• Anonym (Nycke­l)
    Fri 2 Dec 2022 19:15
    5054 visningar
    34 svar
    34
    5054

    Extranyckel till vem?

    Jag undrar hur man gör om man behöver ge extranyckel till någon, ifall man skulle bli utelåst? Har inte många kontakter o varit sjukskriven länge. Min familj har jag tagit avstånd från o de litar jag inte helt på att de inte klampar in och inkräktar på mitt privatliv om de får extranyckel (de ville ha nyckel och blev arga när jag sa att tyvärr).
    Kan bostöd eller kontaktperson ta hand om extranyckel?
    Någon som har råd att ge mig?

  • Svar på tråden Extranyckel till vem?
  • Anonym (sorry­)
    Sat 3 Dec 2022 19:23
    #21
    +1
    Citronella skrev 2022-12-03 18:58:39 följande:

    Det är väldigt svårt att vräka någon om de betalat hyran besittningsrätten är stark. Det är inte värden som ensam bestämmer om vräkning det är hyresnämnden, tingsrätten eller kronofogden. Det är olagligt för värden att bara byta lås. 


    Varför skulle inte hemförsäkringen gälla vid låsbyte? Man ansöker inte till dem om att få byta lås. 


    Ett låsbyte så att värden inte kommer in, i de fall de har en allmän huvudnyckel, kan anses vara åverkning på lägenheten av allvarligt slag. Och försäkringsbolag kan ha synpunkter om något händer, och du aktivt har förhindrat att värden kommer in, vilket ett sådant låsbyte utgör. Det handlar i slutändan om säkerhet.

    Och nej, det är inte olagligt för för en hyresvärd att byta lås på en dörr de äger. Eller att byta hela dörren om de vill. Det som är olagligt är om de förhindrar dig tillgång till din bostad, alltså måste de ge dig nya nycklar vid låsbyte. 
  • Anonym (S)
    Sat 3 Dec 2022 19:24
    #22
    Citronella skrev 2022-12-03 17:58:05 följande:
    Det har jag aldrig hört talas om, var det så där jag bodde skulle jag bytt lås. Huvudnyckeln går till tvättstugor, cykelrum, soprum mm inte till folks lägenheter. 
    Jaså?
    själv var jag glad att de hade nyckel när jag gick hemifrån utan nyckel med lilla dottern, vi kom inte in och låssmed kostar pengar.
    Men fastighetsskötaren följde med oss till lägenheten och låste upp.
  • Anonym (E)
    Sat 3 Dec 2022 19:25
    #23
    Anonym (sorry) skrev 2022-12-03 19:23:14 följande:
    Ett låsbyte så att värden inte kommer in, i de fall de har en allmän huvudnyckel, kan anses vara åverkning på lägenheten av allvarligt slag. Och försäkringsbolag kan ha synpunkter om något händer, och du aktivt har förhindrat att värden kommer in, vilket ett sådant låsbyte utgör. Det handlar i slutändan om säkerhet.

    Och nej, det är inte olagligt för för en hyresvärd att byta lås på en dörr de äger. Eller att byta hela dörren om de vill. Det som är olagligt är om de förhindrar dig tillgång till din bostad, alltså måste de ge dig nya nycklar vid låsbyte. 
    Plus att ts får stå för kostnaden av nytt lås, och ev. en polisanmälan för egenmäktigt förfarande (eller vad det kan kallas).
  • Sat 3 Dec 2022 20:05
    #24
    +1

    Hyresvärden måste ju kunna komma in vid t ex akut vattenläcka, brand eller liknande även om hyresgästen inte är hemma. Låter konstigt ni som bor där de inte kan komma in alls.

  • Anonym (Måste vara olika)
    Sat 3 Dec 2022 20:14
    #25

    Jag har aldrig varit med om att hyresvärden har en extranyckel till min lägenhet? Jag har alltid bara fått tre uppsättningar nyckelpar, sen finns inte fler

    Kanske att studentbostäder hade nyckel i Linköping, men aldrig när jag bott här i Stockholm iaf, (första hand insatslägenhet)
    låter som något som var vanligt förr i tiden


    ts, ge den till en granne du känner kanske

  • Anonym (E)
    Sat 3 Dec 2022 20:15
    #26
    Anonym (Måste vara olika) skrev 2022-12-03 20:14:04 följande:

    Jag har aldrig varit med om att hyresvärden har en extranyckel till min lägenhet? Jag har alltid bara fått tre uppsättningar nyckelpar, sen finns inte fler

    Kanske att studentbostäder hade nyckel i Linköping, men aldrig när jag bott här i Stockholm iaf, (första hand insatslägenhet)
    låter som något som var vanligt förr i tiden


    ts, ge den till en granne du känner kanske


    Nej men hyresvärden har en EGEN nyckel, de flesta har en huvudnyckel, ett fåtal har en extra kopia av varje nyckel.
  • Anonym (S)
    Sat 3 Dec 2022 20:16
    #27
    Anonym (Måste vara olika) skrev 2022-12-03 20:14:04 följande:

    Jag har aldrig varit med om att hyresvärden har en extranyckel till min lägenhet? Jag har alltid bara fått tre uppsättningar nyckelpar, sen finns inte fler

    Kanske att studentbostäder hade nyckel i Linköping, men aldrig när jag bott här i Stockholm iaf, (första hand insatslägenhet)
    låter som något som var vanligt förr i tiden


    ts, ge den till en granne du känner kanske


    Om de har en nyckel har de ingen extranyckel utan en huvudnyckel.
  • Anonym (Måste vara olika)
    Sat 3 Dec 2022 20:27
    #28
    Anonym (S) skrev 2022-12-03 20:16:38 följande:
    Om de har en nyckel har de ingen extranyckel utan en huvudnyckel.
    Okej. Men har en kolv i dörren där man kan lägga nycklarna i om reparatör el liknande ska komma in. Så deras huvudnyckel måste gå dit bara antar jag 
  • Anonym (E)
    Sat 3 Dec 2022 20:50
    #29
    Anonym (Måste vara olika) skrev 2022-12-03 20:27:39 följande:
    Okej. Men har en kolv i dörren där man kan lägga nycklarna i om reparatör el liknande ska komma in. Så deras huvudnyckel måste gå dit bara antar jag 
    Nej hyresvärden måste ha en huvudnyckel oavsett.
  • Anonym (S)
    Sat 3 Dec 2022 20:52
    #30
    Anonym (Måste vara olika) skrev 2022-12-03 20:27:39 följande:
    Okej. Men har en kolv i dörren där man kan lägga nycklarna i om reparatör el liknande ska komma in. Så deras huvudnyckel måste gå dit bara antar jag 
    Anonym (E) skrev 2022-12-03 20:50:19 följande:
    Nej hyresvärden måste ha en huvudnyckel oavsett.

    Inte helt säker på att de måste ha en, men det är säkert vanligare att de har en än att de inte har en.
    I alla fall alla större hyresbolag. Min gissning.
  • Anonym (S)
    Sat 3 Dec 2022 20:57
    #31

    Tror även det ska stå på kontraktet om nyckel finns, på mitt står det att hyresvärd har nyckel.

  • Anonym (E)
    Sat 3 Dec 2022 20:57
    #32
    Anonym (S) skrev 2022-12-03 20:52:09 följande:
    Anonym (E) skrev 2022-12-03 20:50:19 följande:
    Nej hyresvärden måste ha en huvudnyckel oavsett.

    Inte helt säker på att de måste ha en, men det är säkert vanligare att de har en än att de inte har en.
    I alla fall alla större hyresbolag. Min gissning.
    Jo alltså när jag säger  "måste" så menar jag inte enligt lag osv, det är ju upp till var och en, men om man inte lagt sin nyckel i en särskild kolv, tub, låda, whatever så att hyresvärden kommer in så behöver man ha ett garanterat sätt att ta sig in. Någon nämnde också sånt som brand etc och det finns ju fler situationer där man behöver ta sig in. Hyresgästen kan inte vara den enda med tillgång till lägenheten helt enkelt, av olika praktiska skäl.
  • Anonym (S)
    Sat 3 Dec 2022 20:59
    #33
    Anonym (E) skrev 2022-12-03 20:57:58 följande:
    Jo alltså när jag säger  "måste" så menar jag inte enligt lag osv, det är ju upp till var och en, men om man inte lagt sin nyckel i en särskild kolv, tub, låda, whatever så att hyresvärden kommer in så behöver man ha ett garanterat sätt att ta sig in. Någon nämnde också sånt som brand etc och det finns ju fler situationer där man behöver ta sig in. Hyresgästen kan inte vara den enda med tillgång till lägenheten helt enkelt, av olika praktiska skäl.
    Håller med dig. Jag har inga problem med att de har nyckel, är ju bra om man råkar låsa ute sig och de kan komma gratis istället för att behöva kontakta låssmed.
  • Anonym (E)
    Sat 3 Dec 2022 21:02
    #34
    Anonym (S) skrev 2022-12-03 20:59:55 följande:
    Håller med dig. Jag har inga problem med att de har nyckel, är ju bra om man råkar låsa ute sig och de kan komma gratis istället för att behöva kontakta låssmed.
    Ja det också :)
Svar på tråden Extranyckel till vem?