• Mariaaa92

    Någon som har/har haft lymfom?

    För ca 2 månader sedan började jag få svullna lymfkörtlar över hela kroppen och började känna mig mer och mer trött och är konstant yr. Jag är dock inte sjuk. 

    Efter diverse besök på vårdcentralen och efter alla tänkbara blodprover som inte har visat något (förutom lite för få blodplättar) så finns det nu en misstanke om att jag möjligen har fått lymfom. Fick en remiss skickad enligt SVF och var på ct-röntgen för 1,5 vecka sedan. Bilderna visade inga förstorade lymfkörtlar inombords och allt övrigt såg normalt ut.

    Jag trodde att nästa steg skulle vara att ta en biopsi men min läkare menar att mina svullna lymfkörtlar är för små för en biopsi då de flesta är runt 1 cm men att man möjligen skulle behöva göra ultraljud på halsen då bara bröstkorgen och magen röntgades.
    Så min fråga är om någon har någon typ av erfarenhet gällande detta?


    Eller har någon idé vad som skulle kunna orsaka mina symtom?
    Är sjukt orolig då jag senast igår upptäckte två nya lymfkörtlar.. Gråter
  • Svar på tråden Någon som har/har haft lymfom?
  • Core

    Har erfarenhet av hälsoångest med grund i riktiga problem. Mitt tips är, litar du inte på läkaren ta en second opinion , men får du samma svar där ska du acceptera det.

    Mina lymfkörtlar kan svälla om jag äter dålig kost, blir bakis, etc etc. Alltså om jag av någon anledning går med låg gradig inflammation i kroppen, vilket kan bero på en mängd olika saker man inte kan hitta medicinskt 

  • Anonym (var orolig)

    Jag var med om liknande när jag var 23-24 år. Fick en väldigt förstorad lymfkörtel på halsen (ca 3 cm) som fick undersökas vidare och hade normala värden förutom lite låga blodplättar. Trodde jag hade lymfom efter lite googlande men det var en reaktiv förstoring av körteln efter någon infektion och jag lever än efter 20 år

  • Anonym (...)
    Mariaaa92 skrev 2022-12-07 18:32:16 följande:
    Någon som har/har haft lymfom?

    För ca 2 månader sedan började jag få svullna lymfkörtlar över hela kroppen och började känna mig mer och mer trött och är konstant yr. Jag är dock inte sjuk. 

    Efter diverse besök på vårdcentralen och efter alla tänkbara blodprover som inte har visat något (förutom lite för få blodplättar) så finns det nu en misstanke om att jag möjligen har fått lymfom. Fick en remiss skickad enligt SVF och var på ct-röntgen för 1,5 vecka sedan. Bilderna visade inga förstorade lymfkörtlar inombords och allt övrigt såg normalt ut.

    Jag trodde att nästa steg skulle vara att ta en biopsi men min läkare menar att mina svullna lymfkörtlar är för små för en biopsi då de flesta är runt 1 cm men att man möjligen skulle behöva göra ultraljud på halsen då bara bröstkorgen och magen röntgades.
    Så min fråga är om någon har någon typ av erfarenhet gällande detta?


    Eller har någon idé vad som skulle kunna orsaka mina symtom?
    Är sjukt orolig då jag senast igår upptäckte två nya lymfkörtlar.. Gråter
    TS, hur har det gått? Jag är kvinna strax 40 som sedan några månader tillbaka har fått flera små hårda lymfkörtlar på halsen. Dessa vill inte försvinna. Jag känner mig dessutom obeskrivligt trött. Jag inväntar läkarbesök på vårdcentralen om en månad. Hur har det gått för dig?
Svar på tråden Någon som har/har haft lymfom?