• Anonym (Kråkfågel)

    Är jag pappa? Vill jag veta?

    Hej, 

    Jag har en son på nio år och jag tvivlar på att jag är hans biologisk pappa.

    Hans mamma och jag hade det väldigt stökigt i vår relation när hon blev gravid och hon umgicks extremt mycket med en annan kille under den tiden.

    Hon fick panikångestattack när hon insåg att hon var gravid och han bröt kontakten med henne när han fick veta att hon var med barn. 

    Datumet som barnmorskan sade att befruktning måste skett stämmer inte för vi hade gäster hemma under hela den veckan och vi låg inte. Men det kanske finns en felmarginal på +/- 7 dagar i den beräkningen? 

    Jag och sonen är utseendemässigt inte lika alls, varken i hår/ögon-färg, kroppsformen, ansikte. Och har inte varit det någonsin. Jag läser kanske inte mycket i det här och ser vad jag tänker, men jag tycker att han är mer lik killen som min sambo umgicks med än mig. 

    Jag har en underbart fin relation med min son, perfekt balans mellan att vara vän med honom och förälder till honom. Vi har ända sedan bebisålder haft ett starkare band till varandra än han haft till sin mor. Det är mig han har gråtit efter på dagis, han har alltid föredragit att jag tröstar honom, lägger honom, förhör läxor, följer med till läkare eller andra "osäkra" situationer. Jag har ett onormalt välbetalt jobb så jag kunde ge bort alla mina pappadagar till mamman och därefter vara hemma på obetald ledighet från det att han var ett år till han var två och ett halvt. Hans mamma jobbar kväll så han sover alltid hos mig förutom varannan helg, alltid jag som gör läxan med honom, skjutsar honom till simskola och aktiviteter, jag som lärt honom cykla. Jag brukar åka på semestrar och utflykter och weekends med honom ofta. Är så glad för vår relation och kunde inte tänka mig ett liv utan honom. 

    Jag är 50/50 säker på att jag inte är den biologiska pappan. Tänker inte supermycket på det, men det kommer över mig i perioder att jag funderar. Jag har ingen ångest kring det, men en känsla av osäkerhet/fundersamhet/grubbel. 

    Jag har övervägt att göra ett DNA-test men här kommer frågorna... Vad skulle det vara bra för? Vill jag verkligen veta svaret? Skulle vår relation försämras om jag fick veta att han inte var min biologiska son? Och om han inte är det, när är jag skyldig att berätta det för honom och vad kommer det göra med honom och med vår relation? Om jag skulle undanhålla det från honom, förvägrar jag honom då rätten att lära känna sin biologiska pappa? Någon som varit i liknande situation? 

    Har aldrig tagit upp detta med hans mamma, det är inte lönt för hon hade aldrig någonsin svarat på det. 

  • Svar på tråden Är jag pappa? Vill jag veta?
  • Anonym (k)

    Hej TS!


    Jag tycker att du ska boka ett kort samtal med en jurist och ställa frågan kring hur ett eventuellt DNA-test kan påverka ditt faderskap. (Jag antar att det är skillnad på om man själv topsar sitt barn eller gör det via myndigheter.) Om du gör det själv, finns ju risken att din son berättar för sin mamma att du har gjort det.

    Om du får reda på att du inte är biologisk far, eller inför att du berättar att du kanske inte är biologisk far, är ju grejen det, att du verkligen måste trycka på att du är ditt barns pappa. Din son får aldrig tveka om att du inte är hans pappa, oavsett vad biologin säger. Pappa kan man vara på olika vis, oavsett blodsband eller ej, men är man pappa ska man vara det fullt ut, vilket du ju precis exakt är.


    Jag har en vän, vars barn är uppvuxen (sedan bebistid) med en ickebiologisk pappa. Han kallar sin pappa för pappa och de är som vilka som helst. Han fick i 7-årsåldern reda på att han hade en annan pappa, men det har inte gjort någonting för hans del egentligen. När han var 11-12 år så ville han besöka sin biologiska pappa. Han träffade honom en kort stund på fika och de ringer varandra på födelsedagar och så, men annars är det inte mer som händer.

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Sanning segrar alltid) skrev 2022-12-04 00:15:44 följande:
    TS misstänker att han INTE är far till barnet. Du har nog druckit för många. Kom igen när du är nykter.
    Det är fortfarande inte TS som har berövat barnet något. Du bör nog nyktra till själv om du inte ser skillnaden.
  • Omicron

    Vad är bäst för barnet?

    Det är ju ditt huvudansvar som förälder.

    Vi är ju alla olika, men i mitt fall så skulle jag (hoppas jag iaf) svälja den eventuella förtreten och släppa det. Det värsta som kan hända då är att barnet själv gör DNA-test i vuxen ålder, och antagligen förstår att den eventuellt andra biologiska pappan (om det nu är så) hur som helst inte var någon schysst kille direkt..

  • Anonym (W)
    Anonym (Sanning segrar alltid) skrev 2022-12-03 15:01:30 följande:
    Om han misstänker att han inte är pappa till barnet så är det hans skyldighet att ta reda på sanningen. Ja, alla barn borde testas vid födseln. Det bästa för barnen är att det införs obligatoriskt DNA-test för att fastställa faderskap. Eftersom vissa mammor är fullblodsegoister och ljuger om faderskap så är det en utmärkt lösning. Ingen behöver känna sig utpekad eftersom alla nyfödda testas. Och ingen mamma kommer undan med att ljuga om vem som är pappa. Har du inget att dölja så är det heller inget problem. 
    Varför ska alla testas för att vissa inte litar på sin partner?

    De som inte litar på sin partner kan välja att testa. Men dra inte in all andra. 
  • Anonym (W)
    Anonym (Kråkfågel) skrev 2022-12-03 11:08:24 följande:
    Är jag pappa? Vill jag veta?

    Hej, 

    Jag har en son på nio år och jag tvivlar på att jag är hans biologisk pappa.

    Hans mamma och jag hade det väldigt stökigt i vår relation när hon blev gravid och hon umgicks extremt mycket med en annan kille under den tiden.

    Hon fick panikångestattack när hon insåg att hon var gravid och han bröt kontakten med henne när han fick veta att hon var med barn. 

    Datumet som barnmorskan sade att befruktning måste skett stämmer inte för vi hade gäster hemma under hela den veckan och vi låg inte. Men det kanske finns en felmarginal på +/- 7 dagar i den beräkningen? 

    Jag och sonen är utseendemässigt inte lika alls, varken i hår/ögon-färg, kroppsformen, ansikte. Och har inte varit det någonsin. Jag läser kanske inte mycket i det här och ser vad jag tänker, men jag tycker att han är mer lik killen som min sambo umgicks med än mig. 

    Jag har en underbart fin relation med min son, perfekt balans mellan att vara vän med honom och förälder till honom. Vi har ända sedan bebisålder haft ett starkare band till varandra än han haft till sin mor. Det är mig han har gråtit efter på dagis, han har alltid föredragit att jag tröstar honom, lägger honom, förhör läxor, följer med till läkare eller andra "osäkra" situationer. Jag har ett onormalt välbetalt jobb så jag kunde ge bort alla mina pappadagar till mamman och därefter vara hemma på obetald ledighet från det att han var ett år till han var två och ett halvt. Hans mamma jobbar kväll så han sover alltid hos mig förutom varannan helg, alltid jag som gör läxan med honom, skjutsar honom till simskola och aktiviteter, jag som lärt honom cykla. Jag brukar åka på semestrar och utflykter och weekends med honom ofta. Är så glad för vår relation och kunde inte tänka mig ett liv utan honom. 

    Jag är 50/50 säker på att jag inte är den biologiska pappan. Tänker inte supermycket på det, men det kommer över mig i perioder att jag funderar. Jag har ingen ångest kring det, men en känsla av osäkerhet/fundersamhet/grubbel. 

    Jag har övervägt att göra ett DNA-test men här kommer frågorna... Vad skulle det vara bra för? Vill jag verkligen veta svaret? Skulle vår relation försämras om jag fick veta att han inte var min biologiska son? Och om han inte är det, när är jag skyldig att berätta det för honom och vad kommer det göra med honom och med vår relation? Om jag skulle undanhålla det från honom, förvägrar jag honom då rätten att lära känna sin biologiska pappa? Någon som varit i liknande situation? 

    Har aldrig tagit upp detta med hans mamma, det är inte lönt för hon hade aldrig någonsin svarat på det. 


    Klart du vill veta, annars hade du inte funderat på detta. Sedan undrar jag hur bra er relation egentligen är, du kan ju inte lita på henne fullt ut. 


    Hade du själv varit ok med att få reda på nu i vuxen ålder att din pappa inte är din riktiga pappa, och att någon/några anat detta hela tiden? 

  • Tecum
    Anonym (Eget beslut) skrev 2022-12-03 21:53:35 följande:
    Alla barn kan inte DNA-testas eftersom de är donatorbarn. Som våra. Usel idé ur alla aspekter hur som helst.
    Varför kan inte donatorbarn testas?

    Det kan vara så att mamman haft sex med sin partner eller annan i anslutning till donationen och blivit gravid med dennes spermier istället.
  • Anonym (Kusinbarnet)
    Anonym (Sanning segrar alltid) skrev 2022-12-03 12:49:03 följande:

    Barnet har rätt att veta vem som är hans biologiska förälder. Det är en mänsklig rättighet. Tro inte att det blir lättare att berätta fakta för barnet när det blir äldre! Att inte vara ärlig mot sitt barn är ett oförlåtligt livssvek.


    Jag håller inte med alls. Har på rätt nära håll (släkting)sett vart sådan "ärlighet" kan leda. En man, vi kan kalla honom Adam, börjar misstänka att hans äldsta dotter, då 14 år, inte är hans biologiska barn. Flickan är till utseendet mycket olik sina två yngre systrar, då 12 och 9 år, som har drag av både sin mor och far. Äldsta dottern har annan ögonfärg, annan hårfärg, är på många sätt sina systrars motsats. Pappan betalar för ett DNA-test som görs av ett brittiskt labb - han är inte fadern och han har den dåliga smaken att genast vräka ur sig vad han känner inför resultatet.  Sen utbryter totalt kaos. Han anklagar högljutt sin fru för otrohet, svekfullhet, lurendrejeri i stor skala, tar avstånd från "dottern" och skilsmässa och uppbruten familj är resultatet. Mamman är tillintetgjord "hade ingen aning" säger hon. Men det måste hon förstås ha haft. Den stackars flickan har nu ingen pappa, en mamma som hon skriker hora till och yngre syskon som hon i sin frustration ger sig på rent fysiskt.
    Allt detta är givetvis mannens fel. Han kunde ha tigit. Hans förhållande till äldsta flickan var gott, hade alltid varit det. Men han tog ut sin kränkthet med henne som offer. Flickan bor nu hos sin biologiska mormor i en annan del av landet och har fortfarande minimal kontakt med mamma och halvsystrar. Hon har inte glömt, inte förlåtit och kommer kanske aldrig att göra det. Vem som är hennes egentliga far har hon aldrig visat intresse av att få veta.

    Sanningen kan vara ett fruktansvärt redskap och ska kanske inte alltid delas av alla.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Kusinbarnet) skrev 2022-12-04 17:05:37 följande:
    Jag håller inte med alls. Har på rätt nära håll (släkting)sett vart sådan "ärlighet" kan leda. En man, vi kan kalla honom Adam, börjar misstänka att hans äldsta dotter, då 14 år, inte är hans biologiska barn. Flickan är till utseendet mycket olik sina två yngre systrar, då 12 och 9 år, som har drag av både sin mor och far. Äldsta dottern har annan ögonfärg, annan hårfärg, är på många sätt sina systrars motsats. Pappan betalar för ett DNA-test som görs av ett brittiskt labb - han är inte fadern och han har den dåliga smaken att genast vräka ur sig vad han känner inför resultatet.  Sen utbryter totalt kaos. Han anklagar högljutt sin fru för otrohet, svekfullhet, lurendrejeri i stor skala, tar avstånd från "dottern" och skilsmässa och uppbruten familj är resultatet. Mamman är tillintetgjord "hade ingen aning" säger hon. Men det måste hon förstås ha haft. Den stackars flickan har nu ingen pappa, en mamma som hon skriker hora till och yngre syskon som hon i sin frustration ger sig på rent fysiskt.
    Allt detta är givetvis mannens fel. Han kunde ha tigit. Hans förhållande till äldsta flickan var gott, hade alltid varit det. Men han tog ut sin kränkthet med henne som offer. Flickan bor nu hos sin biologiska mormor i en annan del av landet och har fortfarande minimal kontakt med mamma och halvsystrar. Hon har inte glömt, inte förlåtit och kommer kanske aldrig att göra det. Vem som är hennes egentliga far har hon aldrig visat intresse av att få veta.

    Sanningen kan vara ett fruktansvärt redskap och ska kanske inte alltid delas av alla.
    Det där är ju helt sjukt. Hur kan man bete sig så mot någon man har varit far till i 14 år? Hur kan man plötsligt sluta älska barnet? Normala män skulle i stället varit livrädda för att förlora det barn de ser som sitt. Och antingen hållit tyst eller tagit det med mamman först.

    Betyder dessa 14 år ingenting? Skilsmässa är en sak, det kan ju ske av många skäl. Självklart är det största sveket mammans, om hon hela tiden har vetat att det KAN finnas en annan pappa.

    Men hur kan pappan göra så? Svika sitt barn? Äldsta dottern var och är HANS barn. Hon har ingen annan känd pappa, och allt handlar inte om gener.
  • Anonym (W)
    Anonym (Kusinbarnet) skrev 2022-12-04 17:05:37 följande:
    Jag håller inte med alls. Har på rätt nära håll (släkting)sett vart sådan "ärlighet" kan leda. En man, vi kan kalla honom Adam, börjar misstänka att hans äldsta dotter, då 14 år, inte är hans biologiska barn. Flickan är till utseendet mycket olik sina två yngre systrar, då 12 och 9 år, som har drag av både sin mor och far. Äldsta dottern har annan ögonfärg, annan hårfärg, är på många sätt sina systrars motsats. Pappan betalar för ett DNA-test som görs av ett brittiskt labb - han är inte fadern och han har den dåliga smaken att genast vräka ur sig vad han känner inför resultatet.  Sen utbryter totalt kaos. Han anklagar högljutt sin fru för otrohet, svekfullhet, lurendrejeri i stor skala, tar avstånd från "dottern" och skilsmässa och uppbruten familj är resultatet. Mamman är tillintetgjord "hade ingen aning" säger hon. Men det måste hon förstås ha haft. Den stackars flickan har nu ingen pappa, en mamma som hon skriker hora till och yngre syskon som hon i sin frustration ger sig på rent fysiskt.
    Allt detta är givetvis mannens fel. Han kunde ha tigit. Hans förhållande till äldsta flickan var gott, hade alltid varit det. Men han tog ut sin kränkthet med henne som offer. Flickan bor nu hos sin biologiska mormor i en annan del av landet och har fortfarande minimal kontakt med mamma och halvsystrar. Hon har inte glömt, inte förlåtit och kommer kanske aldrig att göra det. Vem som är hennes egentliga far har hon aldrig visat intresse av att få veta.

    Sanningen kan vara ett fruktansvärt redskap och ska kanske inte alltid delas av alla.
    Så för att någon du känner inte kan hantera det bra, så tycker du att andra inte heller ska få veta?

    I ditt fall får mamman ta på sig skulden, tycker jag. Hon skulle berättat när hon blev gravid. Snacka om att svika sitt barn och lura mannen.
  • Tecum
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-12-04 19:27:00 följande:
    Det där är ju helt sjukt. Hur kan man bete sig så mot någon man har varit far till i 14 år? Hur kan man plötsligt sluta älska barnet? Normala män skulle i stället varit livrädda för att förlora det barn de ser som sitt. Och antingen hållit tyst eller tagit det med mamman först.

    Betyder dessa 14 år ingenting? Skilsmässa är en sak, det kan ju ske av många skäl. Självklart är det största sveket mammans, om hon hela tiden har vetat att det KAN finnas en annan pappa.

    Men hur kan pappan göra så? Svika sitt barn? Äldsta dottern var och är HANS barn. Hon har ingen annan känd pappa, och allt handlar inte om gener.
    Ja det går inte att jämföra med TS´ situation. Den pappan beter sig som en idiot när han straffar dottern för mammans svek. Det tror jag är ovanligt hos de som hamnar i ett sånt läge, även om det blir en chock.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Kråkfågel) skrev 2022-12-03 11:08:24 följande:
    Är jag pappa? Vill jag veta?

    Hej, 

    Jag har en son på nio år och jag tvivlar på att jag är hans biologisk pappa.

    Hans mamma och jag hade det väldigt stökigt i vår relation när hon blev gravid och hon umgicks extremt mycket med en annan kille under den tiden.

    Hon fick panikångestattack när hon insåg att hon var gravid och han bröt kontakten med henne när han fick veta att hon var med barn. 

    Datumet som barnmorskan sade att befruktning måste skett stämmer inte för vi hade gäster hemma under hela den veckan och vi låg inte. Men det kanske finns en felmarginal på +/- 7 dagar i den beräkningen? 

    Jag och sonen är utseendemässigt inte lika alls, varken i hår/ögon-färg, kroppsformen, ansikte. Och har inte varit det någonsin. Jag läser kanske inte mycket i det här och ser vad jag tänker, men jag tycker att han är mer lik killen som min sambo umgicks med än mig. 

    Jag har en underbart fin relation med min son, perfekt balans mellan att vara vän med honom och förälder till honom. Vi har ända sedan bebisålder haft ett starkare band till varandra än han haft till sin mor. Det är mig han har gråtit efter på dagis, han har alltid föredragit att jag tröstar honom, lägger honom, förhör läxor, följer med till läkare eller andra "osäkra" situationer. Jag har ett onormalt välbetalt jobb så jag kunde ge bort alla mina pappadagar till mamman och därefter vara hemma på obetald ledighet från det att han var ett år till han var två och ett halvt. Hans mamma jobbar kväll så han sover alltid hos mig förutom varannan helg, alltid jag som gör läxan med honom, skjutsar honom till simskola och aktiviteter, jag som lärt honom cykla. Jag brukar åka på semestrar och utflykter och weekends med honom ofta. Är så glad för vår relation och kunde inte tänka mig ett liv utan honom. 

    Jag är 50/50 säker på att jag inte är den biologiska pappan. Tänker inte supermycket på det, men det kommer över mig i perioder att jag funderar. Jag har ingen ångest kring det, men en känsla av osäkerhet/fundersamhet/grubbel. 

    Jag har övervägt att göra ett DNA-test men här kommer frågorna... Vad skulle det vara bra för? Vill jag verkligen veta svaret? Skulle vår relation försämras om jag fick veta att han inte var min biologiska son? Och om han inte är det, när är jag skyldig att berätta det för honom och vad kommer det göra med honom och med vår relation? Om jag skulle undanhålla det från honom, förvägrar jag honom då rätten att lära känna sin biologiska pappa? Någon som varit i liknande situation? 

    Har aldrig tagit upp detta med hans mamma, det är inte lönt för hon hade aldrig någonsin svarat på det. 


    Det här med befruktningsdatum... vårt diffade på tio dagar mellan åldersbestämning på ultraljudet och när befruktningen måste ha ägt rum i verkligheten. 

    Vi var bortresta och bodde trångt med andra vid tiden kring det officiella befruktningsdatumet så vi vet med säkerhet att det inte skedde något liggande då. Vi hade inte så mycket sex över huvud taget under den perioden så det finns bara ett tillfälle som jag kan ha blivit gravid och det är tio dagar senare än vad vården trodde.

    Att det diffar på max sju dagar skulle jag med min erfarenhet i bagaget inte lägga någon vikt vid.

    Och ja, jag vet med absolut säkerhet vem som är pappa till mitt barn 🙂

     
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Tecum skrev 2022-12-04 19:40:26 följande:
    Ja det går inte att jämföra med TS´ situation. Den pappan beter sig som en idiot när han straffar dottern för mammans svek. Det tror jag är ovanligt hos de som hamnar i ett sånt läge, även om det blir en chock.
    Jag hoppas också att det är ovanligt och mitt inlägg var inte direkt relaterat till TS situation. Mer en reflektion.

    Jag lägger inga värderingar i hur TS gör, så länge han inte straffar fel person. Han har två beslut att fatta:

    1) Om han öht vill utreda saken vidare.
    2) Vad han i så fall ska göra med den informationen. (Om det skulle visa sig att barnet har en annan biologisk pappa).

    Finns en annan biologisk pappa, har pojken rätt att få veta. Frågan är när och av vem. I dagsläget är det ju bara mamman som vet om det kan vara så eller inte.
Svar på tråden Är jag pappa? Vill jag veta?