• Mon 5 Dec 2022 16:33
    2207 visningar
    6 svar
    6
    2207

    Snart utredning efter 14 försök

    Hej!
    Jag och min sambo har försökt få mig gravid i ett år, totalt 14 försök, ska in på 15:e försöket men känns helt lönlöst. 
    Jag ringde förra veckan om att få starta en utredning och idag kom hälsodeklarationerna. 

    För hur många här inne tog det typ 15 försök att bli gravid på naturlig väg?

    Känner mig ganska knäckt just nu. 


    Jag har regelbunden mens och ägglossar enligt både tempen och ägglossningstest, då borde väl allt vara i sin ordning? Blir så orolig.

  • Svar på tråden Snart utredning efter 14 försök
  • Mon 5 Dec 2022 16:38
    #1
    PrettyTiedUp skrev 2022-12-05 16:33:24 följande:
    Snart utredning efter 14 försök

    Hej!
    Jag och min sambo har försökt få mig gravid i ett år, totalt 14 försök, ska in på 15:e försöket men känns helt lönlöst. 
    Jag ringde förra veckan om att få starta en utredning och idag kom hälsodeklarationerna. 

    För hur många här inne tog det typ 15 försök att bli gravid på naturlig väg?

    Känner mig ganska knäckt just nu. 


    Jag har regelbunden mens och ägglossar enligt både tempen och ägglossningstest, då borde väl allt vara i sin ordning? Blir så orolig.


    Tänker det kan vara din sambo som har lågt spermieantal
  • Mon 5 Dec 2022 16:43
    #2

    Dalarna91; ja visst kan det vara så att han har lågt spermieantal. Jag hoppas det är det för det känns som att det är enklast åtgärdat. Blir ju ivf men då är iaf inte äggen kassa och biologiska barn blir det ju med största sannolikhet då. Tror jag.


    Är orolig att jag ska ha få ägg kvar, så få att vi inte får göra IVF men då borde kanske inte min mens och ägglossning vara så regelbunden? 

  • Mon 5 Dec 2022 16:57
    #3

    Rent statistiskt blir ca 85% gravida på ett år och inom ett år till 90%. Så de är inte alldeles ovanligt att det tar dryga året och man ändå lyckas spontant. Vid en utredning är det ungefär lika vanligt att man hittar fel hos kvinnan som hos mannen och i ca 30% av fallen hittas inga fel. Vid IVF däremot kan felen bli uppenbara som tex fragmenterade ägg.
    Om du är under 40 och definitivt om du är under 35 så är det ovanligt att man har få ägg kvar. Ta ett steg i taget. De allra flesta lyckas få barn på nåt sätt till slut.

  • Mon 5 Dec 2022 17:02
    #4

    Jag är bara jag; tack för ditt svar. Jag är 33 år så jag kan nog känna mig lugn då. Då får jag hoppas det ändå blir vår tur snart, utan ivf.

  • Mon 5 Dec 2022 17:04
    #5
    PrettyTiedUp skrev 2022-12-05 17:02:43 följande:
    Jag är bara jag; tack för ditt svar. Jag är 33 år så jag kan nog känna mig lugn då. Då får jag hoppas det ändå blir vår tur snart, utan ivf.
    Då har du åldern på din sida. Glad  Lycka till!
  • Mon 5 Dec 2022 17:52
    #6

    Jag är bara jag; tack :)

Svar på tråden Snart utredning efter 14 försök