• Idadenfina02

    Är inte Marie ett tantnamn?

    Såg en flicka med namnet marie. tyckte så synd om henne. Alltid förknippat Marie med 60 åringar. Varför överhuvdtaget vill man att ens barn ska heta så. Bättre me Maria då 

  • Svar på tråden Är inte Marie ett tantnamn?
  • Anonym (Tant?)
    Anonym skrev 2022-12-02 16:11:43 följande:
    Instämmer till 100%, dock tror jag att de som skrivit innan dig är ungdomar i 20- till 30-årsåldern.
    De som döper sina stackars döttrar till Edit, Märta och Iris.
    Ja, de måste vara unga när de tycker såna som jag är tant.  
    Jag är inte överdrivet förtjust i de där namnen, men de är klart bättre än Cazzandrah och Juni-Li.
  • Tukt

    Även om namn av den typen är ovanligt i dag när alla ska heta "Snöflinga" eller "Februari", så tycker jag det är ett namn som är gångbart liksom i alla tider.
    Därmed inte sagt att det är vackert. Men ändå ett namn som inte påverkas så mycket av tid. Jämför med en manlig motsats, typ "Mats". Hur många skulle döpa ett barn till det, nu när ironiska generationen inte är fertila längre.

  • Anonym (noname)

    Marie är ett väldigt bra namn. Klassiskt. Passar liten flicka likaväl som gammal dam. Det kan jag inte säga om Tuvali, Lycka, Heavenly eller Jasminette - passar ingen alls! Skämmiga namn som de flesta som bär dessa namn kommer att byta i vuxen ålder. Vet två av mitt vuxna barns kompisar som bytt sina fjantiga förnamn till mer klassiska och gångbara förnamn. 
    Känner barn i åldern 3 - 11 med namn som Yngve, Margareta, Klas och Gudrun. Namn att bli vuxen med.

  • Idadenfina02

    marie är ju ett namn som Britt-Marie och -Gun-Britt ros-Marie. Fruktansvärt är namnet Marie. Dessutom har alla dryga människor hetat Marie. Aldrig varit med om en snäll. Oftast avundsjuka griniga kärringar 

  • Anonym (Jättefint)
    Idadenfina02 skrev 2022-12-02 18:42:36 följande:

    marie är ju ett namn som Britt-Marie och -Gun-Britt ros-Marie. Fruktansvärt är namnet Marie. Dessutom har alla dryga människor hetat Marie. Aldrig varit med om en snäll. Oftast avundsjuka griniga kärringar 


    Tvärtom för mig! Alltid bara träffat trevliga, snälla och charmiga Marie:or
  • Anonym (Tant?)
    Idadenfina02 skrev 2022-12-02 18:42:36 följande:

    marie är ju ett namn som Britt-Marie och -Gun-Britt ros-Marie. Fruktansvärt är namnet Marie. Dessutom har alla dryga människor hetat Marie. Aldrig varit med om en snäll. Oftast avundsjuka griniga kärringar 


    Det är ju din personliga erfarenhet att just du råkat träffa på flera osympatiska Marie Jag känner flera otrevliga Mikael, men inte skulle jag säga att alla Mikael är skitstövlar för det.
  • Anonym
    Anonym (Massekorven) skrev 2022-12-02 19:45:45 följande:

    mikael är ett sär 


    "Ett sär"?
    Lärde du du det uttrycket i särskolan?
  • Anonym (Massekorven)
    Anonym skrev 2022-12-02 20:27:02 följande:
    "Ett sär"?
    Lärde du du det uttrycket i särskolan?
    Nej men han 
  • Anonym (Hh)

    Jag tycker att Marie är ett gulligt namn. Då tycker jag att det är värre med alla farmor-farfar-namn som härjat i många år: Ingrid, Agnes, Signe, Sonja, Selma, Erik, Lasse. Värst är ändå wt-namnen... stackars barn som heter Tindra, Kevin, Noah och Liam.

  • sextiotalist
    Anonym (Hh) skrev 2022-12-05 18:53:34 följande:

    Jag tycker att Marie är ett gulligt namn. Då tycker jag att det är värre med alla farmor-farfar-namn som härjat i många år: Ingrid, Agnes, Signe, Sonja, Selma, Erik, Lasse. Värst är ändå wt-namnen... stackars barn som heter Tindra, Kevin, Noah och Liam.


    Erik är ett namn som härjat de senaste 100 åren. Även Ingrid är ett namn som jag mött på i alla generationer. 
    Agnes är för mig ett namn som jag mött endast hos yngre.
    De övriga namnen har varit heta under olika tider. Så troligen var Sonja mamma till Lasse och Signe Lasses mormor.
    Jag gillar de namnen du nämnde skarpt, men troligen avskytt flera av dom för 30-40 år sedan 
  • Anonym (Benny Bennysson)

    Nej.

    Tänk på alla stackars barn som får heta Nova-Li, Pamela och Ariel därför deras WT-föräldrar inte vet bättre.

    Marie är bra.

  • Anonym (Tant?)
    Anonym (Benny Bennysson) skrev 2022-12-05 22:01:37 följande:

    Nej.

    Tänk på alla stackars barn som får heta Nova-Li, Pamela och Ariel därför deras WT-föräldrar inte vet bättre.

    Marie är bra.


    Texas var det värsta namn jag stötte på i år. Vet inte en om det var på en pojke eller flicka. Så ja, jämförelsevis är Marie bra.
  • Anonym (Tant?)
    Anonym (Hh) skrev 2022-12-05 18:53:34 följande:

    Jag tycker att Marie är ett gulligt namn. Då tycker jag att det är värre med alla farmor-farfar-namn som härjat i många år: Ingrid, Agnes, Signe, Sonja, Selma, Erik, Lasse. Värst är ändå wt-namnen... stackars barn som heter Tindra, Kevin, Noah och Liam.


    Lasse? Har nog aldrig träffat nån under 50 som hetat det. Erik har då f.ö funnits i typ 1000 år så det är ett namn man kan heta i alla åldrar. Noa är flera tusen år gammalt. Ingalunda wt.
  • Anonym (Benny Bennysson)
    Anonym (Tant?) skrev 2022-12-05 22:04:21 följande:
    Texas var det värsta namn jag stötte på i år. Vet inte en om det var på en pojke eller flicka. Så ja, jämförelsevis är Marie bra.
    Texas är hemskt, men frågan är om inte Billie är värre.

    Känner till ett helt normalt par vars son heter Billie.
  • sextiotalist
    Anonym (Tant?) skrev 2022-12-05 22:07:51 följande:
    Lasse? Har nog aldrig träffat nån under 50 som hetat det. Erik har då f.ö funnits i typ 1000 år så det är ett namn man kan heta i alla åldrar. Noa är flera tusen år gammalt. Ingalunda wt.
    Bredda din krets. Så här på rak arm, så känner jag till tre stycken Lasse under 40 och inte så många fler i min ålder. Däremot rätt många Lars i från 35 till 65. 
  • Anonym (Tant?)
    sextiotalist skrev 2022-12-06 06:31:33 följande:
    Bredda din krets. Så här på rak arm, så känner jag till tre stycken Lasse under 40 och inte så många fler i min ålder. Däremot rätt många Lars i från 35 till 65. 
    Jamen det är väl typiskt att det är fel på mig för att jag inte känner nån Lasse under 50! Jamen heja dig då som råkar göra det. Vad duktig du är. Du kan inte tänka tanken att man känner dom man känner och de heter vad de heter och det är ingens fel?
Svar på tråden Är inte Marie ett tantnamn?