• NP89

Föräldrapenningdagar nästan slut.

Hej. Jag kommer nog låta som en idiot men fattar verkligen inte hur SGI/föräldrapenning funkar, framförallt när alla säger att man ska spara dom och att SGI kan sänkas till 0? Mina dagar är nästan slut, min dotter är snart 10 månader. Jag har ännu inte använt upp dom 90 dar som är med lägsta nivå. Vet inte vad som är klokast att göra om man nu ska spara dagar? Jag har bara föräldrapenningen att klara mig på så har varit tvungen att ta ut 100%  men va händer när det tar slut? Har inte jobb att återgå till då jag varit timanställd innan och dom kan inte lova att det kommer finnas jobb när jag kommer tillbaka. Jag ska såklart söka nytt men vad händer om jag blir nekad a - kassa under tiden? Är helt clueless :/. 

• Svar på tråden Föräldrapenningdagar nästan slut.
  • Anonym (Oj)
    NP89 skrev 2022-12-04 21:25:14 följande:
    Föräldrapenningdagar nästan slut.

Hej. Jag kommer nog låta som en idiot men fattar verkligen inte hur SGI/föräldrapenning funkar, framförallt när alla säger att man ska spara dom och att SGI kan sänkas till 0? Mina dagar är nästan slut, min dotter är snart 10 månader. Jag har ännu inte använt upp dom 90 dar som är med lägsta nivå. Vet inte vad som är klokast att göra om man nu ska spara dagar? Jag har bara föräldrapenningen att klara mig på så har varit tvungen att ta ut 100%  men va händer när det tar slut? Har inte jobb att återgå till då jag varit timanställd innan och dom kan inte lova att det kommer finnas jobb när jag kommer tillbaka. Jag ska såklart söka nytt men vad händer om jag blir nekad a - kassa under tiden? Är helt clueless :/. 

Oj, har du ingen vuxen som kan hjälpa dig? Pappan, dina föräldrar?

Och hur kommer det sig att du kom på detta nu, när du varit ledig i 10 månader?
  • NP89

Det är inte att jag kommit på det nu. Vart i kontakt med mitt jobb som säger nu att det inte finns mycket jobb därmed ingen större chans att det kommer finnas jobb för mig när hon börjar förskolan. Har även försökt hitta små jobb men är svårt med en bebis när jag är ensam som jag är. Pappan är dessvärre inte med i bilden så han räknar jag inte med.

• Anonym (vänster är ett skällsord)
    NP89 skrev 2022-12-04 21:25:14 följande:
    Mina dagar är nästan slut, min dotter är snart 10 månader. Jag har ännu inte använt upp dom 90 dar som är med lägsta nivå. Vet inte vad som är klokast att göra om man nu ska spara dagar? Jag har bara föräldrapenningen att klara mig på så har varit tvungen att ta ut 100%  men va händer när det tar slut? Jag ska såklart söka nytt men vad händer om jag blir nekad a - kassa under tiden? Är helt clueless :/. 
    Efter att barnet fyllt 12månader så måste du ta ut minst 5 dagar FP per vecka för att fortsätta behålla din SGI, detta framgår mycket tydligt när man läser hos FK.

Du lär ju inte klara av att leva på enbart "lägstanivå-dagar", även om du tar ut 7 per vecka...

Känns som att detta är oerhört sent påkommet?

Det som gäller nu är givetvis att fort som attan få tag i en förskoleplats åt ditt barn och sätta en djävulsk fart med jobbsökandet...

Alternativet är ju att söka hjälp hos socialen?
  • Cusoon

Du kanske kan börja studera istället för a-kassa? Är du arbetslös har du bara rätt till 15timmars förskola/vecka. Du behöver ju ha ett bättre svar från din arbetsgivare hur mycket jobb (antal timmar/vecka) du kommer få arbete.

• Anonym (Ruth)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-04 21:58:42 följande:
    Efter att barnet fyllt 12månader så måste du ta ut minst 5 dagar FP per vecka för att fortsätta behålla din SGI, detta framgår mycket tydligt när man läser hos FK.

Du lär ju inte klara av att leva på enbart "lägstanivå-dagar", även om du tar ut 7 per vecka...

Känns som att detta är oerhört sent påkommet?

Det som gäller nu är givetvis att fort som attan få tag i en förskoleplats åt ditt barn och sätta en djävulsk fart med jobbsökandet...

Alternativet är ju att söka hjälp hos socialen?
    Konkret beskrivet!
    Har du någon annan som kan hjälpa dig med barnet TS så att du får loss tid att söka jobb? Eller planera för studier?
    Ta kontakt med studie-och yrkesvägledare på din kommun. Det finns säkert kurser du kan hoppa på from januari, då får du CSN och kan ta något färre fp-dagar. 
  • BuoBä

Folk sparar dagar för att de har ekonomi till det. Har man inte det så får man ta ut alla dagar.

Men du borde ha 390 dagar på SGI-nivå. När dottern fyller 1 år och kan börja på förskola så bör du ha ca 25 dagar kvar av dem, plus alla lågnivådagarna. Skriver du då in dig på arbetsförmedlingen så får du a-kassa (förutsatt att du uppfyller arbetsvillkor etc). Givetvis börjar du söka jobb redan nu, så kanske du har ett redan då och slipper a-kassan.

Har du bostadsbidrag och underhåll? Om inte, se till att fixa det. 

• Anonym (U)

Ja du, ekonomiskt bistånd kanske?

Svar på tråden Föräldrapenningdagar nästan slut.