• Tue 6 Dec 2022 12:46
    5295 visningar
    3 svar
    3
    5295

    Stopp i äggledare, någon som har gjort laparoskopi?

    Hej! Är det någon här som har gjort en operation av äggledare? Efter att ha gjort en utredning via en fertilitetsklinik, där de gjorde en spolning av äggledarna, visade det sig att jag hade så gott som stopp i ena äggledaren. Eller var väldig smalt iaf. De fick hålla på länge innan det tillslut kom just lite vätska igenom. Är 35 år, har ett barn sedan tidigare Och nu har vi försökt i två år utan att lyckas. Innan vi fick vårat första barn, så genomgick vi också en fertilitetsutredning som räknades som oförklarlig barnlöshet. Men efter en spolning av äggledarna då,  som gjorde så sjukt ont, så blev jag gravid bara någon månad efter. läkaren sa att det var fri passage, men misstänker ändå att det inte var det då, när det gjorde så sjukt ont? Vem ska man kontakta angående laparoskopi, någon som vet? Och har jag rätt att få en operation, trots att vi redan har ett barn sen tidigare? Misstänker även att jag haft ett utomkvedshavandeskap för ett år sedan, där ägget lossnade tillslut. 

  • Svar på tråden Stopp i äggledare, någon som har gjort laparoskopi?
  • Tue 6 Dec 2022 14:26
    #1

    Det är mycket ovanligt att man försöker operera stopp i äggledarna. Förr gjorde man det, men med mycket klent resultat. Eftersom det nu finns IVF och man då inte behöver äggledarna är det vad som brukar rekommenderas. Har man barn sen förr får man dessutom ingen hjälp alls vid infertilitet utan det får man bekosta själva. Så IVF privat är mitt förslag.

  • Tue 6 Dec 2022 17:03
    #2

    Har tyvärr inte rätt förutsättningar för ivf, då mitt AMH- värde endast är 0,45. Sen tror jag att läkaren som gjorde min första spolning för flera år sedan hade högre tryck och därför fick bort mer smuts eller vad det nu är, från äggledarna. Men det är ju konstigt att det har kommit tillbaka igen bara efter något år? Har själv misstänkr att det kan bero på endometrios, då jag har väldigt många symtom som stämmer in på det. 

  • Tue 6 Dec 2022 18:34
    #3

    Du kan ju fråga en privat klinik om de kan spola äggledarna under narkos. Eller fundera på äggdonation om de inte godkänner vanlig IVF. Eller fråga om du får gå på endo.mediciner ett halvår och torka ut ev. endo.

Svar på tråden Stopp i äggledare, någon som har gjort laparoskopi?