• Cismi

    Hus/lån

    Hej! Hoppas att jag kommer i rätt forum nu.  Har några frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig att svara på. 


    jag och min ex sambo gick isär för två år sedan. Vi äger ett hus tillsammans som vi köpte för 10 år sedan. Båda två står på huslånet. Jag flyttade till lägenhet och han bodde kvar i huset. Meningen var att han skulle ta över lånet eller köpa ut mig. Men pga olika omständigheter fick jag fly från mitt nya boende och flytta tillbaka till huset efter ett halvår. Jag bodde där i fyra månader innan jag flyttade till en ny lägenhet. Under hela tiden så har jag stått med på lånet och gör än idag. Men han kan inte ta över lånet pga att han har så mycket andra skulder så han får inte. Och han har gjort en värdering på huset och huset är värt 500.000 tusen. Men det som inte kom fram vid värderingen var att talet måste göras. Han har tagit en offert på vad det kan kosta och det kostar närmare 200.000kr. Så då säger han att man måste dra bort detta på dom 500.000. Och kanske har han rätt. Lånet som är kvar är 350.000. Alltså säger han att vi skulle ha 50.000 kr kvar på lånet om vi får 500.000 för huset. men jag är egentligen inte ute efter några pengar. tyvärr är relationen mellan oss inte alls bra. Och han vill hela tiden göra mitt liv till ett helvete. Men jag vill inte stå på ett huslån på ett hus jag inte bor i eller har gjort på över ett år. Vad kan jag göra? Ska tillägga oxå att när jag fick fly och flytta tillbaka så skrev jag på något papper där jag tror skrev över huset på honom. Men jag har inte fått någon kopia av detta papper och det var bara han och jag i rummet. Men jag står ju fortfarande på lånet som är kopplat till huset. Han kan inte ta över lånet och jag har sagt att vi får sälja det då men då kommer han med denna uträkningen att vi får betala själva för resterande av lån. Hur kan jag gå tillväga? vad är min rätt?

  • Svar på tråden Hus/lån
  • villervaller

    Gå in på Lantmäteriet -> Min fastighet så ser du om du äger fastigheten och hur många andelar.

    Nästa steg är att kontakta banken och höra vad du kan göra där och framförallt om du står kvar på lånet.

    Om det visar sig att du inte äger fastigheten men fortfarande står kvar på lånet måste du också tala med banken och förklara situationen.

    Vill du sälja fastigheten och ditt ex inte vill det så kan du ansöka hos tingsrätten om att få fastigheten såld genom offentlig auktion. Kontakt isåfall först en jurist hur du går till väga.

Svar på tråden Hus/lån