri 2 Dec 2022 13:03
    #2

    Kan hon kanske gå till salong och få det gjort? 

  • Anonym (Moam) Trådstartaren
    Fri 2 Dec 2022 13:06
    #3

    Kemikalierna är ju starka oavsett vem som gör det, jag är orolig för en kraftig reaktion. Hennes ansiktshud är jättekänslig och jag vet inte om det hänger ihop med hur hårbotten är.

    Vill gärna höra om någon i samma sits och hur det gick för dem.

  • Anonym (w)
    Fri 2 Dec 2022 13:10
    #4

    Har hon ljust hår är det enklare än att behöva bleka först. Det finns mer tillfälliga toningar också. Allt är inte skadligt och man testar färgen först.

  • Anonym (Inte hela)
    Fri 2 Dec 2022 13:15
    #5

    Blek inte hela håret in till hårbotten om hon har känslig hud. Såklart är det bäst att gå till frisören men det är också väldigt dyrt. När håret är såpass ljust så skulle jag lägga in en rosa inpackning (ej färg) som inte sliter på håret, samt tvättas ur vartefter.

  • Anonym (L)
    Fri 2 Dec 2022 13:17
    #6

    Går det inte att tona, så att hon får testa först? Det fick min dotter göra när hon var 7, först rosa och sen blått, det tvättas ur fort och sen dess har hon inte velat färga igen.

  • Anonym (Inte hela)
    Fri 2 Dec 2022 13:19
    #7
    +1


    Nu vet jag inte hur hennes hår ser ut, men googla inspirationsbilder! Det kan vara värt att lämna en del av den naturliga hårfärgen, dels så blir det snyggare än vanlig utväxt samt att blekningen inte ligger direkt mot huden då.
  • Anonym (Emma)
    Fri 2 Dec 2022 13:53
    #8

    En permanent färgning hos frisör skulle jag inte gå med på. 

    Däremot har vi köpt hårfärg på Dollarstore som tvättas ur håret efter ett antal texter. Kommer inte ihåg nu vad den heter med det är en pumpflaska man använder. Sitter i några tvättar (förutom där håret är solblekt, där anar vi fortfarande färg efter 2 månader ).

    Köp en sådan och testa att gör en slinga eller bara topparna först. 

  • Fri 2 Dec 2022 13:54
    #9

    Extremfärger är till 90% toningar och sliter inte på samma sätt. Känslig hud innefattar all hud, även hårbotten. Tyvärr har personer med känslig hy större risk att reagera och få utslag. Det bästa är att alltid göra ett kontakttest innan ni färgar/tonar/bleker håret.

  • Anonym (Emma)
    Fri 2 Dec 2022 13:56
    #10
    Anonym (Emma) skrev 2022-12-02 13:53:38 följande:

    En permanent färgning hos frisör skulle jag inte gå med på. 

    Däremot har vi köpt hårfärg på Dollarstore som tvättas ur håret efter ett antal texter. Kommer inte ihåg nu vad den heter med det är en pumpflaska man använder. Sitter i några tvättar (förutom där håret är solblekt, där anar vi fortfarande färg efter 2 månader ).

    Köp en sådan och testa att gör en slinga eller bara topparna först. 


    Hittade en bild!Spray & Go Color erbjudande hos DollarStore
  • Anonym (H)
    Fri 2 Dec 2022 15:38
    #11

    Maria Nila har superrosa inpackning, prova och se om det blir bra. Jag hade nog velat vänta med att bleka och provat toningsinpackning av god kvalitet 

  • Fri 2 Dec 2022 15:49
    #12

    Det enda som funkar om hon inte är blond i sig själv är att bleka först.

    Inga inpackningar, färger osv kommer dyka upp annars. 

  • Fri 2 Dec 2022 15:52
    #13
    Anonym (Moam) skrev 2022-12-02 13:06:17 följande:

    Kemikalierna är ju starka oavsett vem som gör det, jag är orolig för en kraftig reaktion. Hennes ansiktshud är jättekänslig och jag vet inte om det hänger ihop med hur hårbotten är.

    Vill gärna höra om någon i samma sits och hur det gick för dem.


    Det är inte lika starka kemikalier på salong. Vad ni skulle kunna göra är att köpa en flaska och ha i lite färg i hårbotten (ca 1-2 kvadratcentimeter) för att se hur hon reagerar. 
  • Anonym (ppp)
    Fri 2 Dec 2022 16:00
    #14

    Vi har en dotter som är riktigt känslig i skinnet, får ofta atypiska eksem etc, och använder feta skrämmer på armar, ben för att hålla det där i ordning. 
    Hon färgar håret ganska ofta. Ibland bara slingor, ibland hela håret. Hon köper och gör hemma själv, sånt som går ur efter några veckor i och med tvätt, brukar hon köra. 

  • Anonym (ppp)
    Fri 2 Dec 2022 16:01
    #15
    Anonym (ppp) skrev 2022-12-02 16:00:42 följande:

    Vi har en dotter som är riktigt känslig i skinnet, får ofta atypiska eksem etc, och använder feta skrämmer på armar, ben för att hålla det där i ordning. 
    Hon färgar håret ganska ofta. Ibland bara slingor, ibland hela håret. Hon köper och gör hemma själv, sånt som går ur efter några veckor i och med tvätt, brukar hon köra. 


    Krämer! (haha, inte skrämmer) 
Svar på tråden 13-åring färga håret rosa