• Anonym (Less)

    För liten eller för stor

    Med barn 1 och 2 gick jag bara upp något enstaka kg, trots att jag redan var smal i mig själv. Så med tredje var mamma genast på mig om att "jag måste se till att gå upp den här gången".. När jag sa att jag har det och hur mycket lät det istället "oj gå inte upp för mycket nu!"... 

    Är ju knappast så att det är upp till mig...
    Någon som har varit med om samma? Hur hanterade ni det?

  • Svar på tråden För liten eller för stor
  • Anonym (Kim)

    Din morsa har inte med fin vikt att göra. Förklara att det är ditt bekymmer. Under graviditet håller ju vården koll på dig också. Är du själv orolig då prata med vården. Ingen annan ska ha åsikter och tycka en jäkla massa utan att ha belägg för vare sig för låg eller hög vikt. DU ska må bra och din morsa samt övrig omgivning ska vara tyst. 

  • Anonym (Folk alltså)

    Sluta lyssna och fräs ifrån. Man går upp det man går upp. Eller menar hon att du ska banta som gravid?!

  • Anonym (Erik)

    Ät bra mat så är allt bra. Du ska varken mosa i dig onyttigt eller deffa. Ät bra mat så kommer barnet må bra. Var det några problem med underviktiga barn dina första 2 födslar? Man bör ju gå upp åtminstone 10 kilo om man är när underviktig.

    Frugan gick upp ca 10 kilo med vår son. han vägde då 3,8 kilo när han föddes och var 53cm lång. Så jag fick på nöten när jag tyckte att hon inte åt tillräckligt. ;)

  • Anonym (Folk alltså)
    Anonym (Erik) skrev 2022-12-05 13:47:00 följande:
    Ät bra mat så är allt bra. Du ska varken mosa i dig onyttigt eller deffa. Ät bra mat så kommer barnet må bra. Var det några problem med underviktiga barn dina första 2 födslar? Man bör ju gå upp åtminstone 10 kilo om man är när underviktig.

    Frugan gick upp ca 10 kilo med vår son. han vägde då 3,8 kilo när han föddes och var 53cm lång. Så jag fick på nöten när jag tyckte att hon inte åt tillräckligt. ;)
    Du är uppenbarligen man och vare sig kan eller ska yttra dig om vad gravida kvinnor ska äta. Mår man illa äter man det man får ner oavsett vad det är. Alternativet är nämligen att inte äta alls.
Svar på tråden För liten eller för stor