• mammaniume

    Vad väger era 12 åriga tjejer?

    Min dotter är 12,5 år och är 154cm lång och väger 48-50kg. Hon rör på sig varje dag och äter väl lite sötsaker ibland men ändå inte jättemycket.
    Väger hon för mycket?

  • Svar på tråden Vad väger era 12 åriga tjejer?
  • mammaniume
    Anonym (H) skrev 2022-12-07 21:07:09 följande:

    Titta på helheten och fokusera inte på vågen. Lär inte ditt barn att hålla på att väga sig, kan bli väldigt fel. 


    Jag har aldrig sagt att jag lär mitt barn väga sig. Hon väger sig på hälsokontroller typ varannat år i skolan. Och väger sig hemma 1 gång varannan vecka, och utöver skolan och hemma väger hon sig typ 1 gång i halvåret.
  • Anonym (H)
    mammaniume skrev 2022-12-07 21:09:54 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag lär mitt barn väga sig. Hon väger sig på hälsokontroller typ varannat år i skolan. Och väger sig hemma 1 gång varannan vecka, och utöver skolan och hemma väger hon sig typ 1 gång i halvåret.
    Oj vilka markerade bokstäver! Jag tycket din dotter har en osund relation till vågen, om hon väger sig varannan vecka. Inte bra i mitt tycke, varför ska man väga sig så ofta, ett barn framför allt. Vad säger vågen till henne! 
  • mammaniume
    Anonym (H) skrev 2022-12-07 21:34:42 följande:
    Oj vilka markerade bokstäver! Jag tycket din dotter har en osund relation till vågen, om hon väger sig varannan vecka. Inte bra i mitt tycke, varför ska man väga sig så ofta, ett barn framför allt. Vad säger vågen till henne! 
    Hon åker till sjukhuset varannan vecka, pga sjukdom därför måste hon väga sig ofta.
  • Räkan77

    Om hon väger sig på sjukhuset varannan vecka så måste ju rimligtvis hennes läkare ha en åsikt om vikten. Så prata med läkaren. 

  • callmepreggoornot
    mammaniume skrev 2022-12-07 22:05:24 följande:
    Hon åker till sjukhuset varannan vecka, pga sjukdom därför måste hon väga sig ofta.
    Så främlingar ska bedöma ett barns vikt som redan har tät kontakt med sjukvården? Jippi. Detta blir bara värre.
  • Anonym (Oo)
    Anonym (S) skrev 2022-12-06 17:36:32 följande:

    Jag är vuxen och väger ca 51kg. 165 lång


    Och du lär vara nära på underviktig och slarva med kosten..
  • Anonym (?)
    mammaniume skrev 2022-12-07 22:05:24 följande:
    Hon åker till sjukhuset varannan vecka, pga sjukdom därför måste hon väga sig ofta.
    Vad säger läkaren om vikten då? Är det sjukdomen som gör henne rund?

    För att svara på din fråga i TS så är min dotter längre och väger mindre. Men hon är frisk och har träning 5 dagar/vecka.
  • Anonym (4-barnsmamma)
    Friger skrev 2022-12-07 20:24:17 följande:
    Jag höll ju med dig om att det är viktigt att äta rätt och nyttig mat. Du kan vara normalviktig och äta onyttig mat. Jag instämmer.

    Vikt handlar om mängden energi du får i dig. Inte exakt vad den består av. Du kan äta enbart godis och vara normal-viktig, men du mår inte bra av det.

    Är du överviktig äter du inte rätt. Då äter du för mycket. Gener kan inte bryta mot energiprincipen.

    Du ska äta rätt mängd, av rätt saker för att må bra. Då är du normalviktig.
    Fast det stämmer inte på alla. Jag är uppväxt med tre syskon. Tre av oss är och har alltid varit smala, pappa är smal. Den fjärde har alltid kämpar med vikten trots Hon varit den som tränar mest. Bra kost, aldrig fika osv.. så jag anser att gener visst spelar in. Olika kroppar har olika förutsättningar. Sök lite på ex Google så ser du att gener visst spelar in.. 
  • Friger
    Anonym (4-barnsmamma) skrev 2022-12-08 07:04:13 följande:
    Fast det stämmer inte på alla. Jag är uppväxt med tre syskon. Tre av oss är och har alltid varit smala, pappa är smal. Den fjärde har alltid kämpar med vikten trots Hon varit den som tränar mest. Bra kost, aldrig fika osv.. så jag anser att gener visst spelar in. Olika kroppar har olika förutsättningar. Sök lite på ex Google så ser du att gener visst spelar in.. 
    Visst... Googlade och fick upp följande:

    "Men vad är det som ligger bakom fetmaepidemin som ganska plötsligt har drabbat mänskligheten? Som så många andra sjukdomar handlar det om en kombination av arv och miljö, men forskarna är eniga om att genetiken inte är den avgörande faktorn.

    Man brukar säga att 60-70 procent är genetik och resten är omgivningsfaktorer. Men om man funderar lite på det kan man inse att man egentligen inte kan resonera så därför att man aldrig blir fet om man inte äter för mycket."

    ki.se/forskning/fetma-en-kamp-mot-oss-sjalva

    Rätt logiskt. Resonemanget följer dessutom fysikens lagar.
  • Mrs Moneybags
    Friger skrev 2022-12-08 10:58:22 följande:
    Visst... Googlade och fick upp följande:

    "Men vad är det som ligger bakom fetmaepidemin som ganska plötsligt har drabbat mänskligheten? Som så många andra sjukdomar handlar det om en kombination av arv och miljö, men forskarna är eniga om att genetiken inte är den avgörande faktorn.

    Man brukar säga att 60-70 procent är genetik och resten är omgivningsfaktorer. Men om man funderar lite på det kan man inse att man egentligen inte kan resonera så därför att man aldrig blir fet om man inte äter för mycket."

    ki.se/forskning/fetma-en-kamp-mot-oss-sjalva

    Rätt logiskt. Resonemanget följer dessutom fysikens lagar.
    Precis. Generna är ju desamma som de har varit i hundratusentals år. 
    Det är våra kostvanor som har förändrats drastiskt de senaste 30-40 åren.

    Från hemlagad mat i mindre mängder plus en daglig efterrätt till att vi äter mer än hälften av våra kalorier från så kallad ultraprocessad mat och vräker i oss sötsaker på helgerna. 
  • Anonym (Emma mamma)

    Ganska exakt sådär är min dotter som fyllt 13. 
    Hon är lika stark som mig på gymmet så i hennes fall är det musklerna som ger ett högre BMI. Har inget extra fett.
    Din dotter är kanske också av det muskulösare slaget och då är det inget att haka upp sig på. 

  • Anonym (Oo)
    Anonym (4-barnsmamma) skrev 2022-12-08 07:04:13 följande:
    Fast det stämmer inte på alla. Jag är uppväxt med tre syskon. Tre av oss är och har alltid varit smala, pappa är smal. Den fjärde har alltid kämpar med vikten trots Hon varit den som tränar mest. Bra kost, aldrig fika osv.. så jag anser att gener visst spelar in. Olika kroppar har olika förutsättningar. Sök lite på ex Google så ser du att gener visst spelar in..
    Du har helt rätt! Hade en tjej i mitt fotbollslag som tonåring som var rätt rejält mullig trots träning 3 dagar under veckan och matcher varje helg.
    Hon hade varit mullig hela livet. Hon var en av de bästa i laget dessutom och kämpade alltid stenhårt. Var alltid helt förundrar över hur det kunde komma sig att hon var så mullig, då. Nu vet jag att hon helt enkelt var byggd så.
  • Anonym (Oo)
    Anonym (Emma mamma) skrev 2022-12-08 11:15:22 följande:

    Ganska exakt sådär är min dotter som fyllt 13. 
    Hon är lika stark som mig på gymmet så i hennes fall är det musklerna som ger ett högre BMI. Har inget extra fett.
    Din dotter är kanske också av det muskulösare slaget och då är det inget att haka upp sig på. 


    För att tillägga så är ju ts dotters bmi inte ens hög. Så nej, verkligen inget att haka upp sig på!

    Var någon som hade en tråd nyligen som också handlade om vad era 12-åringar väger.
    Är det du ts som är rysligt fixerad vid din dotters vikt eller var det en annan mamma som också ville veta vad andras 12-åringar väger? Även i den tråden så var dottern helt normalviktig.
  • Friger
    Anonym (Emma mamma) skrev 2022-12-08 11:15:22 följande:

    Ganska exakt sådär är min dotter som fyllt 13. 
    Hon är lika stark som mig på gymmet så i hennes fall är det musklerna som ger ett högre BMI. Har inget extra fett.
    Din dotter är kanske också av det muskulösare slaget och då är det inget att haka upp sig på. 


    BMI är bra. Men jag tror inte att man ska stirra sig blind på det. Som du säger. Det finns ju fall där BMI inte ger en rättvisande bild.

    Ögon att se med brukar fungera bra. Sen är det okej att variera i normal-spannet. Men om någon är fet eller håller på att bli fet så ser man ju det. Då kan BMI vara ett sätt att kvantifiera det.
  • Anonym (H)
    mammaniume skrev 2022-12-07 22:05:24 följande:
    Hon åker till sjukhuset varannan vecka, pga sjukdom därför måste hon väga sig ofta.
    Då ber jag TS om ursäkt, jag missade den viktiga delen
Svar på tråden Vad väger era 12 åriga tjejer?